خط ریلی ماکو، شاه‌راهی برای صادرات آسیا به اروپا

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است که از این بین، ترکیه به دلیل ایفای نقش گذرگاهی به اروپا اهمیت خاصی در تبادلات اقتصادی برای جمهوری اسلامی دارد و خط ریلی منطقه آزاد ماکو، در این راستا بهترین فرصت را در اختیار ایران قرار می‌دهد که صادرات به اروپا را در بستری امن فراهم کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، احیای شاهراه ارتباطی چین ـ اروپا موضوعی است که اخیرا به کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری قرار گرفته است؛ شاهراهی که ایران برای اجرای آن نقش کلیدی دارد.
با توجه به اینکه شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش‌های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می‌شود در همین راستا بهره‌مندی از یک خط ترانزیت ریلی بین ایران و ترکیه به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه‌ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را به یکدیگر وصل کرده و منجر به شکوفایی منطقه شود.
افزون بر این موارد، ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده که باید تلاش کرد تا ظرفیت‌های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود.

در این بین اجرای طرح راه آهن بین ۲ کشور می‌تواند سبب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاری‌ها نیز موثر باشد.  
قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه می‌تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق چین و بندر شانگ‌های از طریق ایران در سریع‌ترین و کمترین هزینه‌ به اروپا متصل خواهد شد.

مطالعه مسیر ریلی تبریز ـ کارس ترکیه در مراحل پایانی

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی اجرایی خواهد شد.
مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز ـ کارس اظهار داشت: با مطالعاتی که کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر انجام داده، ۲ نقطه اتصال را پیشنهاد داده‌اند که شامل چشمه ثریا و نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و نخجوان است.
صفری مقدم با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین راه ریلی از تبریز به چشمه ثریا، این ۲ مسیر مورد تایید قرار گرفت، افزود: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز ـ مرند ـ مرگنلر ـ یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز ـ  صوفیان ـ رازی (قبل از ایستگاه سلماس) ـ مراکان ـ مرگنلر ـ چشمه ثریا در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تا شهریور امسال فقط یکی از این مسیرها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

هزینه ۳۰ هزار میلیاردی خط ریلی ترانزیت به اروپا

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
صفری مقدم از بازدید تیم متشکل از اداره کل راه آهن، ‌ دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این ۲ کریدور مشخص شده خبرداد و افزود: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد این شهرستان ایفا خواهد کرد.

**تحول اقتصادی با خط ریلی ماکو به ترکیه

نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دروازه آسیا به اروپا محسوب می‌شود، گفت: ایجاد خط ریلی به ترکیه در این منطقه می‌تواند یک پتانسیل ویژه اقتصادی برای کل کشور باشد.
محمد علیپور با تاکید بر ضرورت ارتباط ۲ طرفه با طرف ترک در احداث این خط ریلی، اظهار داشت: ترکیه باید اعلام کند که در کدام مسیرهای کشور خود با ما در احداث این خط ریلی همراه خواهد بود.
علیپور با تاکید بر صعب العبور بودن بخش‌هایی از احداث این خط ریلی در منطقه، بیان کرد: اهمیت این خط ریلی به اندازه‌ای است که به تمامی مشکلات آن ارزش دارد.
وی  افزود: هزینه‌های ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جاده‌ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب می‌شود.

مجلس در اجرای طرح‌های اقتصادی در کنار دولت است

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه از تمامی طرح‌های اقتصادی دولت که منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی می‌شود، حمایت می کنیم گفت: یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا می‌کند.
علیپور آغاز مراحل اجرایی این طرح را منوط به تصویب شورای امنیت ملی دانست و اضافه کرد: تمامی طرح‌های مناطق صفر مرزی باید به تصویب شورای امنیت ملی برسد.

رقبای اقتصادی نمی‌توانند ایران را نادیده بگیرند

وی ایران را شاه‌راه اقتصادی جهان عنوان کرد و گفت: امروز مسیر ترانزیتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند.
نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در گذرگاهی از آسیا به اروپا واقع شده که رقبای اقتصادی یا باید هزینه‌های بالایی پرداخت کرده و ترانزیت خود را با دور زدن ایران از دیگر کشورها انجام دهند و یا با احترام به جایگاه ایران نگاهی توام با تعامل و دوستی در روابط اقتصادی داشته باشند.
علیپور با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور و کمبود اعتبارات طرح‌ها دولتی، بیان کرد: اهمیت این خط ریلی به اندازه‌ای است که به طور یقین بخش خصوصی باید وارد میدان شود.
وی تحریم را گذرگاهی موقت دانست و افزود: قوای سه گانه تمامی تلاش خود را برای همکاری و عمل به وظایف قانونی در راستای توسعه اقتصادی کشور به کار می‌گیرد.

**خط ریلی ماکو به ترکیه احیاگر ژئواکنمی بخش غیر عربی خاورمیانه

کارشناس ارشد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه نقش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در شرایط تحریم کلیدی است، گفت: خط آهن تبریز ـ کارکس احیای ژئواکنومی در بخش غیر عربی خاورمیانه محسوب می‌شود.
محمد برهانی افزود: کشورهایی که در یک جغرافیایی خاص قرار دارند با ایجاد سطوحی از تعاملات وگسترش و تعمیم آن با سایر همسایگان و گسترش این تعاملات و روابط توانسته‌اند اقتصادهای بزرگ و موفقی را ایجاد کنند.
برهانی با بیان اینکه خاورمیانه به عنوان یک منطقه و بوم ژئوپلتیکی از دیرباز در سطح جهانی مطرح بوده است اظهار داشت: باید توجه کرد که شاخصه‌های فرهنگی این منطقه باعث شده تا خاورمیانه بیش از آنکه به عنوان یک ژئوپلتیک مطرح گردد بیشتر به عنوان یک ژئوکالچر در عرصه مطالعات بین المللی و منطقه‌ای مورد بررسی واقع شود.
وی با تاکید بر اینکه مشترکاتی همچون فرهنگ، زبان و دین می‌تواند سبب همگرایی و پیشبرد اهداف مشترک اقتصادی شود، بیان کرد: با گذشت زمان و نیاز به ایجاد این ارتباطات در دنیای مدرن امروز آرام آرام خاورمیانه نیز به سمت همگرایی سوق پیدا می‌کند.
کارشناس ارشد روابط بین الملل، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تجارت خارجی را الزامات توسعه اقتصادی در دنیای کنونی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در بحث تجارت و به خصوص تجارت بین‌المللی، مساله حمل و نقل به شمار می‌آید و باید اذعان کرد که وجود بستر مناسب حمل و نقل تسهیل‌گر روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای همسایه خواهد بود.
برهانی با اشاره به طرح مطالعاتی احداث خط آهن تبریز ـ کارس گفت: ایجاد این خط ریلی بستری بسیار مناسب برای فعالیت‌های تجاری ایجاد کرده و به نقش غیرقابل انکار ایران در ترانزیت کالا وجه خاص می‌بخشد.
وی با بیان اینکه این خط ریلی باعث احیای روابط بین کشورهای غیرعربی خاورمیانه می‌شود، افزود: این خط ترانزیت همزمان می‌تواند ورود ایران به بازارهای اروپایی را به خصوص در شرایط تحریم‌ هموار سازد و بخشی از اقتصاد را از بن‌بست توسعه خارج کند.
کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به تجارت غیر نفتی ایران با ترکیه، گفت: تسهیل این روابط می‌تواند در شرایط تحریم یکی از بهترین راه‌کارها برای ورود ارز به کشور باشد.
شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود.

 ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.
منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو