نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی:

شهر فرودگاهی چابهار اهمیتی ملی و بین‌المللی دارد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: شهر فرودگاهی می‌تواند در بحث هدایت پروازهای شرق به غرب تأثیر بسزایی بگذارد. در این شرایط فعلی فرودگاه دوبی انتفاع اقتصادی عجیبی برای امارات داشته است از آن مهم تر بحث افزایش پروازها داخلی و خارجی است که اینها می‌تواند ظرفیت‌های بسیار ممتاز این منطقه در حوزه گردشگری را به نوعی نمایان کند.

«معین الدین سعیدی»،  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با شهر فرودگاهی چابهار  و اهمیت ساخت آن گفت: در سند توسعه سواحل مکران یک نقش ملی و فراملی برای چابهار تعریف شده است. منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزادی است که مرز زمینی، هوایی و دریایی ندارد. پس از مصوبه‌ مجلس در  سال 98 که به تأیید شورای نگهبان رسید محدوده منطقه آزاد گسترش پیدا کرد و  مرز زمینی و مرز دریایی را در برگرفت  اما کماکان چابهار به یک مرز  هوایی نیاز دارد.

سعیدی ادامه داد: با توجه به مصوبه‌ای که قبلا وجود داشت که توسط ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری و مصوبه وزارت راه به تایید و تصویب رسید مقرر شد با دستور ریاست جمهوری شهر جدید فرودگاهی در چابهار ایجاد شود.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک چابهار گفت: چابهار از جایگاه ویژه‌ای در چهارراه ارتباطی کریدور شمال غرب و  شمال جنوب و شرق به غرب  برخوردار است و ضرورت دارد یک شهر فرودگاهی در حوزه محدوده منطقه آزاد ایجاد شود تا در بحث ترانزیت کالا، صادرات، صادرات مجدد و همچنین افزایش پروازهای خارجی، ورود گردشگر، مسافر و تجار خارجی تسهیل صورت گیرد که این ضرورت انکار ناپذیر است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در ادامه در توضیحات تکمیلی در رابطه با این پروژه بیان کرد: چند ماهی است پروژه استارت زده شده است و با سرعت کار پیش می رود که این را نعمتی از طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانیم، با توجه به جایگاه ویژه چابهار این پروژه تنها برای منطقه حایز اهمیت نیست و صرفا کارکرد این شهر فرودگاهی محلی و ملی نیست بلکه یک کارکرد بین‌المللی است لذا در مورد ضرورت وجود چنین شهر فرودگاهی هیچ تردیدی نداریم و معتقد هستیم برای انجام این کار دیر هم شده است.

سعیدی در رابطه با مزایای اقتصادی این طرح اظهار کرد: این طرح در بحث واردات مواد اولیه کالا،  تولید، پردازش و ایجاد ارزش افزوده جهت صادرات، ترانزیت، تسهیلات گمرکی در محدوده منطقه آزاد کمک کننده است؛ در حوزه وسعت گردشگری که دچار مشکل هستیم نیز نقش موثری دارد. در مجموع در فعالیت‌های لوجستیکی که برای آن محدوده در  نظر گرفته شده مفید است. اینها ظرفیت‌های بی بدیل اقتصادی است که در صورت ایجاد شهر جدید فرودگاهی در چابهار دست یافتنی هستند مضاف بر اینکه در توافقات بین‌المللی قطعا باید در شرایط تحریمی، منافع کشورهای همسایه و بالاخص کشورهای دوست را هم راستا با منافع خودمان کنیم.

وی ادامه داد: شهر فرودگاهی می‌تواند ظرفیت‌های بین‌المللی ایجاد کند تا به نوعی در شرایط تحریمی کشور بهترین روش برای دور زدن تحریم‌ها باشد، لذا وجود چنین مجموعه فرودگاه در چابهار ضرورتش را هیچ کارشناس منصفی نمی‌تواند منکر باشد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش توسعه منطقه ای این پروژه گفت: در بخش‌های توسعه‌ای نباید نگاه به توسعه یک سویه باشد اتفاقا شهر فرودگاهی جزو موارد توسعه‌ای است که کمترین تضاد را با مولفه‌های توسعه محلی دارد یعنی ممکن است در حوزه‌های دیگر توسعه‌ای مانند در بحث صنایع پتروشیمی و فولاد شاهد تعرضات اجتماعی باشیم اما در رابطه با فرودگاه اولین منتفع آن مردم محلی خواهند بود مضاف بر اینکه با توجه جایگاه ویژه چابهار این پروژه تأثیرات شگرف بین‌المللی خواهد داشت.

سعیدی در رابطه با تاثیرات اجرایی شدن این طرح در چابهار بیان کرد: توجه شما را به دو کلید واژه ای که مقام معظم رهبری برای استان سیستان و بلوچستان دارند جلب می‌کنم ایشان دو تعبیر بسیار ویژه دارند؛ اول اینکه تنگه احد نظام جمهوری اسلامی است نکته دوم اینکه ایشان می‌فرمایند گنج پنهان و این گنج پنهان اگر شکوفا شود همه کشور از آن منتفع خواهد شد تا کی باید این گنج پنهان بماند، شهر فرودگاهی می‌تواند در بحث هدایت پروازهای شرق به غرب تأثیر بسزایی بگذارد. در این شرایط فعلی فرودگاه دوبی انتفاع اقتصادی عجیبی برای امارات داشته است از آن مهمتر بحث افزایش پروازهای داخلی و خارجی است که اینها می‌تواند ظرفیت‌های بسیار ممتاز این منطقه در حوزه گردشگری را به نوعی نمایان کند و بهره آن را کشور و منطقه ببرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو