در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند تشریح شد؛

پروژه «اروند ۱۴۰۰» مورد حمایت منطقه آزاد اروند

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: پمپ هیدرولیک مولتی فاز سطح الارضی دستاوردی ملی است که توسط مهندسین بومی و ایرانی طراحی و ساخته شده و کشور را از وابستگی فنی و مهندسی صنعت نفت به کشورهای دیگر در این حوزه بی‌نیاز خواهد کرد.

چهارشنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ نخستین پمپ هیدرولیک مولتی فاز سطح الارضی چاه‌های نفت با حضور رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در منطقه آزاد اروند رونمایی شد.

سید علی موسوی، در همین مورد به اقتصاد ۲۴ توضیح داد: این محصول اولین نسل پمپ‌های هیدرولیک رفت و برگشتی مولتی فاز دابل دابلکس سطح الارضی استخراج و انتقال نفت گاز جهت برگردانیدن چاه‌های نفت غیر فعال و غیر تولیدی شده نفت و گاز مناطق خشکی کشور به مدار تولید و بهره برداری است که به احترام سرزمین ایثار و شهادت و قلب تپنده خوزستان یعنی اروند رود به نام «اروند ۱۴۰۰» نامگذاری شده است. 

موسوی توضیح داد: این دستاورد ملی، کشور را از وابستگی فنی و مهندسی صنعت نفت به کشور‌های دیگر در این حوزه بی‌نیاز خواهد کرد که با بهره‌برداری از این پروژه صنعتی امکان تولید صیانتی از چاه‌های غیر فعال کشور و افزایش تولید تا پنج هزار بشکه نفت از چاه‌های مرده به ازای هر دستگاه پمپ فراهم می‌شود.
وی در ادامه افزود: تولید هر دستگاه از این پمپ‌ها صرفه جویی ارزی چهار میلیون دلاری برای صنعت کشور به دنبال دارد و با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به تولید رسیده و زمینه اشتغال ۹ هزار نفر ساعت را به طور مستقیم و غیر مستقیم در کشور ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه صنعتی امکان تولید صیانتی از چاه‌های غیرفعال کشور و افزایش تولید تا پنج هزار بشکه نفت از چاه‌های مرده به ازای هر دستگاه پمپ فراهم می‌شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند در ادامه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: این پروژه چهار ویژگی عمده دارد؛ اول اینکه این پروژه دانش بنیان است و مورد تاکید مقام معظم رهبری و مورد حمایت منطقه آزاد اروند است چرا که یکی از ۲۰ راهبرد اساسی ما در سال جهش تولید است. دوم اینکه طراحی، ساخت و مهندسی این پروژه توسط مهندسین بومی و ایرانی انجام شده است، سوم اینکه با تولید انبوه این محصول علاوه بر اینکه نیازمندی‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت را تامین خواهد کرد، از خروج ارز از کشور به میزان سالیانه ۱۰۰ میلیون یورو جلوگیری می‌کند و در آخر اینکه بعد از اینکه نیازمندی‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت را تامین و رفع کرد، ما می‌توانیم صادرات به کشور‌های نفت خیز حوزه خلیج فارس را هم داشته باشیم و این محصول را برای استفاده آن کشور‌ها صادر کنیم.

موسوی خاطر نشان کرد: رئیس کمیسیون انرژی علاوه بر شرکت در مراسم بهره برداری و رونمایی از پروژه پمپ هیدرولیک چاه‌های نفت، از فاز دوم پالایشگاه آبادان که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد بازدید کرد و قول مساعد داد که مشکلات احتمالی در راه تسریع تکمیل پروژه را در کمیسیونی با حضور وزیر نفت و سایر مسئولان مربوطه رفع کنند و همچنین برای فاز‌های بعدی این پالایشگاه پیشنهاداتی ارائه شد و قرار شد ایشان در کمیسیون انرژی مطرح و پیگیری کنند.

وی افزود: در مورد دانشگاه نفت و تیم‌های ورزشی تابعه وزرات نفت از جمله تیم بسکتبال، تکواندو و فوتبال صنعت نفت هم گزارش‌هایی به ایشان ارائه شد و قرار بر پیگیری ایشان شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان اظهار داشت: در حوزه وزارت نیرو هم ایشان بازدیدی از رودخانه بهمن شیر و تاسیسات شرکت آب و برق خوزستان در منطقه آزاد اروند و همینطور شهرستان آبادان و خرمشهر داشت و با حضور مدیرعامل شرکت آب و برق، مشکلات بررسی و گزارش‌هایی در مورد تاسیسات آب شیرین کن و سایر موارد جهت بهبود وضعیت آب آشامیدنی و آب کشاورزی منطقه ارائه و قرار شد در کمیسیون با حضور وزیر نیرو این مباحث پیگیری و مشکلات مرتفع شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو