چابهار؛ فرصتی برای جذب گردشگران دریایی

هرچند سیستان و بلوچستان استانی کم‌برخوردار به شمار می‌رود که مورد غفلت قرار گرفته، اما سرشار از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری است.

چابهار که لقب «بندر اقیانوسی ایران» و «بهشت جنوب» را دارد یکی از این مقاصد گردشگری خاص در جنوب شرقی سیستان‌وبلوچستان است. چابهار به دلیل همجواری با آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند، در تمام طول سال آب‌وهوایی معتدلی دارد و یکی از مناطق مناسب برای گردشگری در فصول مختلف سال به شمار می‌رود. در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد در چابهار، وجود پتانسیل قوی گردشگری دریایی توانسته است موقعیت خوبی را برای جذب گردشگر در این منطقه ایجاد کند. غواصی و موج‌سواری دو تا از پرطرفدارترین تفریحات دریایی در منطقه چابهار به شمار می‌روند که در چند سال اخیر موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است.

سال ۱۳۸۳ کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار توسط یکی از مربیان سه‌ ستاره غواصی تهران راه‌اندازی شد. از آنجا ‌که دسترسی به آب‌های عمیق در تهران محدود بود، به‌ناچار آخر هفته‌ها مهارت‌آموزان را برای غواصی به دریاچه‌ها و سدهای مختلف در ایران می‌بردند. تا اینکه سال ۱۳۸۰ به دنبال برگزاری چندین دوره تورهای امکان‌سنجی در چابهار، با ظرفیت‌های غواصی و البته گردشگری دریای این منطقه آشنا شدند.

غواصی، موج‌سواری تفریحات دریایی پرطرفدار چابهار

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار (Indivers) با یادآوری اینکه برای نخستین بار از پتانسیل‌های غواصی و موج‌سواری در چابهار استفاده و آن را به کشور معرفی کردند می‌گوید: تقریبا همه تفریحات دریایی در کلبه غواصی چابهار ارائه می‌شود که شامل غواصی تفریحی، شاتل، بنانا، قایق‌سواری، ویک بورد، اسکی روی آب، قایقرانی با کایاک و کانو، ویندسرف، موج‌سواری، ماهی‌گیری اقیانوسی و ترامپولین روی آب است.محمدرضا نایب‌پور در ادامه به ارائه آموزش‌ به متقاضیان اشاره و اضافه می‌کند:‌ در این مرکز انواع غواصی از مبتدی تا بالاترین رده غواصی بین‌المللی فدراسیون جهانی را برای خانم‌ها و آقایان هشت سال به بالا آموزش می‌‌دهیم. برای رشته‌های اسکی روی آب، قایقرانی با کایاک و کانو، ویندسرف و موج‌سواری نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر آموزش‌های کنونی در طرح توسعه خود قصد افزودن سه دوره آموزشی دیگر را داریم، تصریح می‌کند: آموزش غواصی صنعتی، کیبل اسکی و پینت‌بال را در دستور کارداریم که به‌زودی به لیست خدمات مجموعه اضافه خواهند شد.

گردشگری دریایی میان سایتی بزرگ از مرجان‌ها

وی درباره چگونگی غواصی تفریحی برای گردشگران نیز توضیح می‌دهد: پس از ارائه آموزش مختصر به متقاضیان آنها می‌توانند به همراه مربی اختصاصی خود به مدت دو ساعت در محدوده‌ پر از مرجان، گیاهان و جانوران دریایی غواصی کند.

نایب‌پور درباره به وجود آمدن امکان غواصی در میان مرجان‌ها با یادآوری اینکه بخشی از طرح توسعه بندر چابهار توسط اداره بنادر و دریانوردی این شهر، در محوطه بزرگی از مرجان‌ها اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: رئیس محیط‌زیست استان را در سفری که به چابهار داشت به غواصی در محدوده مرجان‌ها بردم و درباره امکان جابه‌جایی و حفظ آنها توضیح دادم؛ همین امر موجب شد که مرجان‌ها را به محوطه کلبه غواصی جابه‌جا کنند و اکنون مرجان‌ها روی موج‌شکن‌های بندر تخم‌گذاری کرده‌اند و سایت بزرگی از مرجان را به وجود آورده‌اند.

ظرفیت سرویس‌دهی به ۲۰۰ نفر در روز

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار با اظهار اینکه ظرفیت سرویس‌دهی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در روز را به‌صورت اختصاص مربی خصوصی برای هر فرد دارند، می‌گوید: اگر مانند قشم و کیش هر مربی چهار غواص را همراهی کند، قادر به سرویس‌دهی روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر فقط در زمینه غواصی خواهیم بود.

نایب‌پور با یادآوری اینکه میزان ورودی مسافران چابهار نسبت به کیش بسیار کمتر است، تصریح می‌کند: درحالی‌که کیش در ایام نوروز روزانه متوسط ۱۴۰ پرواز دارد، در مجموع چهار پرواز به مقصد چابهار انجام می‌شود که گردشگرانی که برای منطقه درآمدزایی دارند، شاید یک پرواز آن را شامل شوند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو