استاندار سیستان و بلوچستان:

توسعه زیرساخت‌ها محرک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه زیرساخت‌ها در این استان محرک بزرگی برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی است که دولت در این زمینه اقدامات مثبت زیادی انجام داده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، احمدعلی موهبتی در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه های ارتباط جمعی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: با توجه به تراکم جمعیت در سیستان و بلوچستان که معادل ۱۵ نفر در کیلومترمربع در مقابل ۵۰ نفر میانگین کشوری است به همین میزان نسبت خدمات به افراد در این استان باید حداقل سه و نیم برابر هزینه های میانگین کشوری باشد.
موهبتی با تاکید بر اینکه تقاضا برای اعطای تسهیلات و سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان رو به کاهش است، افزود: نسبت منابع به مصارف ما در بانک‌ها بسیار بالاست و  بانک‌ها بخش عمده‌ای از منابع مردم را در استان‌های دیگر تسهیلات می‌دهند.

وی افزود: بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده این بخش محقق نمی‌شود و در نتیجه کارخانه و مجموعه تولیدی نیز راه نخواهد افتاد.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و شرایط رقابتی هزینه‌های تولید بسیار بالا و بخش خصوصی حاضر به فعالیت نیست.
موهبتی بیان کرد: اگر تغییر نگرش و رویکرد ایجاد نشود با وجود تلاش‌های دولت در سیستان و بلوچستان رسیدن به توسعه ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در این استان افزود: دولت علاوه بر توجه به سند آمایش این استان با نگاه ویژه به بندر شهید بهشتی اقدامات مثبتی انجام داده است.
استاندار سیستان و بلوجستان گفت: در راستای اقدامات دولت در سیستان و بلوچستان با برخورداری از ردیف ملی بزرگ راهی برای کریدور جنوب به شمال و همچنین اختصاص۳۰۰ میلیون ‪ یورو  برای راه آهن این استان در نظر گرفته شد.
موهبتی با تاکید بر لزوم توجه به زیر ساخت‌های بزرگراهی در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: بارهای کشورهای آسیای میانه، افغانستان، حوزه شوروی سابق و روسیه از طریق بزرگراهها به بندر چابهار خواهد رسید  و باید در نظر داشت با بودن بار در حجم بزرگ شرایط خطوط کشتی رانی چابهار فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: راه آهن برای اثرگذاری و فعال شدن بندر مفید است هر چند که بزرگراه برای عموم مردم مفیدتر خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت چابهار و لزوم توجه به مسیر بندری آن افزود: از جمله مباحث مهم در چابهار فاصله آن با مراکز قدرت و ثروت است تمام تلاش دولت نزدیک کردن چابهار به مراکز قدرت و ثروت است زیرا یک سرمایه‌گذار و صاحب فکر و اندیشه بیشتر از سرمایه برای  وقت خود ارزش قائل است.
موهبتی ادامه داد: به منظور توجه ویژه به موقعیت چابهار فرودگاه بین المللی این شهر تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وی با تاکید بر سخنان رهبری مبنی بر لزوم توجه به راه آهن  و رونق تجارت و ترانزیت و اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری در سیستان و بلوچستان افزود: در شرایط نبود درآمد در دولت کارهای قابل تقدیری به تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب در سیستان و بلوچستان به منصه ظهور رسیده است.

وی بیان کرد: در نقشه جمهوری اسلامی از آستارا تا خرمشهر تقریبا ۲۰۰۰  کیلومتر فاصله است در این حال در غرب کشور ۱۹ مرز رسمی و در شرق کشور هفت مرز رسمی وجود دارد که  در این بین تنها سیستان و بلوچستان با پاکستان ۹۶۰ کیلومتر مرز دارد. 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرزهای این استان نتوانسته فرصت لازم را برای تاثیر گذاری در حوزه تجارت و ترانزیت داشته باشد.
موهبتی با اشاره به ۱۰۰میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای این استان افزود: این اعتبار برای نقش آفرینی در توسعه مرز با ایجاد زیر ساخت‌های جاده‌ای، توسعه فرودگاه غیرعملیاتی سراوان که قابلیت عملیات پروازی برای همه مسیرها را نداشت و همچنین بازگشایی جاده‌های روستایی و برق رسانی به ۸۰ روستا در نظر گرفته شد.
وی افزود: برخی افراد شایعه کرده اند که با این اعتبار قرار است دیوار مرزی ایجاد و مرزها کاملا بسته شود در حالی که هدف اصلی نظم بخشی در مرزها است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ارتباط مرزبانان ایران و پاکستان اظهار داشت: اگر در گذشته ارتباط زیادی بین مرزبانان ۲ کشور ایران و پاکستان نبود اما اکنون ارتباط نیروهای نظامی و امنیتی این ۲ کشور در استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان برقرار است و هر ماهه ملاقاتهای مرزبانان دو طرف انجام می شود.

رییس شورای تامین سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشور همسایه (پاکستان) حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران را فنس و سیم خاردار کشیده است.

موهبتی افزود: با شتاب بخشیدن به مزیت‌های سیستان و بلوچستان در آینده حوزه اشتغال اثر گذاری مطلوب خواهد داشت. 
وی تاکیدکرد: باید علاوه بر توجه به کارهای دیر بازده به موارد زود بازده نیز توجه ویژه داشته باشیم.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: اقدامات انجام شده از سوی سازمان های نقش آفرینی چون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)  از جمله این اقدامات زود بازده است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بعضی از رفتارهای موجود در تصمیم گیری‌ها خیانت در آینده است هنر مدیریت دیدن آینده در امروز است.

موهبتی با تاکید بر اهمیت تشکل حاسب در توسعه استان افزود: ایجاد موسسه حاسب مشارکت مردم کشور را برای توجه به نیازهای سیستان  و بلوچستان در شئون مختلف آموزشی، سلامت، اشتغال، گردشگری و  بحث‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرد.

وی بیان داشت: اقداماتی که ما انجام می دهیم در راستای اقدامات دولت‌های قبلی است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: اتمام پروژها در بازه زمانی حداقلی امکان نداره و هزینه اضافی تحمیل می کند و این مهم یکی از چالش های جدی است.
موهبتی با تاکید بر توجه به پروژه هایی که موتور محرک توسعه سیستان و بلوچستان است افزود: علاوه بر این اولویت انجام پروژه ها به موضوعاتی است که در این استان وجود داشته است.
وی اظهارداشت: اکنون ۱۸۰ میلیارد تومان برای خط انتقال پست برق و حدود ۳۵ میلیارد تومان مجموعه اعتبارات جاده ای در نظر گرفته شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقداماتی که در سیل سال گذشته انجام شده و عواملی که سبب فرسایش خندقی مناطقی از این استان شده بود افزود: بیش‌از ۱۰۰  میلیارد تومان برای جلوگیری از فرسایش شدید خندقی در منطقه دشتیاری تخصیص یافته است.
موهبتی بیان کرد: پیگیری اسناد اراضی و املاک در شورای عالی محیط زیست و پرداخت خسارات خشکسالی سه مرحله ای درختان این منطقه انجام شده است.

وی گفت : مجوز ساخت ۱۲ هزار خانه برای محرومان روستایی در سیستان  و بلوچستان صادر شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: درجریان سیل سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰  خانه تخریب واقعی، ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد آسیب دیده و هشت هزار واحد نیارمند تعمیر مورد توجه قرار گرفتند.
موهبتی بیان داشت: تاکنون حدود ۵۰ هزار انشعاب گاز در زاهدان واگذار شده و تا آخر سال از ۱۰۰ هزار عدد  تجاوز پیدا خواهد کرد.
رییس شورای اداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مقوله حاشیه نشینی زاهدان هفت کارخانه آسفالت در اطراف زاهدان امسال بیش‌از پنج میلیون مترمکعب آسفالت از محل ۱۵۰ میلیارد تومان دریافتی شهرداری از گاز در این شهر انجام شد.

وی گفت: در سال گذشته ظرف ۶ ماه حدود ۱۸۰ مدرسه  خشت و گلی از سطح استان جمع آوری شد.
موهبتی افزود: سال ۹۶ حدود ۴۰ هزار مترمربع  زیربنای آموزشی، سال ۹۷ حدود ۶۰ هزار و پارسال ۸۰ هزار متر مربع ایجاد شد که با توجه به رشد ۳۰ هزار دانش آموز در هر سال ۹۰ هزار متر سرانه آموزشی به منظور عقب نماندن از شاخص‌های میانگین کشوری  باید ساخته شود. 

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از ۲۶۱ روستای سیستان و بلوچستان ۱۸۵ روستا از آب تصفیه شده برخوردار هستند. 
وی با تاکید بر نقش مدیران استانی در کاهش شرایط گرد و غبار اظهارداشت: با پمپاژ آب بر روی یکهزار هکتار از شن‌زارهای نیاتک، این شن‌زارها تبدیل به مرتع شده و همچنین حدود ۲۰ هزار هکتار از گودال های هامون شناسایی و با  انتقال آب از طریق کانال‌ها نیزارها احیا و ریزگردها کاهش پیدا کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو