ارس بهترین بازیگر اقتصادی در مناطق آزاد با اتحادیه اوراسیا

درست است که مناطق آزاد ایران با داشتن ظرفیت های منحصر به فرد در بخش های تولیدی، صنعتی و کشاورزی و حتی لجستیکی در مراوده با اتحادیه اوراسیا مزیت نسبی فوق العاده ای برخوردارند اما منطقه آزاد ارس به عنوان بهترین بازیگر اقتصادی در مراوده با اتحادیه اوراسیا می تواند بخشی از اثر تحریم های اقتصادی را در شرایط کنونی جبران کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران، ایران در سال ۱۳۹۵ به  پیشنهاد کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا به ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه  مطرح شد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت 97 در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان را داراهستند.

این اتحادیه شامل ۵کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که مبادلات تجاری این اتحادیه حدود ۷۵۰میلیارد دلار در سال بوده و با توجه به بازار بيش از ۱۸۰میلیون نفری اعضاي این اتحادیه، مبادلات تجاری با آنها فرصت مناسب براي مناطق آزاد به شمار می‌رود.

پیوستن به اتحادیه اوراسیا چه نفعی برای ایران دارد؟

پیوستن به این اتحادیه مزایای متعددی از جمله تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی برای ایران دارد . 

تخفیف‌های تعرفه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی نیز دیگر مزیت پیوستن به این اتحادیه برای ایران است و همچنین از آنجا که اتحادیه اوراسیا با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده، می‌توان به کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خوشبین بود که این اتفاق در شرایط کنونی تحریم برای تجار ایرانی امیدوارکننده است.

البته تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه و پیوستن به آن  را نباید نادیده گرفت و این یک فرصت طلایی برای اقتصاد ایران است تا از این طریق بتوان بخشی از اثر تحریم ها را جبران کرد .

ارس تنها مرکز مرز زمینی ایران و اوراسیا 

به گزارش اکونیوز، مناطق آزاد ایران با داشتن ظرفیت‌های منحصر به فرد در بخش تولید، صنعت و کشاورزی در کنار توانمندی‌های لجستیک و تراتزیتی می‌توانند موثرترین مناطق در مراوده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشند که البته منطقه آزاد ارس از جمع مناطق آزاد ایران قابل اطمینان‌ترین بازیگر اقتصادی ایران در ارتباط با اتحادیه اوراسیا به حساب می‌آید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس چندی پیش درباره نقش ارس در ارتباط با اوراسیا گفت: امیدواریم در قالب موافقت‌نامه‌ای که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس صورت گرفته بتوانیم از امتیازات آن بهره لازم را ببریم البته ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف و در مناطق مختلف ایران و به خصوص ارس وجود دارد اما استفاده درستی از این ظرفیت نمی شود که در این راه مشارکت بخش خصوصی بسیار مؤثر خواهد بود و با اتاق بازرگانی هماهنگ خواهیم کرد و فعالان بخش خصوصی را از هر دو طرف بسیج می‌کنیم تا بتوانیم در این راه موفق شویم.

 البته کارشناسان نیز معتقدند که ارس با در اختیار داشتن تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در زون نوردوز خود می‌تواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران ـ اوراسیا به عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین نوع ترانزیت کالا در قالب کریدور شمال ـ جنوب تبدیل شود اما به نظر می رسد که با فعال شدن ارتباط با اتحاديه اوراسيا در عمل مناطق آزاد انزلی، ارس و شهر فرودگاهي امام خمینی(ره) و ۳منطقه ویژه اقتصادي بندر آستارا، بندر امیرآباد و بندر نوشهر كه دارای مرز مستقیم با کشورهای عضو اوراسیا هستند، نقش بسزایی در توسعه مبادلات تجاری مناطق آزاد كشور خواهد داشت.

**گزارش از: المیرا بابایی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو