فرودگاه بین‌المللی امام و مهرآباد 17 مایل فاصله دارند، شهر فرودگاهی چابهار و پایگاه نظامی کنارک 25 مایل!

طرح موضوع تداخل پروازی پایگاه کنارک و فرودگاه چابهار کارشناسی نیست

معاون حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فروگاه جدید تداخلی در پرواز جنگنده‌ها ایجاد نمی‌کند، برای ساخت شهر فرودگاهی همه مجوزها را گرفته‌ایم.

به گزارش فرینا، در TMA تهران (فضای کنترل پروازها) سه فرودگاه بزرگ (بین‌المللی حضرت امام‌خمینی، مهرآباد و پیام) و چندین فرودگاه کوچک (فتح، دوشان‌تپه و سپهر) مشغول به فعالیت هستند. فرودگاه‌های حضرت امام، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه پیام پیش از تعطیلی و کم شدن پروازها به دلیل شیوع کرونا که فاصله آنها حداکثر بین 7 تا 17 مایل است، روزانه حدود 650 پرواز داشتند. وقتی در این فاصله کوتاه 3 فرودگاه مشغول فعالیت هستند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، پس طرح این موضوع از اساس اشتباه است که شهر فرودگاهی چابهار با حدود 25 مایل فاصله، پروازهای پایگاه نظامی کنارک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

طرح موضوع تداخل از اساس اشتباه است/ از تکنولوژی 50 سال قبل استفاده نمی‌کنیم

معاون حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار بابیان این مطلب به چالش‌های پیش‌آمده پیرامون طرح موضوع تداخل پروازی میان شهر فرودگاهی چابهار و پایگاه نظامی کنارک پاسخ داد.

سعید چلندری، گفت: طرح موضوع تداخل شهر فرودگاهی و پایگاه نظامی کنارک از اساس اشتباه است و از منظر کارشناسی و فنی تنها در شرایطی می‌توان این فرضیه را پذیرفت که به 50 سال قبل بازگردیم. در سنوات قدیم به دلیل نبود سیستم‌های پیشرفته کنترلی و راداری مرکز کنترل فضای پروازی کشور، این موضوع صادق بود که ممکن است فعالیت دو فرودگاه نزدیک، در کار هم مشکل ایجاد کند. اما ازآنجایی‌که امروزه صنعت هوانوردی کشورمان از تکنولوژی‌های پیشرفت و تکامل‌یافته‌ای برابر با استانداردهای جهانی بهره برده و از وجود کارشناسان خبره و توانمند در سطح بین‌المللی در سازمان هواپیمایی کشوری، استفاده می‌کند و همچنین در بالاترین سطح ممکن به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری خدمت‌رسانی می‌کند، کوچک‌ترین مشکلی از باب سوانح و تداخل پروازها مشاهده نمی‌شود. چنانکه امروزه شاهد آن هستیم فرودگاه‌هایی با فواصل بسیار کوتاه چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه و یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در فواصل 5 مایلی فعال هستند و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید. چنانکه باوجود سیستم‌های پیشرفته و چندوجهی فرودگاهی که کنترل حجم بالایی از پروازها را بر عهده دارد، فرودگاه بزرگ دنیا در نزدیکی هم و بدون مشکل مشغول به فعالیت هستند.

چلندری افزود: شهر فرودگاهی چابهار از پایگاه نظامی کنارک حدود 25 مایل فاصله دارد و در طرح‌های پروازی ارائه‌شده که به تائید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری رسیده، هیچ تداخل پروازی بین این دو فرودگاه ایجاد نخواهد شد. چنانکه در اخذ موافقت اصولی سخت شهر فرودگاهی چابهار، تمام این موضوعات و دغدغه‌ها به جد موردتوجه قرارگرفته است. اکنون در شهرهای لجستیکی دنیا مانند دبی، سنگاپور و یا لندن فرودگاه‌های بزرگ در فواصل 5 یا 10 مایلی از هم فعالیت دارند و بدون کوچکترین تداخلی به فعالیت ادامه می‌دهند.

وی همچنین به دقت‌نظرهای فنی و کارشناسی در زمان اخذ موافقت اصولی از سامان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: تداخل‌های پروازی با فرودگاه‌های همجوار یکی از ابعاد موردتوجه در موافقت اصولی است. هنگامی‌که موافقت اصولی یک فرودگاه صادرشده و مجوزهای فنی و کارشناسی صادر می‌شود، تمام ابعاد و جوانب ساخت و فعالیت فرودگاه در نظر گرفته می‌شود. یکی از این ابعاد و جوانب فنی، تداخل‌های پروازی با فرودگاه‌های همجوار است. برای این کار، پس از ارائه طرح از سوی مشاورین، کارشناسان سازمان هواپیمایی با استفاده از سیستم‌های شبیه‌ساز فعالیت‌ها پروازهای دو فرودگاه را با دقت بسیار بالایی موردبررسی قراردادند. علاوه بر این، مطالعات تطبیقی بسیاری در مورد فرودگاه‌های مشابه و نزدیک به هم صورت گرفته و درنهایت، موافقت فنی و کارشناسی و موافقت اصولی شهر فرودگاهی چابهار صادرشده است.

معاون حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد افزود: ساخت فرودگاه سابقه 22 ساله دارد. در سال 94 مطالعات این فرودگاه به‌طور کامل انجام و حتی موافقت اصولی آن هم اخذ شد. اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از بودجه دولتی به دنبال مجوزهای اعتباری بود، روند کار با تأخیر مواجه شده و موفقت اصولی باطل شد. لیکن مطالعات جدید و براساس شهر فرودگاهی با لحاظ کردن تمام ابعاد شهر فرودگاهی، صورت گرفت و در این مرحله سازمان منطقه آزاد چابهار توانست به استناد مواد 2 و 5 آئین‌نامه هیات وزیران مصوب سال 92 در خصوص احداث، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی، ضمن اخذ موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی، موافقت محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط، موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری، اخذ کند. لذا اگر ساخت شهر فرودگاهی چابهار کوچکترین اشکالی به لحاظ فنی، عملیاتی، شهرسازی و زیست‌محیطی داشت، قطعاً این مجوزها صادر نمی‌شد.

مشکل سوخت‌رسانی یا چالش ساخت فرودگاه جدید

نیمه دوم شهریورماه پایگاه نظامی کنارک بدون اطلاع قبلی، اقدام به تعطیلی فرودگاه و چالش عجیب را برای مردم و فعالان اقتصادی چابهار پدید آورد. بااینکه دلیل این چالش از سوی مالک فرودگاه، برخی مشکلات فنی و عدم امکان سوخت‌رسانی به پروازهای مسافری اعلام شد، اما برخی منابع رسمی چون استاندار سیستان و بلوچستان دلیل تعطیلی پایگاه نظامی کنارک و عدم سرویس‌دهی به پروازهای مسافری را، واکنش نیروی هوایی به عملیات ساخت شهر فرودگاهی اعلام کردند.

چلندری در این رابطه گفت: یکی از مهمترین دلایلی که برای تعطیلی پایگاه نظامی کنارک و عدم سرویس‌دهی به پروازهای مسافری عنوان شد، عدم امکان سوخت‌رسانی به پروازهای مسافری بود. این در حالی است که زمانی که این‌چنین مشکلاتی در یک فرودگاه پیش می‌آید، فرودگاه را تعطیل نمی‌کنند، بلکه مشکلات به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنند و خود شرکت برای ادامه فعالیت تصمیم می‌گیرند که آیا از این فرودگاه تردد کنند یا خیر؛ زمانی که یک فرودگاه مشکل سوخت‌رسانی پیدا می‌کند، متولی فرودگاه اطلاعیه هوانوردی صادر می‌کند و ایرلاین‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند و بعضاً با کاهش مسافر و یا استفاده از هواپیماهایی که نیازی به سوخت‌گیری در مقصد نداشته باشند، استفاده می‌کنند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو