:

اتحادیه اوراسیا راهی برای شکست تحریم های آمریکاست

دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه یکی از راهکارهای شکست تحریم های ظالمانه دولت آمریکاست.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حسین ربیعی با بیان اینکه کشورها برای رونق اقتصادی و تجاری خود ناگزیر از وارد شدن به شبکه های فراملی اقتصاد و تجارت هستند، اظهار داشت: هم اکنون در دوره ای زندگی می کنیم که "شبکه های" تولید و توزیع وجه غالب و اصلی اقتصاد جهان است و شیوه های سنتی اقتصاد و تجارت جای خود را به شیوه های مدرن و امروزی داده اشت.
ربیعی با تاکید بر نقش منطقه گرایی در ژئوپلیتیک جهانی خاطرنشان ساخت: مناطق مختلف جهان از دهه ها پیش سازوکارهای منطقه ای مختلفی برای تسهیل تجارت متقابل تدارک دیده اند و منطقه گرایی اقتصادی یکی از مهمترین وجوه اقتصادی – سیاسی ژئوپلیتیک جهانی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: جدا از اتحادیه اروپا که پیشروترین نمونه در این زمینه است در شرق آسیا، آ سه آن؛ در آمریکای جنوبی و مرکزی مرکوسور و در آمریکا شمالی نفتا در جنوب آسیا سآاراک و در آسیای مرکزی و غربی اکو؛ نمونه هایی از این منطقه گرایی های اقتصادی هستند که با درجات مختلفی از موفقیت در حال کنش های اقتصادی سیاسی متقابل اند و توانسته اند دستاوردهای مثبتی را برای اعضای خود ایجاد کنند. 
دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: اتحادیه اوراسیا در یکی از مهمترین مناطق جغرافیایی جهان در کمربند اوراسیا ایجاد شده است و کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان؛ قرقیزستان و قزاقستان کمربند پراهمیتی از شرق اروپا تا مرکز آسیا را پوشش می دهند.
ربیعی افزود: این کمربند وسیع، جمعیت قابل توجه دویست میلیون نفری را در برگرفته است که بازار بسیار خوبی برای تجارت کالا را شکل داده است و در مسیر این کمربند پراهمیت، کشورهای بسیاری قرار گرفته اند که شرایط مشابهی دارند و می توانند از مزایای این کمربند اقتصادی بهره ببرند.
استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: این گستره جغرافیایی تنوع انسانی و فرهنگی بسیاری ایجاد می کند که ظرفیت های فوق العاده ای برای انجام کار صنعتی و اقتصادی ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه به جز روسیه سایر کشورهای عضو این اتحادیه در حال توسعه هستند و کشورهای مصرف کننده ای به حساب می آیند ، گفت: ضمن این که کشورهای همسایه این اتحادیه نیز می توانند از ظرفیت های تجاری و اقتصادی این مسیر استفاده کنند و چه بسا با رونق گرفتن این اتحادیه کشورهای بیشتری برای عضویت در آن تمایل پیدا کنند.
" دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران تاکید کرد: تسهیل فعالیت های تجاری و گمرکی در این حوزه جفرافیایی می تواند منشأ گشایش های بسیاری برای اعضای این اتحادیه باشد.
این استاد جغرافیای سیاسی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در ارتباطات اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران به عنوان حلقه رابط این اتحادیه و مسیر خشکی بین این کشورها، افزون بر توانمندی های اقتصادی و تجاری و صنعتی با ارتباطی که با دریاهای آزاد و اقیانوس ها دارد می تواند محرک و تسهیلگر بسیار ایده آلی برای این کشورها باشد و با در اختیار داشتن بنادر و پایانه های دریایی مناسب راه این کشورها را به آب های آزاد اقیانوس هند و از آنجا به شرق و غرب آسیا بگشاید. 
وی افزود: پیوند هرچه بیشتر ایران با این کشورها، می تواند در بالا رفتن جایگاه ایران در منطقه و افزایش وزن ژئوپلیتیک ایران موثر شود و وابستگی های متقابل این کشورها به ایران را افزایش دهد. 
" دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به تحریم های ظالمانه دولت امریکا علیه دولت و ملت ایران گفت: این تحریم ها تنگناهای بسیاری برای اقتصاد ایران ایجاد کرده و علاوه بر ضرورت های جهانی شدن و پیدایش جهان شبکه ها و شیوه تولید جدید، گذر از این تحریم ها و یافتن مسیرهای جدید اقتصادی و تجاری نیز ایران را ناگزیر از ایجاد پیوندهای تجاری جدید کرده است.
ربیعی پیوستن به اتحادیه های منطقه ای از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از راهکارهای شکستن تحریم های ظالمانه آمریکا دانست و تاکید کرد: اتحادیه اوراسیا یکی از فرصت های پیش روی ایران است. حجم تجارت خارجی این کشورها روی هم حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است و حتی اگر درصد کمی از این حجم تجارت هم به سمت ایران متمایل شود، رقم بسیار قابل توجهی است که می تواند گره های بسیاری از اقتصاد ایران بگشاید.
وی افزود: محصولات کشاورزی و باغی ایران، محصولات صعنتی و خانگی ایران، منابع انرژی و نفت و گاز ایران از جمله کالاهایی است که قابلیت عرضه به بازار این کشورها را دارد و به طور متقابل هم فرصت های مناسبی به ویژه در کشور روسیه برای تجارت متقابل با ایران وجود دارد.
دبیر انجمن ژئوپلیتیک ایران با تشریح ساختار سیاسی و حکمرانی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: این کشورها اگر چه ساختار مستقل سیاسی دارند، اما با توجه به سلطه ده ها ساله شوروی بر این کشورها، شیوه های نسبتاً مشابهی از سیاست گذاری و حکمرانی دارند و به نظر می رسد در صورت مهیا شدن موافقت های کلی و کلان، دستیابی به جزئیات و برنامه های عملیاتی برای تسهیل تجارت و بازاریابی کار دشواری نیست. 
ربیعی برگزاری همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در آبان ماه سال جاری را رهیافتی برای پرداختن به این موضوعات دانست و گفت: با درک همین ضرورت ها و ظرفیت ها انجمن ژئوپلیتیک ایران را بر آن داشت که با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی، دبیرخانه مناطق آزاد، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و نهادهای اجرایی مرتبط با این موضوع ، همایشی را برگزار کنند تا اندیشمندان، صاحبنظران و تجار و بازرگانان صاحب تجربه برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در پیوستن ایران به این اتحادیه راه کارهای نظری و عملی خود را ارائه کنند.
قائم مقام کمیته علمی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای افزود: این همایش در آبان ماه سال جاری به صورت حقیقی و مجازی در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه تجارت با اوراسیا برگزار خواهد شد که امیدواریم بتواند دشواری های ناشی از تحریم های یکجانبه را خنثی یا دست کم، کم اثر کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو