در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد؛

توانمندسازی جوامع محلی در منطقه آزاد قشم؛ از مهارت‌آموزی تا توجه به مشاغل خانوادگی

مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: یکی از فعالیت مهمی که برای توانمندسازی جامعه محلی در جزیره قشم انجام می‌شود، حرفه آموزی و حمایت از صنایع دستی و... است که با همکاری اداره صنایع دستی توانستیم در راستای زنده کردن مشاغل خانگی و خانوادگی قدم برداریم.

 یکی از حوزه‌های مهم و مورد توجه مناطق آزاد کشور، حوزه‌های اجتماعی و به خصوص توجه به جوامع محلی در کنار فعالیت های اقتصادی و بین المللی است.

منطقه آزاد قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس، در تلاش است تا توجه ویژه‌ای به جامعه محلی، توانمندی‌های آنان و توانمندسازی بیشتر آن‌ها داشته باشد. برای اطلاع از فعالیت‌های این سازمان در حوزه توانمندسازی جامعه محلی قشم با مدیر امور اجتماعی و سلامت منطقه آزاد قشم گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
زهرا فرشته حسین زاده سلجوقی، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده در مورد فعالیت های این سازمان برای توانمندسازی جامعه محلی در روزهای کرونایی به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به شرایط موجود و به خصوص شرایط پساکرونا که طبیعتا گروه‌های زیادی را در معرض آسیب قرار داد و به خصوص که در این گروه‌ها بیشترین خسارت ها متوجه خانواده‌ها و صاحبان مشاغلی است که از کرونا آسیب دیده اند، اولین کاری که کردیم این بود که مشاغل آسیب دیده را شناسایی و در قدم بعدی راهکار‌هایی برای کمک به این افراد در نظر گرفتیم و آنها را هم به دبیرخانه مرکزی و هم به شورای پساکرونای قشم معرفی کردیم.
سلجوقی افزود: در حوزه امور زنان به طور ویژه یک طرح پیشنهادی برای حمایت از بانوان صاحب مشاغل خرد و خانگی که در بحران کرونا آسیب دیدند، ارائه کرده‌ایم.

وی گفت: ما یک سند سلامت روان هم پیش بینی کردیم که در آن ملاحظات روانی و اجتماعی در دوران شیوع کووید ۱۹ را در نظر گرفتیم. 

مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: همانطور که رئیس جمهور و ستاد مقابله با کرونا هم به آن اشاره کردند، این ویروس طبیعتا تا ۲ سالی با ما خواهد بود و بدون تردید باید یک تمهیداتی در این زمینه داشته باشیم به همین دلیل کار‌هایی انجام شده و برخی برنامه ها نیز در دست اقدام است.

سلجوقی گفت: اقداماتی که در سطح مناطق آزاد انجام شده در بسیاری از موارد و شاخص‌ها سرآمد بوده و با حمایت مهندس مومنی مدیرعامل و آقای شیخ زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان توانستیم برنامه هایی را پیش ببریم.

وی افزود: از آنجایی که بسیاری از مشاغل به خصوص در قشم که یکی از منابع درآمدشان از گردشگری است، آسیب دیده‌اند و این حوزه خسارت های زیادی در این مدت متحمل شده است، مانند سایر کشور‌های جهان می بایست توجه بیشتری به آن صورت گیرد.
 
مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: دست ما برای دوران پس از کرونا خالی نیست و برنامه ریزی‌های مختلفی پیش بینی کرده‌ایم.

سلجوقی با اشاره به تدوین اطلس روستایی در سازمان منطقه آزاد قشم، گفت:  امروز بر اساس گزارش‌های تایید نشده و بر اساس آنچه در جهان اتفاق افتاده است اختلافات خانوادگی و یا اختلافات نهفته بین زوجین به واسطه مسائل اقتصادی و یا به خاطر حضور در خانه و دوران قرنطینه ایجاد شده است و طبیعتا ممکن است این مسئله چالش‌هایی را برای خانواده‌ها به وجود آورد، لذا ما در سازمان منطقه آزاد قشم سعی کردیم با انجام یکسری فعالیت‌ها از این مسئله پیشگیری کنیم لذا در حدود ۲۴ مسابقه را اعلام و برگزار کرده‌ایم که خانواده‌های بسیاری در آن شرکت کردند.
بیشتر بخوانید: برگزاری ۲۲ نمایشگاه، جشنواره و مسابقه فرهنگی هنری مجازی در جزیره قشم
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سعی کردیم مشاوره از طریق تلفن را نیز فعال کنیم و همینطور با جهاد دانشگاهی قرارداد‌هایی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم مراکز مشاوره را چه به صورت تلفنی و آنلاین و چه به صورت حضوری را فعال کنیم تا انشاالله خانواده‌ها بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مدیر امور اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: فعالیت دیگری که برای توانمندسازی جامعه محلی در جزیره قشم انجام می‌شود، حرفه آموزی و حمایت از صنایع دستی و... با همکاری اداره صنایع دستی است که توانستیم در راستای زنده کردن مشاغل خانگی و خانوادگی قدم برداریم.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده افزود: وقتی صحبت از مشاغل خانگی می‌کنیم، تصور می‌شود حتما باید خانمی پشت دار قالی نشسته باشد یا مشغول درست کردن ترشی باشد، اما منظور ما مشاغل خانوادگی است؛ به خصوص در دوران کرونا که فرزندان در خانه هستند و رفت و آمد‌های بیرون خانه کم شده و اکثر افراد خانواده در منزل هستند و می‌توانند در این مشاغل خانوادگی از جمله کار‌های دستی، فعالیت‌های هنری و تجسمی مشارکت داشته باشند.

سلجوقی در پایان یادآور شد: ما در سازمان منطقه آزاد قشم سعی کرده‌ایم به تالیف قلوب و نزدیک شدن اعضای خانواده به یکدیگر کمک کنیم و البته در همین راستا تلاش کردیم قدرت تاب آوری را در میان افراد خانواده افزایش دهیم و با آموزش، این مهارت‌ها را به خانواده ها بیاموزیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.