اقتصاد ۲۴ از مناطق ویژه اقتصادی گزارش می‌دهد؛

با منطقه ویژه اقتصادی رامشار آشنا شوید/ کریدور افغانستان و پاکستان در انتظار تکمیل زیرساخت‌ها

منطقه ویژه اقتصادی رامشار با هدف توسعه و با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه سیستان شکل گرفته است هرچند هنوز این منطقه با اهداف ترسیم شده برای آن فاصله بسیاری دارد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، یکی از مناطق ویژه‌ای که قرار است زمینه توسعه در استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند منطقه ویژه اقتصادی سیستان یا رامشار است.

شهر جدید رامشار منطقه‌ای صنعتی در شمال سیستان و بلوچستان است که به پیشنهاد مطالعات طرح منطقه‌ای سیستان مصوب سال ۱۳۶۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شکل گرفته است. طرح جامع این شهر برای جمعیت ۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۷۹ به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

هیئت وزیران نیز در سال ۱۳۹۰ محدوده این منطقه را در دو محوطه جداگانه ۱۰۰۰ هکتار در اراضی شهر جدید رامشار و ۵۰ هکتار در مرز میلک تعیین کرد.

احداث منطقه ویژه اقتصادی رامشار یا سیستان با هدف توسعه و با تاکید براستفاده از ظرفیت‌های منطقه شکل گرفت و دیگر اهداف آن استقرار جمعیت و کاهش روند مهاجرت و اشتغالزایی با توجه به عملکرد سطح یک صنعت و خدمات بیان شد.

از دیگر اهداف مهم این منطقه ویژه اقتصادی نقش آفرینی در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی و مسکن است و به همین دلیل از چند سال پیش ساخت و ساز در آن رونق گرفت. مشکلات کالبدی منطقه سیستان یکی از عوامل مهم تصمیم برای ایجاد این شهر بود.

شهر جدید رامشار از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری، پیشرفت و توسعه و نیز جذب جمعیت و اشتغال‌زایی برخوردار  که امید است با تکمیل زیرساخت‌های این شهر و تصویب الحاق شهرک صنعتی رامشار شاهد فعالیت بیشتر و موفقیت آن باشیم.

این منطقه از معافیت گمرکی برخوردار است. فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سیستان یا رامشار شامل مشارکت در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، مشارکت در ساخت پایانه ترانزیت کالا در مجموعه، مشارکت در راه اندازی سایت و زرعه توربین بادی جهت تولید انرژی، اصلاح کارخانه اصلاح و تولید فرآورده‌های نفتی، ایجاد کارخانه تصفیه و پالایش روغن و.. می‌شود.

طرح هفت باغ ایرانی نیز در مجاورت شهر جدید رامشار به عنوان طرحی در فرمت تفرجگاهی می‌تواند در گردشگری منطقه موثر باشد.

دسترسی به بازار‌های کشور‌های همسایه یکی از اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی رامشار است و فعالیت این منطقه به دلیل نزدیکی و ارتباط با کشور‌های افغانستان و پاکستان می‌تواند با هدف گذاری درست برای مردم نطقه امید باشد چرا که در این مورد تحریم‌ها مداخله‌ای ندارند.

در حقیقت سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های ارزشمند کشور است که نیازمند توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهفته در آن است. مناطق آزاد و ویژه‌ای که در آن ایجاد شده اند با وجود محدودیت‌های زیاد می‌توانند علاوه بر ایجاد توسعه اقتصادی و اجتماعی در آن خطه، موجبات تعامل تجاری و اقتصادی با کشور‌های آسیای مرکزی و شرقی را ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی سیستان یا رامشار در قسمت سیستان و منطقه آزاد چابهار در منطقه بلوچستان هر دو می‌توانند به عنوان دو منطقه اقتصادی فعالیتی پر قدرت در عرصه اقتصادی کشور داشته باشند به شرط آنکه منطقه ویژه اقتصادی رامشار نیز عزم خود را برای استفاده از ظرفیت‌های خود در جهت ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی جزم کند و شروع به جذب سرمایه گذار و فعالیت جدی کند همانطور که منطقه آزاد چابهار نیز با وجود فراز و نشیب فراوان توانسته امروز به عنوان یکی از موفق ترین مناطق آزاد ایران مطرح باشد.

شهرهای جدید مانند شهر جدید رامشار می‌توانند مزیت هایی بیشتر از دیگر مناطق آزاد و ویژه داشته باشند چرا که طراحی اصولی و برنامه ریزی شده در آنها می‌تواند تضمین موفقیت آنها در آینده باشد اما همه اینها نیازمند تکمیل زیرساخت های در نظر گرفته شده برای این منطقه است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو