با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه:

عملیات ریل گذاری مسیر رشت به منطقه آزاد انزلی آغاز شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اتصال بندر کاسپین به شبکه ریل سراسری باعث افزایش مبادلات کالایی در سطح بین المللی می شود.

به گزارش فرینا، با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، محمد ولی روزبهان مدیرعامل این سازمان، ارسلان زارع استاندار گیلان، خیرالله خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عملیات ریل گذاری مسیر رشت به مجمتع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی آغاز شد.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه  تکمیل شبکه‌های ریلی در استان‌هایی که از آن محروم بودند در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در حال انجام است، اظهار داشت: در میان پروژه های در حال احداث، تکمیل خط ریل کریدور شمال جنوب یکی از اولویت‌های بسیار مهم است چراکه با اتصال خط ریل سراسری به منطقه آزاد انزلی،در واقع شاهد اتصال خط آهن خلیج فارس به دریای خزر خواهیم بود که علاوه بر تمام کشورهای حاشیه خزر، زمینه دسترسی آسان کشور چین به خلیج فارس را فرآهم می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد؛ اهمیت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری به ورود قطار به بندر کاسپین و پس از آن بندر انزلی و آستارا است تا در نتیجه کالاهای کشورهای حاشیه خزر به این بندر منتقل و از بندر کاسپین به سایر نقاط کشور ارسال گردد، موضوعی که عمران و آبادانی،رونق اقتصادی و افزایش اشتغال گیلان را بهمراه خواهد داشت.

معاون رییس جمهور با اشاره به تأمین اعتبار ریل گذاری این مسیر ریلی، تصریح کرد کرد که با تکمیل قطعه نهایی رشت به بندر کاسپین، تا پایان سال جاری مسیر ریلی خلیج فارس به دریای خزر کامل شده و صدای سوت قطار در بندر کاسپین شنیده می شود.

وی ضمن تبریک به ملت ایران به مناسبت توسعه خطوط ریلی کشور، افزود: با برقراری این اتصال علاوه بر اینکه شهرک هایصنعتی و واحدهای تولیدی گیلان می توانند تولیدات خود را به اقصا نقاط کشور از طریق خط ریلی انتقال دهند،بلکه با برقراری ارتباط جهانی در این مسیر،کشورهای همسایه می‌توانند از این مسیر ترانزیتی استفاده کنند، موضوعی که برای ما بسیار پراهمیت است.

بنابراین گزارش آغاز پروژه بزرگ ریل گذاری اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی تحقق یکی از وعده های دولت و مهمترین اقدام در مسیر وصل شدن بنادر جنوبی به دو بندر محدوده این منطقه  یعنی مجتمع بندری کاسپین و بندر انزلی و گامی بلند در فعال سازی کریدور شمال جنوب ارزیابی می شود، مسیر ترانزیتی که با بهره برداری از آن زمینه افزایش درآمدهای ارزی،گسترش اشتغالزایی در سطح کشور و تثبیت جایگاه ژئوپولیتیک ایران در معادلات ترانزیتی آسیا و اروپا پدید خواهد آمد.

پروژه راه آهن رشت از پیربازار رشت به بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی به طول ٣٧ کیلومتر است که حداکثر سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری ١۶٠ کیلومتر و برای قطارهای باری ١٢٠ کیلومتر بر ساعت می باشد و هم اکنون عملیات زیر سازی این پروژه انجام شده است.

گفتنی است؛ نوبخت با همراهی نمایندگان شهرستان های رشت و انزلی و مسؤلین استانی و کشوری از بخش در حال ساخت این پروژه در محدوده منطقه آزاد انزلی که در حدود دو کیلومتر است نیز بازدید به عمل آورد.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو