مدیر گردشگری دبیرخانه شورایعالی در گفتگو با اقتصاد ۲۴؛

شبکه مدیریت مقصد گردشگری روستایی در مناطق آزاد راه‌اندازی می‌شود

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ما در دبیرخانه مناطق آزاد طرحی را آماده کردیم با عنوان شبکه مدیریت مقصد گردشگری روستا‌های مناطق آزاد که این طرح یک چارچوب بین المللی دارد و قصد داریم در مناطق آزاد این طرح را اجرایی کنیم به طوری که در هر منطقه چند روستا را که ظرفیت گردشگری دارند شناسایی و گردشگری آن را توسعه دهیم.

به گزارش فرینا، امروز صنعت گردشگری به ویژه گردشگری داخلی جایگاه خاصی در کشور‌ها دارد و نقش مهمی در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور‌ها و به خصوص کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کند.

گردشگری روستایی هم که از زیر مجموعه‌های این صنعت به شمار می‌آید نقش مهمی را در توانمندسازی مردم محلی و تنوع بخشی به رشد اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال ایفا می‌کند. گردشگری روستایی می‌تواند موجب توسعه روستایی شود و به احیا و نوسازی نواحی روستایی منجر شود. این موضوع مهم امسال بیش از سال‌های گذشته مورد توجه سازمان جهانی گردشگری بود و در شعار امسال روز جهانی گردشگری به آن پرداخته شد.

در همین زمینه حسین اله بداشتی، مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: به مناسبت هفته گردشگری هر یک از مناطق آزاد با توجه به شرایط کرونا برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته اند و به صورت مجازی و وبینار‌های آموزشی فعالیت داشته اند و از فعالان این حوزه قدردانی کرده اند.

اله بداشتی در ادامه توضیح داد: در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در طی همین روز‌ها ویدئو کنفرانسی با مدیران منطقه داشته ایم و با توجه به شعار سازمان جهانی گردشگری UNWTO که گردشگری و توسعه روستایی بوده ما هم طرحی را با عنوان شبکه مدیریت مقصد گردشگری روستا‌های مناطق آزاد آماده کردیم. این طرح یک چارچوب بین المللی دارد و قصد داریم در مناطق آزاد این طرح را اجرایی کنیم و در هر منطقه چند روستا را که ظرفیت گردشگری دارند را شناسایی کنیم. این طرح شامل بحث آموزشی و توانمندسازی، بازاریابی، ایجاد صندوق مشترک و... می‌شود.

وی افزود: چارچوب کلی طرح مشخص شده و قرار است به عنوان شبکه‌ای در مناطق اجرایی شود و آن‌ها را به هم متصل کند و اسم آن می‌شود شبکه مدیریت مقصد گردشگری روستایی مناطق آزاد.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: این طرح برای مدیران مناطق آزاد ارسال شده است تا بررسی کنند و در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود. قرار است تا یک ماه آینده مناطق آزاد روستا‌های با پتانسیل بالای گردشگری را شناسایی و معرفی کنند و برنامه‌های توانمندسازی و ایجاد صندوق مشترک در آنها اجرایی شود. زمان بندی اجرایی کل طرح، یک ساله در نظر گرفته شده است، اما از یک ماه دیگر این طرح انشاالله شروع خواهد شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در حقیقت توسعه روستایی تنها تحول وضعیت و شرایط روستا‌ها از نظر اقتصادی نیست، بلکه توسعه متعادل اجتماعی و اقتصادی مناطق مورد نظر را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل توجه به توسعه روستایی در راستای توسعه صنعت گردشگری می‌تواند برای مناطق آزاد ایران هم که اکثرشان در مناطق محروم، اما پر از پتانسیل تشکیل شده‌اند مفید باشد و توانمندسازی اجتماعی و هویت به همراه داشته باشد. امید می‌رود پس از پایان یافتن اپیدمی کرونا در جهان شاهد توسعه روستایی در قالب گردشگری روستایی به خصوص در مناطق آزاد ایران باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.