در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

سرمایه‌گذاری ۴۴۰۰ میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: روند سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار خوب است و با توجه به تصمیمات دولت در مورد سخت گیری برای واردات برخی کالا‌ها، شاهد اتفاقات مثبتی در منطقه بودیم.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از مناطق اقتصادی فعال در کشور است که به عنوان مهمترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت شناخته می شود. 

این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز و جایگاه ترانزیتی ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت آینده درخشانی را می توان برای آن متصور بود.

از مهمترین اهداف تاسیس آن فراهم کردن مواد، ماشین آلات و کالا‌های نیم ساخته و توزیع آن بین واحد‌های پراکنده در سطح کشور و همچنین ایجاد زمینه‌ فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار‌های منطقه‌ای بیان شده است.

برای اطلاع بیشتر از مزیت ها و فعالیت های این منطقه گفتگویی داشتیم با سيد مهدی علیزاده طباطبايی، مديرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که در ادامه می‌خوانید؛

*یکی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نزدیکی آن به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور است؛ علاوه بر این، منطقه چه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی دارد؟

- طبق قانونی که برای مناطق ویژه اقتصادی تصویب شده است ورود تجهیزات و مواد اولیه تولیدکنندگان به منطقه مستلزم ثبت سفارش و پرداخت تعرفه گمرک نیست یعنی یک تولید کننده که در داخل کشور می‌خواهد اقدام به تولید کند وقتی مواد اولیه یا نمونه‌ای از تولیدش را می‌آورد یکجا باید ترخیص کند و تعرفه گمرکی اش را بپردازد، اما کسی که در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می‌خواهد این کار را بکند، احتیاج به ترخیص ندارد و تجهیزاتش تا وقتی که در منطقه است تعرفه گمرکی به آن تعلق نمی گیرد و مواد اولیه ای که می‌آورد، وقتی آن را تبدیل به محصول کرد و محصول را می‌خواهد وارد کشور کند، آن زمان تعرفه مواد اولیه را پرداخت می‌کند.

تولیدکنندگان معمولا طرحی می‌نویسند و به ما می دهند و ما این طرح را بررسی و پس از آن برای دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌فرستیم و آنجا در کمیسیون ارزش افزوده تعیین می‌شود که این طرح چه مقدار ارزش افزوده ایجاد کرده و به همان نسبتی که طرح تولید کننده ما ارزش افزوده ایجاد کرده باشد به همین مقدار از پرداخت تعرفه گمرک معاف است و هفت سال هم معافیت مالیاتی دارند.

* روند سرمایه گذاری در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- روند سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار خوب است و با توجه به تصمیمات دولت در مورد سخت گیری برای واردات برخی کالا‌ها، شاهد اتفاقات مثبتی در منطقه بودیم.

آنچه ما در شش ماهه دوم سال گذشته شاهد آن بودیم، این بود که تعدادی از تجار که کارشان واردات لوازم خانگی به کشور بود، چون راه ورود را بسته دیدند، به تولید روی آوردند و به منطقه مراجعه و زمین خریداری کردند و پس از آن مشغول ساخت و ساز شدند.

این تصمیم دولت موجب شد تا فعالان اقتصادی منطقه، همان کالایی که تا به حال وارد می‌کردند را تولید کنند. این یک نکته مهمی بود که برای ما قابل توجه بود.

* چه میزان سرمایه گذاری در منطقه در طی سال گذشته انجام شده است؟ 

- ما همه ساله یک گزارش عملکردی به مجمع خود می دهیم که در آن گزارش روند سرمایه گذاری را اشاره می کنیم.
در این گزارش روند سرمایه گذاری در منطقه از سال ۱۳۷۶ تاکنون ذکر شده و تمام این ارقام را به قیمت‌های سال ۹۹ محاسبه کردیم و تا پایان سال ۹۸ ارائه شده است. چیزی در حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان تا به حال در منطقه سرمایه گذاری شده و اختصاصا در سال ۹۸ رقمی در حدود ۳۹۳ و ۶ دهم میلیارد تومان بوده است.

این ارقام نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری در منطقه موفق بوده و واحد‌هایی که از ابتدای شروع به کار منطقه تا به امروز پروانه بهره برداری از منطقه گرفته اند و مشغول فعالیت شده اند، بالای ۹۰ درصد آن‌ها کماکان در حال فعالیت هستند و تولید انجام می دهند.

* چه فعالیت‌هایی بیشتر در منطقه انجام می شود؟

- مجوز منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان عام است، لذا در همه زمینه‌ها در اینجا تولید اتفاق می‌افتد و ما در زمینه‌های شیمیایی، فلزی، پتروشیمی، آرایشی ـ بهداشتی، کیف و کفش و... فعالیت داریم و نمی توانیم موردی را نام ببریم که در منطقه تولید نشود. در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان زمینه برای همه نوع تولیدی وجود دارد و تولید آن هم امکانپذیر است.
خودرو‌های سواری هیوندای روسی اخیرا مشغول به کار شده اند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک محصولاتشان به بازار عرضه شود.

* منطقه ویژه سلفچگان توانسته است اشتغالزایی خوبی هم صورت دهد؟

-بله. طبق آمار بیش از ۲۴۰۰ شغل در منطقه ایجاد شده است و ظرفیت ایجاد همین مقدار شغل و جذب نیروی کار را هم با همین امکانات موجود داریم.

* از دیگر برنامه‌ها و موفقیت‌های منطقه بفرمایید.

- ما پروژه اتصال منطقه به راه آهن را در دستور کار داریم که تقریبا ۷۰ درصد زیرسازی آن انجام شده است و امیدواریم باقی زیرسازی و تکمیل روسازی آن نیز تا پایان سال ۹۹ انجام شود. در همین رابطه مکاتبه‌ای را آقای استاندار با وزیر راه و شهرسازی داشتند که مقام عالی وزارت هم همین دستور را روی نامه آقای استاندار به معاون ایشان یعنی مدیرعامل شرکت راه آهن جهوری اسلامی ایران دادند و از ایشان خواستند که این پروژه تا پایان سال ۹۹ و دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسد.

* مهمترین برنامه شما برای شش ماهه دوم سال ۹۹ چیست؟

-برنامه‌های ما منطبق بر مسائل اقتصادی کشور است و در همین رابطه ما در حال تکمیل زیرساخت‌های لازم برای فاز ۳ شامل آب، گاز و برق هستیم و امیدواریم با آماده شدن این زیرساخت‌ها تولیدکنندگان هم استقبال بیشتری از فعالیت در منطقه داشته باشند و وارد گود تولید شوند و انشاالله در شش ماهه دوم سال پیشرفت بیشتری نسبت به نیمه اول سال و سال‌های قبل داشته باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو