دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

توسعه پایدار در مناطق آزاد بدون مشارکت جامعه محلی محقق نمی شود

با حضور مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نشست معاونین فرهنگی، اجتماعی و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی و سازمان های مناطق آزاد کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در این نشست ضمن تشکر از خدمات محمدرضا رستمی در دوره فعالیت اش در معاونت فرهنگی دبیرخانه، یکی از محورهای مهم فعالیت مناطق آزاد را حوزه مهم اثرگذار فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دانست و با تاکید بر مردمی بودن این حوزه گفت: امیدواریم با حضور معاونت جدید حوزه فرهنگی در دبیرخانه شورایعالی شاهد تحرکات جدیدتر و دیدگاه های نوآورانه تر در این حوزه باشیم تا از ظرفیت های و موقعیت های این بخش به خوبی استفاده کنیم.
او ادامه داد: حوزه فرهنگی و اجتماعی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی است و هیچ توسعه پایدار و فراگیری در جهان شکل نمی گیرد و به اهدافش نمیرسد مگر اینکه در چارچوب برنامه های فرهنگی ـ اجتماعی و در جهت ارتباط قوی تر و جامع تر با مخاطبین اصلی (جامعه محلی) باشد.
مشاور رئیس جمهور افزود: فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و تنوع فرهنگی زیادی که در جامعه ما وجود دارد به توان پایداری مردم کمک شایانی کرده و علیرغم این تنوع فرهنگی، توانسته اتحاد و انسجام مردم را ارتقاء دهد. این تنوع فرهنگی، سابقه و تاریخ سیاسی و اجتماعی و وضعیت خاص ایران در دنیا برخواسته از دیدگاه های فرهنگی و اجتماعی است و مهم ترین شاخص آن اعتقاد به استقلال و تمامیت فرهنگی کشور است.
مرتضی بانک در عین حال تأکید کرد: این جایگاه ویژه در کشور برای ما الزاماتی را فراهم می کند که بدون توجه به آن الزامات در پیشبرد برنامه ها موفق نخواهیم بود. منهای خصوصیات ویژه ایران دیگر کشورها هم در قالب ویژگی های فرهنگی و اجتماعی برنامه های توسعه ای خود را تدوین می کنند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: ایران در جایگاهی قرار دارد که می تواند با همین فرهنگ غنی و مردمی استوار با تکیه بر توان داخلی توسعه درون زا را محقق کند. خصلت جامعه ما علیرغم تنوع فرهنگی و فشارهای خارجی نشاندهنده بلوغ اجتماعی و عمق استراتژیک فرهنگی است.
وی ادامه داد: در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی تاکید داریم که توسعه بدون همراهی جامعه محلی و بدون توجه به ارتقاء موقعیت فرهنگی مردم ثمربخش نخواهد بود. پس نقش معاونت های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نقش ویژه ای است. از ظرفیت های مردم باید استفاده کرد و لازم نیست برای آنها برنامه ریزی کنیم بلکه باید بستر را برای برنامه هایی که آنها نیاز دارند فراهم کرده و مشارکت جدی دو سویه با مردم داشته باشیم.
مرتضی بانک به اقدامات انجام شده در بخش های فرهنگی اجتماعی در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی پارلمان بانوان در جزیره کیش و اداره آن توسط مردم و انجام فعالیت های مبتنی بر ظرفیت های جامعه محلی در مناطق آزاد از جمله مواردی است که در مناطق آزاد پیگیری و دنبال می شود.

** رویکرد رفتاری ما در مناطق آزاد رویکرد تسهیل گری است

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست گفت: با مطالعه ای که از سوابق فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد داشتم، پیش از این نشست ها و دیدگاه های خوبی در حوزه فرهنگی مطرح شده و برخی ایده ها نیز پردازش شده است.
محمدعلی وکیلی افزود: یکی از موانعی که بر سر راه فعالیت های مناطق آزاد وجود دارد عدم فهم مشترک نسبت به کار کرد مناطق آزاد است. در حوزه مناطق آزاد تفاوت نگاه بیش از سایر اجزای کشور داری است این یک معضلی در اداره مناطق، بخصوص در حوزه مسائل فرهنگی و گردشگری، این تفاوت بسیار است.
وکیلی، فلسفه ایجاد منطقه آزاد را توجه به مردم و خواست مردم و تسهیل گری فعالیت ها دانست و گفت: ایجاد مناطق آزاد منهای این الزامات و اقتضائات دیوان سالاری، با قانونی متمایز از قانون سرزمین اصلی با توجه به عنصر مفصله تسهیل گری و توجه مردم تعریف شده است.
او به رواج مدیریت دوسویه در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: باید یادمان باشد که قانون اساسی بدون اینکه ما وارد این مبادی و مبانی باشیم بر اساس اصل مشارکت مردم تدوین شده است.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اینکه مردم سعادتشان در دستان خودشان است و ما خادمان آنها هستیم گفت: ما خادمان خاص ملت هستیم، ملت آنچه را می پسندند ما باید تامین کننده آن خواسته ها باشیم.
وکیلی اظهار داشت: به گفته جناب آقای دکتر بانک ما می بایست بستر ساز تامین نیازهای مردم مناطق آزاد باشیم، ماموریت کار باید براساس نیازسنجی مردم صورت گیرد. در این مناطق یک تفاوت ماهیتی به لحاظ کاربری وجود دارد، اصولا ساکنین هستند که این مناطق را با این جذابیت های طبیعی، بشری، گردشگری و سرمایه گذاری شکل داده اند.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه افزود: ساخت و ساز و فضای عمومی در مناطق آزاد باید برای مخاطب پیامی به همراه داشته باشد. با فراخوان و رهگذر فکری و هم اندیشی در مناطق آزاد می توانیم بستر موفقی در توسعه فرهنگی مناطق فراهم کنیم.
وکیلی تا تاکید بر اینکه با بخشنامه نمی شود کار کرد گفت: باید از مجموعه نخبگان در مناطق در طراحی رخدادهای فرهنگی استفاده کنیم و آن را به گفتمان فرهنگی تبدیل کنیم و از رهگذر گفتگو و مفاهمه به طراحی که به آن اعتقاد داریم برسیم.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست هر یک از معاونین فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد به ارائه گزارش عملکرد شش ماهه فعالیت ها و آخرین روند بررسی بودجه مناطق متبوع خود پرداختند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو