ترسیم افق‌های جدید همکاری های منطقه ای ایران با تکیه بر ظرفیت های منطقه آزاد انزلی

نشست تخصصی کارگروه توسعه روابط بین الملل و اوراسیا منطقه آزاد انزلی با حضور سید عباس موسوی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، محمد ولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه برگزار شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تبیین موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومی کشورمان در مسیر مراودات تجاری آسیا و اروپا، چشم انداز تعیین شده برای منطقه متبوع خود را تبدیل شدن به مرکز مبادلات اقتصادی کشورهای منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: ویژگی متمایز منطقه آزاد انزلی و استان گیلان دارا بودن زیرساخت های قوی و مناسب در حوزه بندری با دارا بودن دو بندر انزلی و کاسپین، فرودگاه بین المللی سردار جنگل، بزرگراه و راه آهن و سایر امکانات مورد نیاز است که در کنار موقعیت جغرافیایی آن در ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا و نزدیکی به پایتخت کشور و قطب های صنعتی و جمعیتی، توانمندی های این منطقه را مضاعف می کند.

محمدولی روزبهان ظرفیت های متنوع گردشگری، فرهنگی و کیفیت نیروی انسانی استان را به عنوان تکمیل کننده و زینت بخش توانمندی های منطقه و گیلان در این عرصه ارزیابی کرد و گفت: دورنمای ترسیم شده برای دستیابی به اهداف منطقه در آینده،مبتنی بر آینده پژوهی و ساختن آینده براساس توانمندی های موجود و این ظرفیت های جدید است.

روزبهان با استناد به حجم بالغ بر ۹۰۰ میلیارد دلاری مراودات تجاری اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا توجه به ظرفیت‌هایی چون صدور محصولات کشاورزی را راهبرد این سازمان بیان کرد و افزود: از سوی دیگر با توجه به غنای علمی پزشکان کشورمان و مزیت های این منطقه، می توانیم به قطب گردشگری سلامت حوزه خزر و غرب آسیا تبدیل شویم، موضوعی که در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی و محدودیت های ارضی در بخش تولیدی ـ صنعتی منطقه متبوع خود، گفت: در تحلیل روابط اقتصادی باجمهوری آذربایجان باید به بازار چند ده میلیاردی این کشور اکتفا نکرد،بلکه این کشور را می توان معبری برای صدور کالاهای ایرانی به قفقاز و اوراسیا قلمداد کرد.

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز در این نشست، با تشکر از مباحث مطرح شده در ارتباط با روابط ایران و کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان،تصریح کرد که توجه به بخش بازرگانی سفارت و توسعه روابط اقتصادی باتوجه به تجربیات و توانمندی های موجود از مهم ترین اولویت های کاری بنده در مأموریت به باکو خواهد بود.

سید عباس موسوی با ارائه تحلیلی از مشکلات پیش روی روابط تجاری بین المللی کشورمان، فعال نگاه داشتن مسیرهای مراودات کالایی کشور توسط منطقه آزاد انزلی را شایسته تقدیر عنوان کرد و افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر حمایت و تقویت صلح و آرامش در داخل و در روابط کشورهای منطقه بنا شده، چراکه دارابودن همسایگان امن، باثبات و پیشرفته به نفع منطقه و خود ما خواهد بود.

موسوی با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی گیلان که آن را پیشرو در تمدن و تجدد قرار داده، اضافه کرد:به منظور بهره برداری حداکثری از توانمندی های بخش خصوصی و نهادهایی چون سازمان منطقه آزاد انزلی، در مسیر معرفی توانمندی ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی موجود ارتباطات فی مابین افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است؛ در این نشست که مدیر کل بنادر و دریانوردی استان، اعضای هیأت مدیره، معاونین و مدیران سازمان و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند، فعالین اقتصادی منطقه فرصت ها و چالش‌های پیش روی توسعه مبادلات با کشورهای منطقه به ویژه جمهوری آذربایجان را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای پیشنهادی خود را برای گسترش همکاری های دو جانبه عنوان کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو