در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

برنامه‌های منطقه آزاد چابهار برای توسعه گردشگری روستایی

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه گردشگری روستایی می‌تواند موجب اشتغال پایدار در منطقه شود، گفت: چابهار ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری روستایی دارد و نوار ساحلی آن که ۳۱۰ کیلومتر است شامل روستا‌های خاص و منحصر به فردی است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، مناطق آزاد ایران یکی از مهمترین مناطق در حوزه گردشگری کشور به حساب می آیند. در روزهایی کرونا که این بیماری صنعت گردشگری را دچار مشکل کرد، مسئولان این مناطق مجبور به تغییر نوع نگاه و استفاده از روش هایی جدید برای نجات این صنعت شده اند.

در روز جهانی گردشگری توجه بیشتر به گردشگری روستایی به عنوان راه حلی همه شمول از سوی سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است. 

در ادامه گفتگوی اقتصاد۲۴ را با عدنان حسینی، مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد ظرفیت های گردشگری روستایی در این منطقه می خوانید.

* شعار امسال روز جهانی گردشگری توسعه روستایی بود؛ منطقه آزاد چابهار در این زمینه چه برنامه‌هایی دارد؟

- ما محوریت برنامه‌های خودمان را بر کسب و کار‌های حوزه روستا‌ها و ظرفیتی که در چابهار وجود دارد متمرکز کردیم تا بتوانیم آن‌ها را پویا کنیم و به همین منظور رویداد‌هایی در هفته گردشگری برگزار شد.

یکی از مهمترین برنامه‌ها در زمینه توسعه و ترویج حوزه گردشگری روستاها، نشست بین المللی توسعه گردشگری روستایی بود که تلاش کردیم از اساتید دانشگاه لالاگونای اسپانیا که در این زمینه متخصص هستند و در گذشته مطالعاتی در مورد جزایر قناری داشتند استفاده کنیم که این برنامه با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و اساتید ژئوتوریسم این دانشگاه برگزار شد.

برای ترویج بحث گردشگری در حوزه کار آفرینی در گردشگری روستایی و بحث صنایع دستی و تاثیر آن در توسعه روستا‌ها نیز برنامه‌هایی صورت گرفت.

*منطقه آزاد چابهار دارای روستا‌های متعدد و با خصوصیات متفاوتی است که می‌توانند ظرفیت بسیار خوبی در گردشگری روستایی باشند؛ در این مورد توضیح بفرمایید.

-چابهار ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری روستایی دارد و نوار ساحلی آن که ۳۱۰ کیلومتر است شامل روستا‌های خاص و منحصر به فردی است که کم نظیر و یا بی نظیر هستند.

روستا‌های تنگ و درک و بریس و... از روستا‌های مطرح و پر جاذبه چابهار هستند که مجموعه آن‌ها با جاذبه هایی چون گلفشان ها، جنگل‌های حرا، جنگل ساحلی، کوه‌های مریخی و ... توانسته اند مجموعه‌ای از جاذبه‌ها و مناظر خاص ایجاد کنند.

در روستا‌ها برنامه‌های خوبی اجرا می‌شود و روستایی مانند رمین که قابلیت‌های گردشگری دیگری مانند موج سواری دارند مورد توجه ویژه هستند و هرساله گردشگران زیادی برای استفاده از موقعیت موج سواری به آنجا سفر می کنند. در حقیقت موج سواری در ایران از رمین چابهار شروع شد و از سال ۹۵ ما بحث گردشگری روستایی را در آن مورد توجه قرار داده ایم و مسابقات تیم ملی و مسابقات انتخابی برای بازی‌های جهانی نیز در آن برگزار شده است. امسال هم به دلیل شرایط کرونا با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد و رویداد‌ها در حد آموزشی بود.

* در خبر‌ها داشتیم که قرار است شبکه مدیریت مقصد گردشگری روستایی در مناطق آزاد راه‌اندازی شود و هر منطقه چند روستا را برای مطرح شدن در این شبکه و توسعه روستایی معرفی کند، شما کدام روستا‌ها را برای این منظور در نظر گرفته اید؟

-روستای رمین روستایی است که ما برای این منظور در نظر گرفته ایم و همچنین در جوار آن تالاب صورتی و مرکز جامعه توانمندی برای زنان روستایی در نظر گرفته شده است.

بریس یکی دیگر از روستا‌های خاص است که به خاطر لوکیشن خاص مورد توجه است و آنجا هم با کمک دهیاری‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده ایم که بتوانند برای خدمات رسانی آماده باشند و علاوه بر ایجاد زمینه‌ای بهداشتی، کسب و کار را هم در آنجا توسعه ببخشیم.

*به نظر شما برنامه توسعه روستایی تا چه حد می تواند موجب توسعه گردشگری چابهار و راهی برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در این منطقه شود؟

- قاعدتا این موضوع می تواند در توسعه گردشگری موثر باشد و در تمام دنیا هم اینچنین است، به خصوص روستا‌هایی که هدف گردشگری هستند و روستا‌هایی که ظرفیت گردشگری را دارند. در منطقه آزاد چابهار هم این ۱۱ روستایی که در محور نوار ساحلی از زرآباد تا گوادر هستند ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند. ما در منطقه آزاد به عنوان نقاط مهم برنامه ریزی و شناسایی کرده ایم و در ضمن تلاش برای تکمیل زیرساخت ها، کمکی را با کمک دهیار‌ها به مبلغ یک میلیارد تومان برای فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه در نظر گرفته ایم. همچنین در بحث آموزش اشتغال را درنظر داشته ایم و کمک کرده ایم اقتصاد این روستا‌ها توسعه پیدا کند.

در زمینه اشتغال پایدار مشکلاتی داشته ایم، اما معتقدیم از حوزه گردشگری می توانیم کمک بگیریم و اقتصاد را بالا ببریم و از همین طریق درآمد روستا را بالا ببریم.

* امروز و در شرایط کرونا گردشگری چابهار در چه حالی است؟

- هتل‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می کنند و پذیرش مسافر دارند، هم در مجموعه‌های اقامتی و هم در مجموعه‌های پذیرایی و تفریحی گردشگر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حضور دارد.

ظرفیت اشغال هتل‌ها در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است. خوشبختانه وضعیت بهتر شده است و گردشگری با همان وضعیت ریسک ادامه دارد. اگرچه خسارت‌های زیادی به این حوزه در این مدت وارد شده است.

ما تلاش کردیم آموزش‌های مجازی را در این مدت پیش ببریم و صنایع دستی را گسترش داده ایم و یکی دیگر از مهمترین کار‌هایی که سعی کردیم از فرصت شیوع کرونا برای گردشگری استفاده کنیم استانداردسازی هتل‌ها و ارزیابی استانداردسازی آن‌ها و انطباقشان با آیین نامه تاسیسات گردشگری بوده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.