امضای تفاهم‌نامه همکاری بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و اداره کل فنی حرفه‌ای خراسان رضوی

تفاهم‌نامه همکاری بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و اداره کل فنی حرفه ای استان خراسان رضوی امضا شد.

به گزارش فرینا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی بین موسسه ویژه اقتصادی سرخس و اداره کل فنی حرفه‌ای خراسان رضوی در حضور مدیرعامل این موسسه و مدیرکل فنی حرفه‌ای خراسان رضوی همچنین فرماندار شهرستان و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهرستان سرخس امضا شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این آیین با ارائه تحلیل و تصویری از موقعیت، توانمندی‌ها و راهبردهای موسسه متبوع خود درعرصه بهره برداری از ظرفیت‌های متنوع صنعتی و ترانزیتی و ارتباط باکشورهای حاشیه cis و روسیه،چین، و حوزه اوراسیا تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌تواند قلب تپنده کشورمان در عرصه‌های اشتغال، ترانزیت و صادرات کالا به ایفای نقش بپردازد.
احمد صادقی گلمکانی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین رموز موفقیت کشورهای توسعه یافته پرداختن به مباحث آموزش‌های کاربردی در راستای تحول و پیشرفت نیروی کار می باشد، موضوعی که حلقه مفقوده دست یابی به اهداف توسعه‌ای در کشورمان بوده است.
صادقی گلمکانی با قدردانی از روند مثبت تحقق تفاهم نامه منعقده پیشین به ویژه در بخش‌های آموزش نیروی انسانی در مشاغل مرتبط با صنعت؛ خواستار توجه بیشتر به آموزش‌های مهارت محور مرتبط با مشاغل مورد نیاز در سطح منطقه و خراسان شد و افزود: با عنایت به صادرات محور و تولید محور بودن و بارانداز بودن این منطقه و تنوع شغل و حرف مرتبط با صنایع در این مکان؛ برگزاری دوره‌های آموزشی مشاغل مرتبط با انواع صنایع ازغذایی و شیمیایی و تا گردشگری و تجاری را می‌توان به عنوان زمینه‌های افزایش همکاری‌ها افزون بر مفاد تفاهم‌نامه مورد توجه قرار داد.
وی با ارائه تحلیلی از تاریخچه مفاهیم توسعه و آموزش؛ توانمندسازی افراد را رویکرد سازمان متبوع خود اعلام و بیان کرد: مناطق ویژه می‌توانند پیشتاز اجرای این راهبرد باشند چراکه نگاه توسعه‌ای همه جانبه، متوازن و پایدار فلسفه ایجاد مناطق ویژه در کشورمان بوده و دراین میان نقش منطقه ویژه اقتصادی سرخس متمایز است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: محصول توسعه رفاه و سعادت بوده و رضایت افراد نیز برون‌داد این عملکرد است و با توجه به اینکه ظرف سال‌های اخیر مدرک گرایی به عنوان ارزش و ارزیابی مثبت از انسان توسعه یافته تلقی شده باید این رویکرد را به نیروی ماهر و دانش اندوزی کاربردی تغییر داد.
صادقی گلمکانی ادامه داد: اما این روزها در سرخس با مجموعه فنی و حرفه ای، در بخش‌های دولتی و آموزشگاه های آزاد و اهدافی که این منطقه در فعالیت های خود دنبال می‌کند، نگاه های مشترکی یافتیم و به این نتیجه رسیدیم که اهداف هر دو تا حد زیادی مشترک است؛ لذا امروز به جای موازی کاری در نقطه ای قرار گرفته ایم که صحبت از هم افزایی می کنیم.
وی ادامه داد: در دو ساله گذشته و سال جاری که به عنوان جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است با تدابیری از قبیل تسهیل روندهای سرمایه گذاری و شناسایی و رفع نقاط ضعف و تکیه بر پتانسیل‌ها و قوت‌های منطقه، موفق به جذب تعداد 113 سرمایه گذار داخلی و خارجی شده‌ایم که می‌تواند در دورنمای چهار ساله آمار اشتغال این منطقه را به بیش از 4 هزار نفر برساند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به اهمیت همکاری بین سازمان فنی حرفه‌ای و این موسسه جهت آموزش نیروی کار متخصص برای کارخانه جات و واحد‌های تولیدی در این منطقه گفت: تولید پایدار نیازمند نیروی کار متخصص و کار بلد است و شهرستان سرخس کمبودی از نظر جوانان مستعد ندارد و با عملی شدن این تفاهم نامه می‌توانیم ارزش حرفه ای نیروی کار را بالا ببریم.
صادقی گلمکانی همچنین گفت: با اتصال جاده مهم ترانزیتی و محور شدن این منطقه به عنوان نقطه صفر مرزی اتفاقات مهم و بزرگی را در تیم منطقه شاهد خواهیم بود.
محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار شهرستان سرخس نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت تلاش کارگزاران حکومتی برای بهره گیری از منابع در جهت تحقق آبادانی، گفت: با توجه به پتانسیل‌های فراوان شهرستان، می‌توان با کار جهادی و استفاده از منطقه ویژه اقتصادی مشکلات بیکاری شهرستان را رفع کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با امکانات منحصر بفرد و پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند مشکل بیکاری بخش بزرگی از استان را حل کند وما حاضر به همکاری و آموزش افراد معرفی شده هستیم.
افشین رحیمی گلخندان با ارائه تحلیلی از تاریخچه مفاهیم توسعه و آموزش افزود: ظرفیت‌های توسعه اقتصادی در این منطقه به خوبی فراهم شده و با برنامه ریزی و استفاده از فرصت منطقه ویژه اقتصادی می‌توانیم بیکاری را در شهرستان سرخس ریشه کن کنیم.
وی با بیان اینکه در گام نخست اجرای تفاهم نامه برگزاری دوره های آموزشی برای دو هزار نفر را هدفگذاری و اجرای می‌کنیم، تصریح کرد: باید به نقطه‌ای نائل شویم که در آن هیچ شهروند و روستاوند بدون مهارت در منطقه سرخس نداشته باشیم،
مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: در همین راستا می‌توان به عنوان یک قاعده و دستورالعمل فعالیت صنوف مختلف، کارگاه‌های صنعتی و تولیدی در سطح منطقه را منوط به طی کردن دوره های آموزشی کرد و این نظم و نظام زمینه پیشرفت و توسعه انسان محور است چراکه توسعه انسان محور و سرمایه قلمداد کردن افراد در دست یابی به اهداف زمینه تحقق پیشرفت و توسعه است.
رحیمی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سرخس می‌توان از ظرفیت‌های بخش مردمی و غیردولتی در جهت توانمندسازی مهارتی به منظور ایجاد و تثبیت اشتغال پایدار در منطقه ویژه استفاده کرد.
براساس تفاهم نامه همکاری مزبور، ارتقای سطح مهارت‌های فنی ساکنین منطقه سرخس و جویندگان کار فاقد مهارت در منطقه ویژه، بالا بردن میزان بهره وری نیروهای شاغل در سطح منطقه با رویکرد اشتغال پایدار؛ شناسایی نیازهای آموزشی متناسب با مشاغل جدید و پیشرفت‌های علمی براساس ظرفیت‌های موجود در سطح منطقه و در نهایت ارتقای توانمندی‌های گردشگری منطقه ویژه اقتصادی سرخس و ارائه خدمات بهتر به گردشگران داخلی و خارجی مهم‌ترین اهداف مورد نظر تفاهم نامه منعقده میان منطقه ویژه سرخس و سازمان آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی است.
از سوی دیگر برگزاری جلسات و همایش‌های علمی، آموزشی،فرهنگی و پژوهشی مشترک؛ طراحی و برپایی دوره‌ها و سمینارهای تخصصی به ویژه در زمینه فناوری های نوین و مهارت‌های پیشرفته؛ همکاری جهت ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی و همکاری به منظور تدوین و انتشار کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی و محتواهای چند رسانه‌ای علمی و فنی مهم‌ترین سرفصل‌های همکاری دو سازمان را ظرف سه سال آینده تشکیل می‌دهد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.