یاقوت سرخ ارسباران

 زون نوردوز سازمان منطقه آزاد ارس که دارای کارکردهای تجاری و ترانزیتی فراملّی است در طی سال های اخیر به یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی شمالغرب کشور تبدیل شده است و با اجرای توافق نامه تجارت ترجیهی ایران و اتحادیه اوراسیا نیز، به عنوان تنها مرز زمینی ایران با این اتحادیه، موقعیت بسیار ممتاز بین المللی دارد.

در همین راستا با برنامه ریزی و پیگیری مدیریت زون نوردوز سازمان منطقه آزاد ارس؛ زیرساخت های فنی و فیزیکی توسعه تبادلات تجارت مرزی و همکاری های ترانزیتی فراملی در حال انجام است.
همچنین با سرمایه گذاری های بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد ارس؛ در سالهای اخیر، بیش از 200 واحد تجاری فروش محصولات ایرانی در داخل محدوده نوردوز ایجاد شده بود و حدود 1000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحد های تجاری مشغول به کار بودند که متاسفانه با شیوع بحران کرونا و ایجاد محدودیت در تبادلات تجاری؛ این واحد ها هم اکنون تقریبا تعطیل شده اند.
اما زون نوردوز منطقه آزاد ارس در مجاورت باغات بهشت گون انار واقع شده و سالانه بیش از 4600 تن انار مرغوب از 290 هکتار اراضی باغی ارسباران شامل روستاهای اشتبین، قولان، میسن، کردشت، دوزال، نوج مهر و پهناور برداشت می شود. گفتنی است انار های این منطقه، انار سفید یزدی، دانه قرمز رباب با طعم ملس، گلوشا، شیرین، ترش، میخوش، فاروق، قره قابوغ (انار سیاه) و ارقام مختلف دیگر می باشد.
البته به علت نبود واحدهای صنعتی فرآروی محصولات باغی در این منطقه، عمده محصول برداشت شده از باغات سواحل زیبای ارس، به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف شده و بخشی نیز به صورت مستقیم توسط مسافران و گردشگران خریداری می گردد.
به نظر می رسد توسعه و تکمیل مدرنیزاسیون کشت محصول انار در این منطقه در کنار ساخت واحد های ویژه فرآروی و بسته بندی، در محدوده زون نوردوز ارس می تواند یاقوت های سرخ "ارسباران" را به محصول صادراتی وِیژه تبدیل نماید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.