بندر چابهار کانون جدید ترانزیت کالا به شرق دور

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با ارسال اولین محموله ترانزیتی افغانستان به چین از بندر چابهار، کریدوری جدید برای این بندر بزرگ اقیانوسی گشوده شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهروز آقایی اظهار کرد: درحالی‌که جهان تحت تأثیر اپیدمی ویروس کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد.
آقایی تصریح کرد: در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد سرویس‌های منظم حمل‌ونقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشت.
وی با بیان اینکه در این راستا اولین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک به مقصد بندر تیان جین در کشور چین ارسال شد، ادامه داد: این محموله با ترانشیپ از طریق چابهار به بندر موندرای هند ارسال شد که پس از تخلیه در این بندر و بارگیری به کشتی دیگری به مقصد نهایی منتقل شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه با ارسال این محموله، این کریدور جدید نیز برای بندر شهید بهشتی گشوده شد، گفت: در گذشته محموله‌هایی که از طریق بندر چابهار به هند ارسال می‌شد، ابتدا به بندرعباس یا بندر جبل علی منتقل و از آنجا با کشتی عازم چین می‌شد که مسیر و هزینه اضافه‌ای را به صاحبان این کالاها تحمیل می‌کرد.
آقایی اضافه کرد: «با اقدام جدید بندر شهید بهشتی در راستای گشوده شدن این کریدور، کاهش چشمگیری در هزینه حمل شاهد خواهیم بود و از سویی کالاها با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسد، این اقدام برای ارسال کالا برای سایر مقاصد ازجمله ویتنام، تایلند و مالزی نیز در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد گرفت.»
وی یادآور شد: کالاهای افغانستان در گذشته از طریق کراچی پاکستان به کشورهای مختلف ارسال می‌شد که با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات مطلوب توسط بندر چابهار، تجار و صاحبان کالای کشور افغانستان راغب به استفاده از این بندر استراتژیک جهت انتقال محموله‌های خود به سمت مقاصد هدف شدند.این کالاها در قالب خطوط لاینر که طبق برنامه هفتگی بین بندر چابهار و بنادر هند تردد دارد، به صورت مستقیم از حوزه دریای عمان به سمت هندوستان حرکت می‌کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: با تداوم این تلاش‌ها و همکاری مطلوب خطوط و شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی فعال در بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر ازاین‌پس می‌تواند میزبان کالاهای ترانزیتی افغانستان به مقصد بنادر شرق دور نیز باشد.
آقایی با اشاره به صادرات کالاهای یخچالی و خشکبار افغانستان از طریق بندر چابهار به مقاصد مختلف، اظهار کرد: برای حمل این کالاها نیاز به وجود کانتینر خشک و یخچالی بود که این مهم نیز در پی رایزنی با خطوط کشتی‌رانی، در بندر شهید بهشتی محقق شد و در راستای نگهداری کالاهای یخچالی نیز ایجاد سایت کانتینر یخچالی در این بندر در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه با تکمیل این سایت می‌توان کالاهای بیشتری را سرویس‌دهی کرد، افزود: همزمان با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی، زیرساخت‌های عمرانی این بندر بزرگ اقیانوسی با سرعت و فراتر از برنامه زمان‌بندی در حال احداث است که این مهم موجب ایجاد نقطه کانونی جدید ترانزیت کالا به شرق دور شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو