رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از 58 طرح ملی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی:

صادرات 134 میلیارد دلاری از مناطق آزاد و ویژه کشور طی سال های فعالیت دولت تدبیر و امید بیانگر آغاز تحرکی جدید در این مناطق است

رئیس جمهور، صادرات 134 میلیارد دلاری از مناطق آزاد و ویژه کشور طی سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید را بیانگر آغاز تحرکی جدید در این مناطق برشمرد و از استانداران و مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواست همه تلاش خود را برای تسهیل سرمایه گذاری در این مناطق بکار بگیرند.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری رسمی از 12  طرح در  منطقه آزاد ارس، 11 طرح در منطقه آزاد کیش، 14 طرح در منطقه آزاد قشم و 21 طرح در مناطق ویژه اقتصادی پیام، سرخس، شیراز، کاوه و یزد گفت: در شراط تحریم، فعال کردن سرمایه های اقتصادی کشور بیش از پیش یک ضرورت است.

رئیس جمهور گفت: ایران اسلامی با داشتن منابع بسیار عظیم، آب و هوای متنوع و شرایط سهل برای سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاران مکانی ارزشمند و جذاب است و همه استانداران و مدیران مناطق آزاد و ویژه این آمادگی را دارند که سرمایه های داخلی و خارجی را جذب کنند.

دکتر روحانی با اشاره به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا برای تقویت تولید در کشور و رفع موانع گفت: باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و موانع تولید را در سال جهش تولید برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شرایط تحریم اقتصادی می توانند نقش بسیار ارزشمندی را در حل مشکلات بانکداری، بیمه و انبارداری  ایفا کنند، تصریح کرد: از آغاز دولت تدبیر و امید تاکید بر این بوده است که مناطق آزاد باید از مناطق وارد کننده به مناطق صادرکننده و جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل شوند.

دکتر روحانی به افتتاح مجتمع گلخانه‌ای 80هکتاری با روش هیدرویونیک در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: این طرح به عنوان یکی از صدها طرح بزرگی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتتاح شده، یکی از بزرگترین طرحهای گلخانه ای در منطقه خاورمیانه است و می تواند اشتغال زایی کند و برای صادرات نقش داشته باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط خاص و ویژه کنونی در عرصه جهانی و جهان اسلام اشاره کرد و افزود: از یک طرف صهیونیست ها در منطقه مشغول توطئه هستند و متاسفانه برخی کشورهای مسلمان و عرب منطقه را که باید نسبت به مساله فلسطین حساسیت داشته باشند، اغفال می کنند و اذنابشان هم همزمان مسیر توطئه و اهانت به پیامبر اسلام را در برخی مجلات، بازآفرینی می کنند که همه اینها بدان معنا است که در یک شرایط حساسی در دنیا هستیم و باید از ایران، منافع اسلام و ارزش هایمان به خوبی دفاع کنیم.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع بخشی از گزارش استاندار هرمزگان در خصوص بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: عده ای فکر می کردند اگر اجازه بازگشایی ها و عزاداری ها را بدهیم اوضاع از کنترل ما خارج می شود اما با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، طبق آماری که ارائه شد همه فعالیت به خوبی در حال انجام است و هزمان بیماری نیز روندی کاهشی دارد و البته باید تا پایان مشکل کرونا، اصول حفاظتی و بهداشتی حتی در زمان رسیدن واکسن نیز مراعات شود.

رئیس جمهور افزود: الحمدالله امروز در بیست و سومین هفته شاهد افتتاح در مجموع حدود 15هزار هستیم که این به معنای زنده بودن و تحرک کشور و طی مسیر سرافرازی و رشد و توسعه از یک سو و از سوی دیگر، به معنای شکست آمریکا است.

مجموع طرح‌هایی که امروز در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با مجموع سرمایه‌گذاری 4هزار و 800 میلیارد تومان، 434 میلیون یورو و 4 میلیون و 400 هزار دلار افتتاح شد، برای 4هزار و 412 نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

افتتاح کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران، 2 واحد تولیدی تجهیزات پزشکی و آرایشی- بهداشتی، 8 واحد تولید و مونتاژ و 2 واحد مرکز داده و رمز ارز، مجموع طرح هایی است که در منطقه ویژه اقتصادی پیام به بهره‌برداری رسید.

مجموع سردخانه و انبار 42هزار تنی، واحد تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی رونیکا، واحد متریال ضدحریق و فوم عایق سرد بتا، طرح‌هایی بود که در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به بهره‌برداری رسید.

واحد کاشی و سرامیک تندیس ابریشم، در منطقه ویژه اقتصادی سرخس،واحد تولید کالاهای الکتریکی و الکترونیکی و 3 پروژه توسعه زیرساخت‌های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه و همچنین واحد صنایع چوبی و بسته بندی ماریناپلاستیک در منطقه ویژه اقتصادی یزد از جمله دیگر طرح‌هایی بود که با دستور رئیس جمهور در این مراسم افتتاح شد.

رئیس جمهور همچنین هتل پنج ستاره پانورامای کیش، سه مجتمع مسکونی، مجتمع خدماتی پارسیس، طرح تولید انواع سیستم تهویه مطبوع، طرح تولید مبلمان منزل و سرویس چوبی، یک مرکز نوآوری، زیرساخت برق و آب و راه دسترسی فرودگاه و همچنین زیرساخت فیبر نوری زمینی و دریایی را در منطقه آزاد کیش افتتاح کرد.

مجتمع گلخانه‌ای 80هکتاری با روش هیدرویونیک، طرح تولید فولاد مجتمع آذرآباکان ارس، پنج طرح تولید گلخانه‌ای سیفی‌جات به روش هیدرویونیک، طرح تولید ظروف سرامیکی، طرح تولید مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی، و همچنین سه طرح تولید البسه از جمله طرح‌هایی بود که با دستور رئیس جمهور در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

دکتر روحانی همچنین پایانه صادراتی و ترمینال نفتی دیرستان طرح بهسازی معابر روستایی، 20 مدرسه، طرح عملیات راهسازی برون شهری، طرح بتن و قطعات بتنی پیش ساخته، سه سایت 65، 98 و 155 هکتاری، طرح‌های عمران شهری و کمپ پارک آفتاب، سه باب هتل و همچنین ترمینال کانتینری شهید رجایی را در منطقه آزاد قشم افتتاح کرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والصلاه علی رسول‌الله و آله و صحبه

بسیار خوشحالم که در بیست و سومین جلسه در طول سال 99 شاهد افتتاح طرح‌های مهم در سراسر کشور هستیم و امروز نوبت افتتاح طرح‌های مهم در مناطق آزاد و همچنین مناطق ویژه اقتصادی کشورمان است.

مناطق آزاد برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای هم از لحاظ خدماتی، هم از لحاظ گردشگری، هم از لحاظ تجارت و هم از لحاظ صنایع دارد و در افتتاح‌های اخیر دیدیم در زمینه گلخانه و کشاورزی و همچنین در زمینه شرکت‌های دانش بنیان امروز شاهد یک مرکز نوآوری در کیش بودیم.

مناطق آزاد ما در سراسر کشور و همچنین مناطق ویژه ما از آغاز دولت تدبیر و امید در سال 92 چهره دیگری به خودش گرفته است و در اولین جلساتی که با مدیران منطقه آزاد داشتیم، تاکید من بر این بود که مناطق آزاد ما از مناطق واردکننده به مناطق صادرکننده و همچنین مناطق جذب گردشگر داخلی و خارجی  و همچنین خدماتی که می‌تواند این مناطق داشته باشد، تبدیل شود.

این مناطق در شرایط تحریم اقتصادی می‌توانند نقش بسیار خوبی را برای حل مشکلات ایفا کنند و در زمینه بانکداری، بیمه و در زمینه انبارداری، امروز شاهد این بودیم که در منطقه قشم یک منطقه مهم صادرات فرآورده نفتی افتتاح شد و این برای پهلوگیری کشتی‌ها در این منطقه بسیار مهم است برای اینکه بتوانند سوخت خودشان را بگیرند و همچنین برای صادرات فراورده‌های نفتی و همچنین شاهد این بودیم که در این مناطق آزاد، گلخانه‌های بسیار ارزشمند و مهمی را در دست ساخت و افتتاح داریم.

امروز یک گلخانه 80 هکتاری در منطقه آزاد ارس با سیستم هیدروپونیک شاهد بودیم و آنطور که در گزارش اشاره شد، یکی از بزرگترین طرح های گلخانه‌ای در منطقه خاورمیانه است و طرح های گلخانه ای می‌تواند هم اشتغال خوبی برای ما و هم برای صادرات نقش بسیار داشته باشد و این گلخانه، گلخانه‌ای است که اکثر محصولات آن صادراتی خواهد بود و صادر خواهد شد و گلخانه به گونه‌ای است که در طول سال همواره می‌تواند هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات محصول داشته باشد.

بنابراین امروز مناطق آزاد ما تحرک جدیدی به خود گرفته، در گذشته مناطق آزاد صرفا به عنوان گردش‌ محور و یا تجارت‌محور دیده می‌شد اما امروز این همه کارخانه‌ افتتاح می‌شود و در یکی از مناطق آزاد اعلام شد که 320 مرکز صنعتی تا حالا افتتاح شده است و همچنین ادامه دارد بنابراین مراکز تولیدکننده هستند و کارها و تولیدات این مراکز تولیدکننده می‌تواند به خارج و داخل صادر شود.

 این آماری که اعلام شد در مناطق آزاد ما و همچنین در مناطق ویژه از سال 92 تا 98 یعنی در طول 6 سال 134 میلیارد دلار از کل این مناطق صادرات به خارج و صادرات به داخل بوده است البته مجموعا در داخل خیلی زیاد نیست و حدود 30 میلیارد است و بیشتر اینها به خارج صادر می‌شود.

بنابراین با شرایطی که مناطق آزاد ما دارد که از برخی از مقررات معاف هستند، مناطق بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران عزیز ما است و من تاکید می‌کنم به همه آنهایی که می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، مناطق آزاد در 7 منطقه آزاد در کشور و مناطق ویژه اقتصادی به آنها خوش‌آمد می‌گوید و آنها می‌توانند با شرایط سهل‌تری در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و به رئیس مناطق آزاد و همچنین به همه مدیران مناطق آزاد تاکید می‌کنم که تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.

گاهی‌وقت‌ها بعضی از سرمایه‌گذارها که می‌خواهند که در این مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند نسبت به زمین و تسهیلات دیگر، گله‌مندند که ما باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار بگذاریم. موانع تولید را برداریم مخصوصا امسال که سال جهش تولید است و مقام معظم رهبری مجددا در هفته دولت تاکید کردند که سه قوه باید برای رفع موانع تولید دقت کنند و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

ما در شرایط تحریم امروز راهی جز فعال شدن سرمایه‌های  اقتصادی کشورمان نداریم. کشور ما کشور بزرگ و پهناوری است و منابع بسیار عظیم و بزرگ در این کشور وجود دارد، آب و هوای متنوع وجود دارد، امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد و همه استانداران و همه مدیران مناطق آزاد و مناطق ویژه این آمادگی را دارند که سرمایه را جذب کنند که سرمایه داخلی در اولویت اول است و سرمایه خارجی، فرق نمی‌کند که سرمایه باید جذب شود و  به کالا یا خدمات تبدیل شود.

امروز اعلام شد با این هتلی که امروز در منطقه کیش افتتاح شد، 17هزار تخت برای گردشگران و مسافران آماده شده است که رقم قابل ملاحظه‌ای است البته از شرایط کرونا که عبور کنیم این مناطق استعداد بیش از این را دارد و بیش از این می‌تواند گردشگر را جذب کند و شاهد یک تحول بزرگ در کشورمان باشیم.

امروز در یک شرایط خاص و ویژه‌ای هستیم. در شرایطی که از یک طرف صهیونیست‌ها در منطقه ما مشغول توطئه هستند و متاسفانه برخی از کشورهای مسلمان منطقه که هم مسلمان و هم عرب هستند  را اغفال می‌کنند و از دو جنبه باید نسبت به فلسطین حساسیت داشته باشند.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها و اذناب‌شان در دنیا مسیر توهین و اهانت به اسلام و پیامبر اسلام را مجددا در بعضی از موارد و مجلات از نو بازآفرینی می‌کنند و چیزی که چند سال پیش بوده است را مجددا به چاپ می‌رسانند.

معنای آن این است که ما در یک شرایط حساسی در دنیای امروز قرار گرفتیم و ما باید از ایران‌مان، از منافع‌مان، از اسلام‌مان و از ارزشهای‌مان به خوبی دفاع کنیم. خوشبختانه در سراسر کشور، مردم امروز در برابر هر حادثه‌ای که پیش می‌آید چه  توطئه صهیونیست‌ها برای سرزمین فلسطین و مردم فلسطین و چه توطئه نسبت به فرهنگ اسلام حساسیت خودشان را نشان می‌دهند و به جهانیان اعلام می‌کنند که ما همچنان طرفدار مظلومان عالم خواهیم بود و همچنان در برابر قلدرصفتان به خوبی ایستادگی می‌کنیم و می‌ایستیم.

شما امروز می‌بینید بحمدالله الان یکی از استانداران ما گزارش داد که در هرمزگان هم مراسم محرم و عزاداری را به خوبی با حفظ پروتکل انجام دادند و هم مدارس با حفظ پروتکل بازگشایی شده و فرزندان‌شان به مدرسه‌ها می‌روند در عین حال بیماری کرونا هم کاهشی است که این افتخار ما است.

یک عده‌ای فکر می‌کردند اگر ما اجازه عزاداری بدهیم، از کنترل ما خارج می‌شود و یک عده فکر می‌کردند اگر اجازه بازگشایی مدارس بدهیم، از کنترل ما خارج می‌شود و می‌بینیم که فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، دینی، مذهبی، اقتصادی الحمدالله به خوبی انجام می‌گیرد و چون پروتکل‌ها مراعات می‌شود بیماری هم کاهشی خواهد بود.

آنچه مهم است اینکه ما تا پایان سال و تا پایان مشکل ویروس کرونا اصول حفاظتی و بهداشتی را مراعات کنیم حتی آن زمانی که واکسن برسد. اگر چند ماه بعد حتی واکسن هم برسد که نمی‌دانیم آن واکسن تا چه مقدار تاثیرگذار است و می‌تواند کشور ما را برای چند ماه ایمنی بدهد و هنوز معلوم نیست که سه ماه یا چهار ماه کمتر یا بیشتر است پس باز هم در همه شرایط اصول بهداشتی را باید در سراسر کشورمان مراعات کنیم و در عین حال فعالیت‌های اقتصادی‌مان و فرهنگی‌مان و سایر فعالیت‌های دینی‌مان انجام بدهیم.

الحمدالله امروز در بیست و سومین هفته شاهد افتتاح چهار هزار و 800 میلیارد تومان که البته اگر دلار و یورو و اینها را هم به ریال تبدیل و حساب کنیم افتتاح امروز ما حدود 15هزار میلیارد تومان است.

اینکه ما در یک هفته قادریم 15 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کنیم به معنای زنده بودن کشور، به معنای تحرک کشور و به معنای شکست آمریکا و به معنای آن است که می‌توانیم مسیر سرافرازی و رشد و توسعه کشور را ادامه دهیم انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو