رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه‌های بهره‌برداری سرمایه‌گذاری در منطقه آزادچابهار

رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار در پنج ماه امسال در مقایسه باسال گذشته نوید دهنده افزایش اشتغال و تولید و تحقق شعار محوری جهش تولید است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و اتصال به آب های آزاد اقیانوس هند از موقعیت راهبردی برخوردار و بندری امن و کم هزینه برای ترانزیت کالاهای داخلی و خارجی با زیر ساخت های لازم آماده ارائه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران است و می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

بندر مهم و استرتژیک چابهار از گذشته های دور مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است و در سالهای اخیر کشورهای مختلف به ویژه هند، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه برای انتقال کالاهای خود و سرمایه گذاری از آن استقبال کرده اند.

بندر چابهار یک مسیر مناسب دسترسی برای کشورهای مختلف منطقه به آبهای آزاد و منطقه آزاد چابهار با فرصت های فراوان چشم انتظار سرمایه گذاران است.

منطقه آزاد چابهار به عنوان بهشت سرمایه گذاری شرق ایران اسلامی درزمینه تجارت، بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی وگردشگری با هزاران فرصت، معافیت و مزیت و آینده ای درخشان و نزدیک به بازار چندین میلیونی و فراهم بودن زیرساختها آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

چابهار به سبب نزدیکی با کشورهای پرجمعیت هند، پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان بزرگترین منابع انرژی جهان و دسترسی آسان به سرزمین اصلی ایران از بزرگترین فرصت ها و مزیت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.

ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا، واقع شدن در امن ترین و نزدیکترین مسیر به بازارهای جهانی از دیگر مزیت های منطقه آزاد چابهار است.

تسهیلات و مزیت های قانونی زیادی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده که از آن جمله ضمانت سرمایه گذاری ها بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران و امکان انتقال ۱۰۰ درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور است.

معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی بر درآمد و دارایی به مدت ۲۰ سال و قابل تمدید، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی هر منطقه از مقررات عمومی، صادرات و واردات و معافیت گمرکی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی منطقه برای صدور به سرزمین اصلی به میزان ارزش افزوده در استفاده از مواد اولیه داخلی از دیگر مزایای در نظر گرفته شده است.

سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار امکان استفاده از نیروی کار خارجی به میزان ۱۰ درصد کل نیروی کار در این منطقه را دارند و سرمایه گذار مجاز به خرده فروشی کالا نیز است.

چابهار موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری دارد و به عنوان دروازه توسعه محور شرق از آن یاد می شود.

مزیت های اختصاصی برای منطقه آزاد چابهار جهت تشویق سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که می تواند برای اجرای هر ایده سودآور باشد.

چابهار با موقعیت جغرافیایی و راهبردی در کنار آبراه های بین المللی و نزدیک به خطوط بین الملل کشتیرانی واقع شده و تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز است.

این منطقه نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آب های آزاد، نزدیک ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان است و دسترسی آسانی به سوخت های فسیلی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی گوناگون در شرق ایران دارد.

از جمله مزیت های شهرستان و منطقه آزاد چابهار تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی است که می تواند ۱۰۰ درصد سهام شرکت های اتباع خارجی را تملک کنند.

قوانین و مقررات انعطاف پذیر در زمینه نیروی کار شاغل در منطقه آزاد چابهار وجود دارد و سرمایه گذاران مجاز به تخلیه، بارگیری، ترانزیت و ترانشیپ و معافیت آن از عوارض و حقوق گمرکی به استثنای هزینه های انبار و جابجایی هستند.

قابلیت استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری و امکان تاسیس بانک و بیمه داخلی و خارجی یا شعبات آنها در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.

ویزای ۶ ماهه برای سرمایه گذاران خارجی با قابلیت تمدید در منطقه آزاد چابهار صادر می شود و صدور ویزا در فرودگاه از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه نیز قابل انجام است.

مزیت های اختصاصی منطقه آزادچابهار

موقعیت جغرافیایی راهبردی در کنار آبراه های بین المللی و نزدیک به خطوط بین المللی کشتیرانی بزرگترین بندر اقیانوسی تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز CIS نقطه اتصال کریدور شرق ایران (کریدور شمال ـ جنوب) به آب های آزاد و اتصال کشورهای محصور به خشکی نزدیک ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان دسترسی آسان به سوخت های فسیلی خاورمیانه و کشورهای آسیای میانه، دسترسی آسان به مصالح ساختمانی و معادن دراستان سیستان بلوچستان و مواد معدنی گوناگون در شرق ایران، ارتباط چند وجهی حمل و نقل از طریق هوا، زمین و دریا

تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی واقع شدن در امن ترین و نزدیکترین مسیر به بازارهای جهانی (شبه قاره هند) نزدیکی به کشورهای پرجمعیت در حال رشد در جنوب آسیا، واقع شدن در تنها بندر اقیانوسی ایران (چابهار) با دسترسی بلافصل به سرزمین اصلی ایران

نزدیکی به بزرگترین منابع انرژی جهان در خلیج فارس از مزیت های این بندر و منطقه آزاد است.

تسهیلات و مزیت های قانونی در منطقه آزادچابهار

 امکان تملک ۱۰۰ درصد سهام شرکت های اتباع خارجی، ضمانت سرمایه گذاری ها مطابق با قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در ایران، امکان سرمایه گذاری نامحدود برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان، امکان انتقال ۱۰۰ درصد سرمایه و سود حاصل از فعالیت اشخاص ثبت شده خارجی به خارج از کشور، معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی بر درآمد و دارایی به مدت ۲۰ سال و قابل تمدید، معافیت ورود ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی واحدهای تولیدی از عوارض ورودی گمرکی، آزاد بودن صادرات محصولات تولیدی در منطقه از مقررات عمومی صادرات و واردات، معافیت گمرکی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی منطقه برای صدور به سرزمین اصلی به میزان ارزش افزوده در استفاده از مواد اولیه داخلی مصوب در کمیسیون ارزش افزوده، امکان صدور محصولات تولید شده حاصل از مواد اولیه خارجی به میزان درصد مجاز تعیین شده از سوی کمیسیون ارزش افزوده، امکان استفاده از نیروی کار خارجی به میزان ۱۰ درصد کل نیروی کار منطقه آزاد چابهار، قوانین و مقررات انعطاف پذیر در زمینه نیروی کار شاغل در منطقه، مجاز بودن تخلیه، بارگیری، ترانزیت و ترانشیپ و معافیت آن از عوارض و حقوق گمرکی به استثنای هزینه های انبار و جابه جایی، مجاز بودن خرده فروشی کالا، قابلیت استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری، امکان تاسیس بانک و بیمه داخلی و خارجی یا شعبات آن ها، صدور ویزای ۶ ماهه برای سرمایه گذاران خارجی با قابلیت تمدید آن و صدور روادید در فرودگاه از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه با درخواست قبلی، امکان بهره برداری از زمین در پروژه ها بدون پرداخت قیمت زمین و اجاره بلند مدت یا مشارکت در پروژه ها از دیگر مزیت ها و فرصت های منطقه آزاد چابهار است.

تخفیفات ویژه در منطقه آزادچابهار

تخفیف در هزینه انبارداری برای کانتینرهایی که بصورت تجاری به منطقه آزاد وارد می شوند.

تخفیف در هزینه تجهیزات بندری برای کانتینرهایی که بصورت دریایی به منطقه آزاد حمل می شوند.

تخفیف در هزینه انبارداری کالاهای صادراتی و ترانزیتی وارد به منطقه آزاد.

تخفیف حمل از مبداء به میزان ۱۰ درصد ارزش سیف کالا. 

تخفیف در نمایندگی و خدمات پس از فروش به میزان ۱۰درصد ارزش سیف کالا. 

معافیت مالیاتی بمدت ۲۰ سال از تاریخ بهره برداری برای کلیه فعالیت های اقتصادی.

معافیت از هزینه های انبارداری در چابهار به مدت سه ماه برای کالاهای تجاری.

تسهیلات

ارائه تسهیلات ارزش افزوده برای واردات کالا به سرزمین اصلی از طریق منطقه آزاد چابهار.

ارائه تسهیلات در خصوص مابه التفاوت هزینه حمل کالا.

صدور گواهی مبدا مورد تائید گمرکات کشور.

صدور قبض انبار قابل معامله و قبض انبار تفکیکی مورد تایید گمرکات کشور توسط سازمان.

متروکه نشدن کالا در انبارهای منطقه آزاد چابهار.

رشد ۱۰۰ درصدی صدور پروانه های بهره برداری سرمایه گذاری در منطقه آزادچابهار

مدیر تسهیل تولید و فناوری های پیشرفته سازمان منطقه آزادچابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از شاخص های اصلی مدیریت تسهیل تولید و فناوری های پیشرفته صدور پروانه های بهره برداری صنعتی جدید است که در چند ماه گذشته سالجاری ۱۰ پروانه سرمایه گذاری صادر شده که در مقایسه با چهار پروانه مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

وحید رئیسی اظهار امیدواری کرد که تعداد واحدهای بیشتری تا بیش از ۲۰ واحد را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم و نقش مهمی در جهش تولید و افزایش اشتغال داشته باشیم.

رئیسی با اشاره به اینکه صدور ۱۰ پروانه بهره برداری صنعتی جدید در منطقه آزادچابهار با ارزش تولید ۱۴۳ میلیارد تومانی در سال جاری انجام شده است، افزود: اشتغال اظهار شده پروانه های صادره در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: برگزاری مکرر کمیته رفع موانع تولید در راستای رفع موانع واحدهای تولیدی، پیگیری سامانه کنترل تولید متصل به مدیریت توسعه تجارت که در حال آماده سازی است و همکاری با ستاد جهش تولید دبیرخانه شورای عالی برای تحقق اهداف سال جهش تولید از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. 

مدیر تسهیل تولید و فناوری های پیشرفته سازمان منطقه آزادچابهار تصریح کرد: برگزاری جلسات برنامه ریزی برای الحاق در معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری، بازدید از مرز ریمدان و برآورد وضعیت در آن به منظور انجام اقدامات اولیه الحاق وآمادگی برای صدور مجوزهای صنعتی در صورت درخواست متقاضیان صنعتی در محدوده الحاق شده از اقدامات مهم در موضوع الحاق شهر، بنادر و مرز ریمدان به محدوده منطقه آزادچابهار بوده است.

رئیسی با تشریح برخی برنامه های اجرایی این مدیریت خاطرنشان کرد: شرکت فیدار مکران در زمینه تولید والو لاستیک یکی از شرکت هائی است که از سوی این مدیریت بازاریابی شده و هم اکنون به عنوان یکی از شرکت های برتر استان فعالیت صنعتی خود را آغاز کرده است و شرکت آرینا تیس منطقه آزاد چابهار در زمینه صادرات مجدد خرما توسط این مدیریت جذب شده و هم اکنون فعالیت خود را در زمینه بسته بندی و صادرات مجدد خرما در انبارهای سازمان آغاز کرده است.

وی گفت: شرکت آکام تجارت جنوب به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در صادرات مجدد مواد پتروشیمی نیز توسط این مدیریت جذب شده و هم اکنون علاوه بر انجام صادرات مجدد در حال احداث انبار در محوطه بندر شهید بهشتی است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو