در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

شرط موفقیت تشکیل بورس بین‌الملل در ایران/ جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی پیش شرط جلب سرمایه‌گذاران خارجی

مشاور سرمایه گذاری و کارشناس بورس گفت: به شرط اینکه مسیر‌ها و راهکار‌های روشن و قابل اجرا و سهلی برایش در نظر گرفته شود و فرایند‌های پر و پیچ و خم صدور کد و پذیرش ارز‌ها و سهام مختلف و ایجاد ابزار‌های سرمایه گذاری جدید، مانع عملیاتی شدن و مشارکت گروه‌های مختلف در آن نشود بورس بین‌الملل می‌تواند در مناطق آزاد موفق باشد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد 24، تأسیس بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش مدت‌هاست به یکی از مهمترین موضوعات در مناطق آزاد تبدیل شده و از سال گذشته که این بحث بار دیگر مطرح شده، نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده است.

به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان، راه اندازی بورس بین الملل می‌تواند فرصت‌هایی تازه را برای رونق کسب و کار و ارزآوری نه تنها در مناطق آزاد بلکه برای کل کشور خلق کند.

به گفته معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان بورس موافقت خود را برای تاسیس بورس بین الملل اعلام کرده است با این شرط که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ترکیب سهامداران داخلی و خارجی را مشخص کند.
احمدجمالی همچنین گفته بود بازار سرمایه باید حتما به بازار‌های بین المللی وصل باشد تا بتوان از منافع آن بازار‌ها بهره‌مند شد و می‌توان گفت این بزرگترین تحول در بازار سرمایه ایران است. 
مشاور سرمایه گذاری و کارشناس بورس در مورد اهمیت راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: وجود بازار بین المللی ارزی به شرط بهبود جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور در دنیا می تواند محرک و درگاه خوبی برای تسهیل و جذب کردن سرمایه گذاران خارج از کشور و به خصوص کشور‌های همسایه و منطقه باشد و ابزار‌های مناسبی برای مدیریت نوسانات ارزی در اختیار سرمایه گذاران خارجی کشور قرار بدهد.
احسان رضاپور، افزود: بورس بین الملل می تواند امکان سرمایه گذاری مبتنی بر ارز را برای سرمایه گذاران داخلی به همراه داشته باشد و علاوه بر امکان تخصیص منابع جمع آوری شده به صورت ارزی در پروژه‌ها می‌تواند با جذب مخاطبان هدف خود در منطقه در رونق سرمایه گذاری در کشور هم اثرگذار باشد، به شرط اینکه مسیر‌ها و راهکار‌های روشن و قابل اجرا و سهلی برایش در نظر گرفته شود و فرایند‌های پر و پیچ و خم صدور کد و پذیرش ارز‌ها و سهام مختلف و ایجاد ابزار‌های سرمایه گذاری جدید، مانع عملیاتی شدن و مشارکت گروه‌های مختلف در آن نشود.
رضاپور در پاسخ به این سوال که آیا به راه اندازی بورس بین الملل خوشبین هستید؟ گفت: به راه اندازی این بازار تا زمان گشایش‌های بیشتر در اقتصاد کشور که به نظر شانس کمی برای تحقق طی ماه‌های آتی دارد خوشبین نیستم و معتقدم زیر ساخت‌ها اگرچه توسعه و پیشرفت خوبی طی سال‌های اخیر داشته اند، اما برای عملیاتی شدن ساز و کار‌های پیش بینی شده که البته اطلاعات بسیار محدودی از آن موجود است فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته به طور کلی اطلاع رسانی ضعیفی در این رابطه صورت گرفته و اخبار و جزئیات زیادی پیرامون ابزار‌ها و نماد‌ها و ارز‌های پیش بینی شده در این بازار و ساز و کار‌های پذیرش و معاملات این بازار در دسترس فعالان اقتصادی و بازار سرمایه کشور قرار ندارد که این موضوع اظهار نظر در این رابطه را دشوار می‌کند، اما در کل این موضوع را برای اقتصاد کشور در شرایط با ثبات و عادی مناسب می‌دانم.

مشاور سرمایه گذاری و کارشناس بورس با تاکید بر اهمیت جلب اعتماد سرمایه گذاران بیان کرد: توجه داشته باشیم برای جلب نظر مساعد و اعتماد سرمایه گذاران خارجی ابتدا باید اعتماد سرمایه گذاران داخلی را جلب کرد در غیر این صورت در بازار سرمایه‌ای که مردم و سرمایه گذاران بومی آن به ساز و کار‌ها و رویه‌های اجرایی، نظارتی و عملیاتی و حتی شفافیت بخش‌های مختلف آن نقد‌های زیادی دارند، نمی‌توان چندان امیدوار بود به خصوص اینکه شرایط تورمی که نتیجه آن در چشم انداز کاهشی ارزش پول ملی متبلور می‌شود و به دلیل شرایط حاکم بر سیاست و اقتصاد با محدودیت‌های جدی در تبادلات مالی و پیچیدگی‌های متعدد و مشکل زا مواجه است خود موانعی جدی در مسیر عملکرد موفق این بازار خواهند بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو