هدف گذاری منطقه آزاد قشم برای تولید بیش از 20 هزار تن میگو در سال

سرپرست اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در بررسی کارنامه سه سال فعالیت اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از سال 95 تاکنون در حوزه پرورش میگوی جزیره از هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری این اداره برای تولید بیش از 20 هزار تن میگو در سال و ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از 850 نفر به‌صورت مستقیم با حمایت های بی دریغ مدیر عامل سارمان منطقه آزاد قشم خبر داد.

 به گزارش فرینا، منصور آزاد با اشاره به سابقه فعالیت جدی اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه صنایع شیلاتی و بخش پرورش میگو بیان داشت: جانمایی بیش از دو هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در جزیره قشم یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره در راستای عمل به سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم و دستیابی به درآمد پایدار و اشتغال‌زایی بوده است.

آزاد از واگذاری بیش از یک هزار و 454 هکتار از زمین‌های جانمایی شده به 11 شرکت فعال درزمینه پرورش میگو به شیوه سنتی در این مدت خبر داد و گفت: 9 شرکت از این شرکت‌ها با مجوز سازمان منطقه آزاد قشم و دو شرکت نیز با مجوز جهاد کشاورزی استان موفق به دریافت این زمین‌ها شده‌اند که ازاین‌بین، هفت شرکت در فاز نخست بهره‌برداری، ذخیره‌سازی و تولید هستند.

به گفته وی، در صورت بهره‌برداری تمامی مزارع دارای مجوز تا پایان امسال، منطقه آزاد قشم شاهد تحقق جهش تولید در صنعت پرورش میگو و آماده سازی مزارع برای تولید بیش از 10 هزار تن میگو در سال خواهد بود که برای 850 نیروی بومی اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

سرپرست اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: از دیگر اقدامات این مجموعه، مطالعه اولیه و انتخاب سایتی به  مساحت130 هکتار است که پس از انجام مطالعات اولیه و اخذ مجوزهای لازم به شرکت های متقاضی پرورش میگو به شیوه متراکم، واگذار خواهد شد.

* توسعه صنعت پرورش میگو به شیوه متراکم، طرحی برای ارتقا ارزآوری کشور در منطقه آزاد قشم

آزاد از توسعه سیستم‌های پرورش میگوی متراکم و فوق متراکم به‌عنوان اولویت نخست این سازمان در صنایع شیلاتی جزیره نام برد و اضافه کرد: امروزه با توسعه تکنولوژی و استفاده از روش‌های کنترل بهداشت و فرآیندهای ایمنی زیستی، پرورش میگوی به شیوه متراکم و فوق متراکم، بهترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران و کشور به همراه دارد. این روش شاید در مرحله نخست راه‌اندازی به رقم بالاتری برای سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد اما از چندین منظر، اقتصادی‌تر خواهد بود.

به گفته وی، به زیر کشت بردن مساحت کمی از زمین‌های جزیره، کاهش وسعت محوطه عملیاتی و مانور، امکان کنترل فرآیندهای تولید و پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب، کاهش احتمال همه‌گیری بیماری‌ها  ازجمله بیماری لکه سفید، تمرکز بیشتر و برداشت حجم 10 برابری محصول در هر هکتار نسبت به شیوه سنتی، بخشی از مزیت‌های پرورش میگوی به شیوه متراکم و فوق متراکم است.

سرپرست اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه با توجه به فرآیندهای اجرایی در شیوه سنتی، انتظار می رود حداقل  برداشت میگو در هر هکتار 6 تن باشد، افزود: در سیستم متراکم تولید 40 تن برای هر هکتار در هر مرحله برداشت پیش‌بینی شده که با توجه به صادرات محور بودن این محصول، چرخه ارزآوری جزیره را متحول خواهد کرد. در حال حاضر، طرح پرورش فوق متراکم میگو به‌صورت آزمایشی در قشم با موفقیت به اجرا درآمده و دو شرکت فعال در این زمینه، قراردادهای زمین را اخذ و در حال دریافت مجوزهای لازم جهت شروع فعالیت می‌باشند.

آزاد به برنامه‌ریزی سازمان منطقه آزاد قشم برای تحقق تولید 20 هزار تن میگو در سال  اشاره کرد و گفت: امید است تا پایان سال 1400 با تکمیل و راه‌اندازی تمامی مزارع به‌خصوص مزارع فعال در بخش پرورش میگو به شیوه متراکم و فوق متراکم، این خواسته محقق شود و در کنار آن توسعه صنایع بالادستی و پایین‌دستی بر اساس محاسبات زنجیره فرآیند و تأمین نیز به اجرا درآید تا با ایجاد ارزش‌افزوده، رقم صادرات این محصول پرارزش، ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: تهیه بسته‌بندی‌های متناسب با بازارهای داخلی و تأمین پروتئین دریایی موردنیاز داخل کشور از برنامه‌های توسعه‌ای سازمان جهت کمک به تحقق جهش تولید و ایحاد امنیت  غذایی می‌باشد که با هماهنگی شرکت‌های معتبر پخش  فرآورده‌های غذایی، قابل‌اجراست.

سرپرست اداره شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جهت برندسازی و بسته‌بندی برای تولید محصولی بازارپسند می‌توان شاهد کسب جایگاهی ویژه در سطح بین‌الملل و بازارهای جهانی بود که نه‌تنها نام قشم و کشور را در دنیا مطرح می‌کند که با ایجاد درآمدی پایدار و مهم‌تر از آن اشتغال‌زایی حاصل از راه‌اندازی زنجیره ارزش، درصد بیکاری جزیره را به صفر نزدیک کرده و حتی می‌تواند برای نیروهای سرزمین اصلی نیز، شغل ایجاد کند.

گفتنی است، 11 شرکت پرورش میگوی قشم، 271 استخر در صورت بهره‌برداری کامل قابلیت تولید 10 هزار تن میگو در سال را خواهند داشت و با افزودن شرکت‌های فعال درزمینه پرورش میگو به شیوه متراکم و فوق متراکم، به این چرخه، دستیابی به تولید سالانه 20 هزار تن میگو محقق خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.