در گفتگوی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت آمار ترانزیت ریلی کشور به منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یکی از معدود مناطق و مراکزی مطرح است که با رویکرد صرفا صادراتی مشغول به فعالیت است. سرخس به لحاظ آمار ترانزیت ریلی حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت کشور را به خود اختصاص داده و سالیانه نزدیک به سه میلیون تن انواع کالا از این نقطه به تمامی مقاصد ترانزیتی و صادراتی ارسال می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اولویت فعالیت در حوزه ترانزیت کالا و انبارداری شروع به فعالیت کرد. از جمله مزیت های این منطقه امکان اتصال به نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان و اتصال به راه آهن مشهد، سرخس و تجن است که از داخل منطقه ویژه می‌گذرد و به همین دلیل توانسته ارتباط ریلی کشور‌های آسیای مرکزی با کشور‌های اروپایی را برقرار کند.

در آیین بهره برداری از طرح های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که ۲۰ شهریور ماه برگزار شد، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه دروازه مبادلات اقتصادی ایران با کشور‌های آسیای مرکزی است که در زمینی با وسعت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار با همکاری آستان قدس رضوی علاوه بر تولید و صادرات، مسیر مناسب تری برای اتصال کشور‌های میانه با آب‌های آزاد از طریق محور شرق است.

به گفته وی، اتصال ریلی چابهار ـ سرخس و نیز بزرگراه ترانزیتی بین این دو منطقه از اهرم‌های اصلی توسعه شرق کشور بوده که با توجه مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در حال ایجاد است.

در این مراسم کارخانه صادراتی کاشی و سرامیک تندیس ابریشم با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد تومان معادل ۲۲ میلیون یورو با اشتغالزایی ۶۵۰ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

در همین راستا خبرنگار اقتصاد۲۴ با احمد صادقي گلمكانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مورد منطقه و پتانسیل هایش به گفتگو پرداخت که شرح آن را در ادامه می خوانید؛

*لطفا توضیحاتی درباره منطقه ویژه اقتصادی سرخس و اهم فعالیت‌های این منطقه بفرمایید.

- منطقه ویژه اقتصادی سرخس در منتهی الیه شمال شرقی ایران و در دروازه ورود به آسیای میانه واقع شده است و با وسعت ۵۲۹۰ هکتار به عنوان یک پهنه وسیع گمرکی در مجاورت نقطه صفر مرزی کشور ترکمنستان قرار گرفته است.

آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد عام المنفعه جهان اسلام با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان زیرساخت‌های این منطقه را تکمیل کرده است.

ارتباط تجاری با کشور‌های حوزه CIS و اوراسیا از مهمترین برنامه‌های آتی در این منطقه است و هم اکنون سالیانه صد‌ها هزار تن انواع کالا از طریق خطوط ریلی و زمینی به این کشور‌ها صادرات می شود.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یکی از معدود مناطق و مراکزی مطرح است که با رویکرد صرفا صادراتی مشغول به فعالیت است و واردات کالا از این منطقه محدود به نیاز‌های اساسی کشور همچون غلات و نهاد‌های کشاورزی است.

این منطقه با رویکرد‌های جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و خدمات لجستیک و باراندازی انواع کالا شکل گرفته و امکانات بی نظیر و زیرساخت‌های آماده فضای مناسبی را برای رونق کسب و کار و تسهیل روند صادرات و واردات و ترانزیت انواع کالا فراهم آورده است.

*این منطقه از چه زیرساخت هایی برای جذب سرمایه گذاران برخوردار است؟ 

- زیرساخت‌های بی‌نظیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس شامل ۵۱ کیلومتر خطوط ریلی اعم از عریض و نرمال در کنار امکانات تخلیه بارگیری همچون پل تخلیه غلات، سکو‌های تخلیه بارگیری لیفتراکی، خطوط همجوار عریض و نرمال و سایت کانتینری است که از جمله امکانات حوزه لجستیک به حساب می آیند.
 
فرودگاه بین المللی الماس سرخس با امتیاز مرز هوایی و طول باند ۴۲۰۰ متر و امکانات پیشرفته ناوبری امکان نشست و برخاست انواع هواپیمای پهن پیکر را داراست.

سردخانه دو مداره ۴۰۰۰ تنی، انبار‌های مجهز و مدرن با ظرفیت نگهداری ۱۲۰ هزار تن کالا، امکانات آماده زیرساختی اعم از آب، برق، گاز و مخابرات، مخازن بزرگ ذخیره سوخت و انرژی همجوار خطوط ریلی، امکانات مناسب اسکان و رستوران و هتل آپارتمان و بسیاری از امکانات دیگر این منطقه را به عنوان یک نقطه جذاب برای سرمایه گذاری معرفی کرده است.
 
* چه طرح‌های توسعه‌ای امروز در منطقه در حال اجرا هستند؟

- ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دروازه ورود به آسیای میانه فرصتی بی نظیر برای شکل گرفتن یک پهنه صنعتی و بازرگانی بوده و سرمایه گذاران خارجی نگاه ویژه‌ای به این منطقه دارند.
تکمیل زیر ساخت‌های مربوط به صنعت حمل و نقل به ویژه حوزه ریلی از اهم برنامه‌های توسعه‌ای در این منطقه هستند. سرخس به لحاظ آمار ترانزیت ریلی حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت کشور را به خود اختصاص داده و سالیانه نزدیک به سه میلیون تن انواع کالا از این نقطه به تمامی مقاصد ترانزیتی و صادراتی ارسال می‌شود.

با توجه به نیاز روز افزون کشور‌های هدف به خصوص آسیای میانه به انواع کالا‌های ساخت ایران و یا سایر کشور‌ها، این منطقه می‌تواند به عنوان بارانداز و مرکز صادرات و ترانزیت شنای شرق کشور فعالیت کند.

اتصال خطوط ریلی آسیای میانه به تداخل منطقه و سهولت امر تخلیه بارگیری و ترانزیت کالا باعث شده نگاه صاحبان بار به این مکان معطوف شود، زیرا با ورود مستقیم بار و‌ واگن آسیای میانه صرفه جویی قابل توجه ارزی برای کشور به ارمغان می آید و همچنین در مدت زمان اندک واگن‌ها تخلیه و به مبدا و سایر مقاصد ارسال می شود.

تکمیل زیرساخت‌های ریلی و ساخت انواع امکانات تخلیه بارگیری و سکو‌های متفاوت از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای منطقه است. اتصال مستقیم به نقطه صفر که هم اکنون انجام شده است می تواند ظرفیت‌های آماری را در منطقه ویژه بسیار بالا ببرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو