کارشناس ارشد روابط بین الملل:

خط ریلی ماکو ـ کارس ترکیه ژئواکونومی منطقه را احیا می‌کند

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه نقش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در شرایط تحریم کلیدی است، گفت: خط آهن تبریز - کارس ترکیه ژئواکونومی منطقه را در بخش غیر عربی خاورمیانه احیا می کند.

به گزارش فرینا، محمد برهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خط ترانزیت همزمان می‌تواند ورود ایران به بازارهای اروپایی را به خصوص در شرایط تحریم‌ هموار سازد و بخشی از اقتصاد را از بن‌بست توسعه خارج کند.

برهانی با اشاره به طرح مطالعاتی احداث خط آهن تبریز - کارس اضافه کرد: ایجاد این خط ریلی بستری بسیار مناسب برای فعالیت‌های تجاری ایجاد کرده و به نقش غیرقابل انکار ایران در ترانزیت کالا وجه خاص می‌بخشد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل بیان کرد: کشورهایی که در یک جغرافیای خاص قرار دارند، با ایجاد سطوحی از تعاملات وگسترش و تعمیم آن با سایر همسایگان و گسترش این تعاملات و روابط توانسته‌اند اقتصادهای بزرگ و موفقی را ایجاد کنند.

برهانی با تاکید بر اینکه مشترکاتی همچون فرهنگ، زبان و دین می‌تواند سبب همگرایی و پیشبرد اهداف مشترک اقتصادی شود، بیان کرد: با گذشت زمان و نیاز به ایجاد این ارتباطات در دنیای مدرن امروز آرام آرام خاورمیانه نیز به سمت همگرایی سوق پیدا می‌کند.

وی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تجارت خارجی را الزامات توسعه اقتصادی در دنیای کنونی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در بحث تجارت و به خصوص تجارت بین‌المللی، مساله حمل و نقل به شمار می‌آید و باید اذعان کرد که وجود بستر مناسب حمل و نقل تسهیل‌گر روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای همسایه خواهد بود.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به تجارت غیر نفتی ایران با ترکیه، گفت: تسهیل این روابط می‌تواند در شرایط تحریم یکی از بهترین راه‌کارها برای ورود ارز به کشور باشد.

شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود.

 ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو