در دومین نشست طرح « آشتی با کتاب » در قشم تاکید شد؛

هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است

دومین نشست طرح « آشتی با کتاب » با موضوع نقد و بررسی کتاب « سنگاپور: شهر هوشمند - کشور هوشمند » با حضور دکتر علی یدقار نویسنده این کتاب و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه این سازمان و جمعی از علاقه مندان به کتاب روز دوشنبه در محل کتابخانه اندیشه قشم برگزار شد.

 به گزارش فرینا، علی یدقار انگیزه اصلی خود را در انتخاب سوژه این کتاب ارائه یک الگو موفق برای جامعه امروز ایران جهت ایجاد تحول خواند و گفت: همه ما باید یاد بگیریم که در هر مقطع زندگی تغییر پیدا کنیم و امروز دنیا  از طریق هوشمندسازی به سمت تغییر زندگی انسان ها پیش می رود.
یدقار با تشریح مسیر و مراحل تحول جوامع انسانی، عصر دیجیتال را عصر تغییر مفاهیم و انسان ها دانست و افزود: در این عصر هوشمندسازی شهرها به عنوان یک راهبرد توسعه مورد توجه این جوامع قرار گرفته است.
نویسنده کتاب «سنگاپور: شهر هوشمند ـ کشور هوشمند» ابعاد یک شهر یا کشور هوشمند را برخورداری آن از مردم هوشمند، حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زیست هوشمند، دولت هوشمند و زندگی هوشمند عنوان کرد و از سنگاپور به عنوان نمونه ای عینی از شهر ـ کشور هوشمند نام برد و گفت: سنگاپور جزیره ای واقع در بدترین نقطه دنیا که فاقد منابع طبیعی است توسط 10نفر از ژنرال های این جزیره در طول 21 سال به مرحله ای از توسعه رسیده است  که امروز در زمره پنج کشور پیشرفته دنیاست.
وی با تشریح شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور یادآور شد و گفت: این کشور 9 سال متوالی ساده ترین محل کسب و کار در دنیا شناخته شده و در سال 2010 میلادی هم بیشترین رشد اقتصادی را در دنیا از آن خود کرده است، مضاف بر اینکه در سال 2014 میلادی هم با 1.7 درصد کم ترین نرخ بیکاری را بعد از سه کشورداشته است.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سنگاپور سومین سیستم پیشرفته بهداشت و درمان دنیا را در اختیار دارد از این کشور به عنوان دومین کشور دارای نرخ پایین مرگ و میر نوزادان و چهارمین کشور دارای بیمارستان های مجهز و با کیفیت در دنیا نام برد و گفت: سنگاپور جزء سه کشور برتر دنیا از نظر داشتن سیستم های نوین آموزشی است و دانشگاه های آن در آسیا برترین و جزء 50دانشگاه برتر دنیا محسوب می شوند.
یدقار سنگاپور را مطلوب ترین مقصد گردشگران دنیا خواند و رتبه این کشور را از نظرتوسعه گردشگری در دنیا یازدهم اعلام کرد و گفت: سنگاپور از نظر سهولت شبکه حمل و نقل در دنیا اول و از نظر شفافیت دولت بهترین کشور دنیاست و از نظر عدم وجود فساد در دنیا سوم و از نظر حفظ حقوق معنوی هم چهارمین کشور دنیا به حساب می آید.
وی نرخ پایین مالیات، برخورداری همه شهروندان از مسکن، داشتن بهترین فرودگاه دنیا و ایرلاین بدون حتی یک  سانحه هوایی را از دیگر شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور خواند و خاطر نشان کرد: سیستم هوشمند حمل و  نقل این کشور آنقدر پیشرفته است که گرچه بطور متوسط هر شهروند سنگاپوری سه دستگاه خودرو شخصی دارد اما مقوله ای به نام ترافیک سنگین در خیابان های این کشور مفهومی ندارد.
نویسنده کتاب «سنگاپور: شهر هوشمند ـ کشور هوشمند» نقطه عطف هوشمندی سنگاپور را رابطه دولت با شهروندانش از طریق یک شماره اشتراک که همان شماره تلفن افراد است، دانست و گفت: دولت و شهروندان از طریق این شماره همه امور یکدیگر را پیگیری و انجام می دهند.
یدقار در پایان با اشاره به اینکه الگویی مانند الگوی شهر ـ کشور هوشمند سنگاپور در کشوری مثل ایران به دلایل مختلف شاید قابل اجرا نباشد، تصریح کرد: اما بدون تردید ما می توانیم بخش هایی از این هوشمندی را در برخی از شهرهای کشورمان پیاده و اجرایی کنیم.
براساس این گزارش ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم که مبتکر و میزبان نشست آشتی با کتاب است نیز در این نشست عنوان این نشست را به منزله قهر بودن افراد با کتاب ندانست و گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست ها این است که افراد از طریق آشنایی با کتاب ها، فرصت بیشتری را برای مطالعه کتاب اختصاص بدهند.
وی در خصوص سوژه کتاب انتخاب شده در این نشست هم با تاکید بر اهمیت حیاتی مدیریت شهری در توسعه شهرها به برخی ضعف ها در شهرهای بزرگ دنیا اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه این شهرها توسعه یافته بودند اما با برخی پدیده ها مانند آلودگی های زیست محیطی نتوانستند با هوشمندی برخورد کنند.
به گفته ناصر ذاکری برای رسیدن به یک شهر هوشمند در جوامعی مانند جامعه ایران نیاز است که معیارها و مسیرها دقیقا مشخص شود و حرکت به سمت آن نیز باید تدریجی باشد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو