اقتصاد ۲۴ از دستاورد‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت تدبیر و امید گزارش می‌دهد/۲/؛

بورس بین‌الملل دستاوردی مهم در تاریخ فعالیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران

طرح و پیگیری تاسیس بورس بین الملل در ایران از سال ۱۳۹۶ به صورت جدی آغاز شد و پس از انجام مطالعات مورد نیاز و و تصویب آیین نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد و ترکیب سهامداران داخلی و جلب موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار امروز منتظر تکمیل ترکیب نهایی سهامداران داخلی و خارجی است تا در آینده ای نزدیک اجرایی شود.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان در راستای دستیابی به پیشرفت و توسعه، فعالیت‌های بسیاری را انجام داده اند و در همین راستا دستاورد‌های ارزشمندی را نیز داشته اند. در گزارش قبل به راه اندازی درگاه خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران پرداختیم و در این گزارش دومین دستاورد این مناطق در دولت تدبیر و امید را بررسی خواهیم کرد.

یکی از دغدغه‌های مناطق آزاد کشور از سال‌های پیش ایجاد یک مرکز مالی بین المللی در منطقه آزاد کیش بود، اما طرح و پیگیری این مسئله از سال ۱۳۹۶ به صورت جدی آغاز شد.

اما پیش از آن تصویب آیین نامه سرمایه گذاری خارجی در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس در سال ۱۳۸۹ چارچوب قانونی مشخصی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ابزار‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایجاد کرد که اقدام موثری در این زمینه محسوب می‌شود و پس از آن ماده (۹۳) الحاقی قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۸ که اجازه تاسیس و فعالیت بورس‌ها با سرمایه داخلی و خارجی در مناطق آزاد را صادر کرد، نقطه عطفی در این فرآیند به حساب می‌آید.

اما برای اجرای حقیقی تاسیس بورس بین الملل در کیش، در قدم نخست فاز مطالعاتی آن بعد از تشکیل هیئت موسس، مورد توجه قرار گرفت و با شرکت مشاور قراردادی امضا و مطالعات مورد نیاز انجام و مستندات شامل مجموعه دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرایی، اساسنامه پیشنهادی، مطالعات مربوط به پلتفرم معاملاتی پیشنهادی، برنامه کسب و کار، برنامه عملیاتی و سایر اجزای تکمیلی در قالب بسته کامل به تایید کمیته راهبردی بورس بین الملل مناطق آزاد رسید.
تصویب آیین نامه تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران که مشخص کننده مقررات اجرایی در این زمینه بود، سرمایه و معاملات این بورس را صرفا ارزی معرفی کرد.

تاسیس و راه اندازی بورس بین الملل با هدف گسترش بازار سرمایه در مناطق آزاد و تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران مورد توجه و برنامه ریزی مسئولان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت.

ترکیب سهامداران داخلی با مشارکت نهاد‌های مختلف پولی و مالی دولتی و خصوصی موضوع مهمی بود که به موازات مذاکرات متعدد تهیه و به تایید هیات موسس رسید و پس از آن برای دریافت "موافقت اصولی تاسیس بورس بین الملل" در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

۹۹/۵/۱۳ هم به عنوان تاریخی مهم در پروسه تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد مطرح است چرا که در این تاریخ موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکیل این بورس به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام شد که به موجب آن می‌بایست ترکیب نهایی سهامداران داخلی و خارجی این بورس مشخص شود.
تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد گام مهمی در مسیر بین المللی شدن بازار سرمایه ایران خواهد بود و آزادی ورود و خروج ارز، تاسیس بانک خصوصی، استقرار شعب بانک‌های خارجی و آزادی مشارکت خارجیان در فعالیت‌های اقتصادی همراه با معافیت مالیاتی که مناطق آزاد از آن برخوردار هستند می تواند سهولت سرمایه گذاری در بورس‌های مستقر در مناطق آزاد را به همراه داشته باشد و موجب خواهد شد بازار سرمایه ایران فعال‌تر و شفاف‌تر از قبل کند و رقابتی سازنده میان بورس‌های موجود ایجاد کند.

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در روز‌های اخیر از راه اندازی بورس بین الملل تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: تمام افراد خارجی و ایرانی‌های مقیم در خارج از کشور می‌توانند در این بازار با استفاده از ارز بین الملل سهام‌های مربوط به بخش‌های مناطق آزاد را خریداری کنند.

کارشناسان معتقدند اگر مسیر‌ها و راهکار‌های روشن و قابل اجرا و سهلی برای بورس بین الملل در مناطق آزاد در نظر گرفته شود این بازار می‌تواند موفق باشد و به اقتصاد کشور کمک کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو