شب تاب دریایی؛ جاذبه ای بی نظیر در چابهار

شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران تنها چند ماه از سال در چابهار قابل دیدن است پدیده‌ای به نام شب تاب‌های دریایی که همانند شبرنگ آبی روی موج‌ها سوار می‌شوند و به ساحل چابهار در رفت و آمدند.

به گزارش فرینا به نقل از «مهر»، نام علمی شب تاب‌های دریایی فیتوپلانکتون هاست کافی است در برخی شب‌های ماه‌های پاییز و زمستان به سواحل چابهار رفته و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می‌گذرد، در کنار ساحل ماند و دید که شب تاب‌های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می‌آیند و می‌روند. تعدادی زیادی از آن‌ها در خاک ماسه‌ای ساحل می‌مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آن‌ها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.

از سال‌ها پیش این موجودات ریز برای چابهاری‌ها شناخته شده بودند آن‌ها به شنا در آب دریا  می‌رفتند و با تنی آبی و درخشان به ساحل برمی گشتند، چون روی تن آن‌ها فیتوپلانکتون‌های زیادی چسبیده بود و آن‌ها را در شب درخشان می‌کرد. موجودات ریزی که به سختی قابل دیدن و جدا کردن هستند درست مانند نقطه‌های آبی.

در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون‌هایی که به ساحل می‌آید کمتر شده است. برخی از مردم تصور می‌کنند که می‌توانند با آن‌ها تفریح کنند و یا آن‌ها را داخل لیوانی ریخته و با خود ببرند، اما اینطور نیست عمر فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم است و در عرض چند دقیقه ناپدید می‌شوند.

مسلم بارکزئی یکی از فعالان و راهنمایان گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است که اکنون به عنوان کارمند اداره میراث فرهنگی چابهار نیز مشغول به کار شده او به خبرنگار مهر‌ می‌گوید: از کارشناسان آزمایشگاهی دعوت کرده ایم تا از این پدیده بازدید کنند آن‌ها مقداری از آن‌ها را برداشته تا روی آن آزمایش انجام دهند. هنوز پاسخی از مطالعات آن‌ها دریافت نکرده ایم. اما این پژوهش باعث خواهد شد تا ما درباره فیتوپلانکتون‌ها اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم و از نحوه حفاظت از آن‌ها و تکثیرشان بیشتر مطلع شویم.

 اکنون سواحل چابهار به خصوص سواحلی که فیتوپلانکتون‌ها در آنجا قابل دیدن هستند به عنوان سواحل گردشگری در میان مردم چابهار شناخته شده اند، اما اگر قرار باشد تا همه مردم از این پدیده دیدن کنند می‌بایست برنامه‌ای برای حفاظت از آن‌ها داشت و گرنه به زودی این چابهار این جاذبه گردشگری و طبیعی خود را از دست خواهد داد، چون عمر فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم است و ممکن است به زودی نابود شوند.

اطلاعاتی درباره اینکه دقیقا چه روز‌هایی و چه ساعت‌هایی از ماه‌های پاییز و زمستان می‌شود این پدیده را شاهد بود در اختیار مردم بومی چابهار است، اما مردم جزیره قشم نیز مدعی هستند که این پدیده را در سواحل جزیره دیده اند، اما هنوز تصاویری از این پدیده در جزیره قشم منتشر نشده است تا گویای این پدیده باشد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو