چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟» این پرسش واحد را با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم حوزه انتخابیه مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و البته فعالان اقتصادی در میان گذاشتیم تا دریابیم آیا به‌واقع «ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد یا خیر؟

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی:
اگر همان دو دهه پیش شهر فرودگاهی چابهار با همه کارکردهای تجاری و ترانزیتی و رفاهی‌اش به بهره‌برداری رسیده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقش‌آفرینی در بازار حمل‌ونقل جهانی با دوبی یا دوحه مقایسه می‌کردند. اما تعویق 20 ساله ساخت شهر فرودگاهی چابهار سبب شده در موقعیت کنونی قرار بگیریم که اندک تعللی ما را حتی از گوادر پاکستان هم عقب می‌اندازد. بازهم تأکید می‌کنم شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل مکران چنان ضرورتی دارد که حتی می‌توان آن را به‌مثابه خون در شریان‌های یک موجود زنده تشبیه کرد.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:
توسعه بندر چابهار یکی از الزامات آبادانی سواحل مکران است. توسعه بندر چابهار یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که برای توسعه سواحل مکران جزو الزامات برنامه‌ای بوده و همیشه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری است. ساخت و تکمیل فرودگاه بین‌المللی چابهار زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در بندر و منطقه آزاد چابهار را بیشتر می‌کند و گردشگری را رونق می‌دهد.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان:
۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تأکید دارند را سبب شده است.
در دولت‌های قبلی بحث ساخت فرودگاه مطرح و پیگیری شد اما اجازه ساخت فرودگاه به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است. در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را ازدست‌داده و جابجا شد.
گره اساسی توسعه سواحل مکران، نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا است که حاضر نیستند برای مراکز نظامی پرواز بگذارند.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
محمدصادق مبرهن نیاکان، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار:
قریب 30 سال است که با فعالان اقتصادی و تجار و سرمایه‌گذاران در چابهار در ارتباط هستم و در تمام این سال‌ها، قرار داشتن فرودگاه کنارک خارج از محدوده منطقه آزاد همواره ما را با مشکل مواجه کرده است. طرف‌های تجاری، تجار و مهندسان برای سفرهای چندساعته به چابهار باید تمام پروسه دریافت ویزا را طی کرده و ویزا می‌گرفتند. درحالی‌که اگر فرودگاه داخل منطقه آزاد باشد، سرمایه‌گذار به‌راحتی و بدون دریافت روادید داخل منطقه آزاد تردد می‌کند. این چالش همواره طی این سال‌ها با فعالان اقتصادی منطقه آزاد بوده است.

چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:
در اینکه راه‌اندازی فرودگاه چابهار مزیت‌های بزرگی را به همراه دارد، تردیدی نیست. اما نکته عمیق‌تر آنکه، نبود شهر فرودگاهی روند تجارت و سرمایه‌گذاری در چابهار را با اختلال مواجه کرده است. اولین چالشی که اکنون چابهار در حوزه فرودگاهی دارد، نظامی بودن فرودگاه فعلی کنارک است. فرودگاه فعلی چابهار و کنارک به‌عنوان یک فرودگاه نظامی کد شده و بعضاً تجار و بازرگانان برای تردد در یک فرودگاه نظامی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند. بنابراین این فرودگاه فعلی خود گاه مانعی برای تردد تجار در چابهار به شمار می‌رود.

علاوه بر این فاصله 45 کیلومتری فرودگاه کنارک و چابهار با محدوده منطقه آزاد، مانعی برای تردد تجار و سرمایه‌گذاران به چابهار است. یک اصل مهم در منطق آزاد، تردد بدون روادید است. به این معنا که افراد بدون دریافت روادید ایران می‌توانند به مناطق آزاد واردشده و درنهایت از مناطق آزاد خارج شوند. اما قرار گرفتن فرودگاه فعلی خارج از محدوده منطقه آزاد، عملاً این مزیت را از بین برده است. به این معنا که بازرگان خارجی که قصد سفر به منطقه آزاد چابهار رادارند به‌طور مستقیم وارد منطقه آزاد نمی‌شود و درنتیجه برای سفر به منطقه آزاد باید روادید گرفته و وارد خاک ایران شود. درنتیجه برای یک سرمایه‌گذار خارجی تفاوت چندانی ندارد که به پایتخت کشور وارد شود یا منطقه آزاد؛ باید همان روال معمول دریافت روادید را طی کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو