در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

نقش پررنگ جامعه روستایی در توسعه عمرانی جزیره قشم

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: معتقدیم توسعه جامعه محلی و در آمیخته شدن طرح‌های توسعه‌ای با همکاری جامعه محلی می‌تواند بسیار اثر بخش‌تر و عملی‌تر باشد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد۲۴ مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی در هفته گردشگری در قشم صورت گرفته است؟ گفت: کلنگ زنی مجتمع تفریحی اقامتی باب البحر یکی از برنامه‌های صورت گرفته در هفته گردشگری در منطقه آزاد قشم بوده است.

امری کاظمی در این مورد افزود: این مجتمع اقامتی ـ تفریحی ـ گردشگری با ۶۶ واحد اقامتی، ۲۶۴ تخت به تعداد تخت‌های اقامتی جزیره می‌افزاید و برای ۵۰ نیروی بومی به صورت مستقیم و برای ۱۲۰ نیرو به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی گفت: افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی شونشین از دیگر برنامه‌هایی بود که در هفته گردشگری در منطقه آزاد قشم اتفاق افتاد.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در توضیح ویژگی‌های این مرکز به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: این اقامتگاه ظرفیت پذیرش ۶۰ گردشگر را دارد و با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار یک فضای اقامتی و مرکز پذیرایی سنتی را برای گردشگران این جزیره ایجاد کرده است.

مرکز مردم شناسی و میراث ناملموس خلیج فارس نیز از دیگر طرح‌های افتتاح شده در هفته گردشگری در قشم است.

امری کاظمی در این مورد توضیح داد: مرکز مردم شناسی و میراث ناملموس خلیج فارس یکی از پروژه‌های شاخص کشور است که منطبق بر استاندارد‌های سازمان جهانی گردشگری شکل گرفته و به تایید مراجع رسمی نیز رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مرکز در روستای سلخ جزیره قشم و با همکاری منطقه آزاد قشم و دهیاری سلخ و برای معرفی و حفظ میراث ناملموس به بهره برداری رسیده است.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در توضیح جزئیات این مرکز گفت: در حقیقت مرکز مردم شناسی و میراث ناملموس خلیج فارس با نمایش آثاری همچون پوشاک و البسه، ظروف و ادوات صید و صیادی، ادوات موسیقی و ... که توسط نیاکان ما در این جزیره مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، در نظر دارد تاریخچه‌ای ماندگار برای آیندگان و گردشگران برجای گذارد.

به گفته امری کاظمی، رونمایی از کتاب گنز بپو (گنج پدربزرگ) و رونمایی از طرح‌های جدید در زمینه صنایع دستی و سوغات محلی، تقدیر از برترین دریانوردان جزیره در روستای گوران به مناسبت روز جهانی دریانوردی، برگزاری جشنواره سنگ نوردی بر صخره‌های دریایی و پاکسازی نمادین اسکله‌های تفریحی و اماکن گردشگری از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم در هفته گردشگری بوده است.

نگاه ویژه منطقه آزاد قشم به مشارکت جامعه محلی در توسعه گردشگری

وی تاکید کرد: بر اساس این اصل که هیچ توسعه‌ای میسر و عملی نمی‌شود مگر اینکه از بستر جامعه محلی شروع شود و عدول کند، معتقدیم که توسعه جامعه محلی و در آمیخته شدن طرح‌های توسعه‌ای با همکاری جامعه محلی می‎تواند بسیار اثر بخش‌تر و عملی‌تر باشد.

مدیر گردشگری منطقه آزاد قشم افزود: در همین راستا، در برنامه‌هایی که در حوزه گردشگری قشم تنظیم می‌شود، نگاه ویژه‌ای به بحث مشارکت جامعه محلی و همکاری ما در این زمینه وجود دارد.

امری کاظمی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه برخلاف سایر مناطق آزاد کشور که سهم شهر‌ها از جمعیت بیشتر است، جمعیت عمده جزیره قشم را روستاییان تشکیل می‌دهند. همچنین به دلیل وجود ژئوپارک جهانی قشم و فلسفه اصلی این ژئوپارک که حمایت از جامعه محلی و مشارکت جامعه محلی در امور ژئوپارک است، این ژئوپارک توانسته این رویکرد را در جزیره جا بیندازد که جامعه محلی قشم نقش قابل توجهی در توسعه و بهره برداری قشم دارد و در همین راستا نیز مشاغل جدیدی برای افراد محلی ایجاد شده است و خوشبختانه توانسته ایم مهاجرت معکوس را شاهد باشیم.

وی در پایان افزود: بخش اعظم برنامه‌های توسعه عمرانی و زیرساخت‌های ما معطوف به بخش روستایی به خصوص در غرب جزیره شده است. در واقع بخش‌های کم بهره‌تر جزیره و با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و تاکید معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و در نظر داریم با اقدامات متنوع یک توسعه متوازن را در سطح جزیره شاهد باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو