در سومین نشست طرح آشتی با کتاب منطقه آزاد قشم انجام شد؛

نقد و بررسی کتاب «فرهنگ، هنر و توسعه» اثر اقتصاددان برجسته هندی برنده جایزه نوبل اقتصادی

در سومین نشست طرح آشتی با کتاب منطقه آزاد قشم کتاب « فرهنگ، هنر و توسعه» اثر اقتصاد دان و نظریه پردازهندی و برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد در سال 1998 « آمارتیا سن » روز دوشنبه در محل کتابخانه اندیشه قشم مورد نقدی و بررسی قرار گرفت.

به گزارش فرینا به نقل از فکر اقتصادی، در این نشست که با حضور ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه این سازمان و مبتکر ومجری طرح آشتی با کتاب، عباس براهیمی مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور دانشگاه ها، آمینه دریانورد رئیس اداره ویژه کتابخانه‌های شهرستان قشم و جمعی از علاقه مندان کتاب برگزار شد، فیصل اسلامی کارشناس پژوهش و مطالعات سازمان منطقه آزاد قشم کتاب «فرهنگ، هنر و توسعه» اثر آمارتیا سن را نقد و بررسی کرد.
براساس این گزارش فیصل اسلامی ابتدا با اشاره به چند نظریه مطرح درخصوص توسعه از جمله مدرنیته، وابستگی و نظام نوین جهانی و ارائه یک تعریف از فرهنگ  گفت: آمارتیا سن معتقد به به دو  نظریه شامل نظریه اقتصاد رفاه با تبیین هرچه روشن تر مباحث فقر، نابرابری و قحطی و نظریه  تاکید بر قابلیت های ذاتی افراد و نحوه نمود آنها به جای تلاش برای تولید بیشتر درجهت حداکثر کردن مطلوبیت است.
وی با بیان اینکه این کتاب مجموعه ای از یک مقاله و متن دو سخنرانی آمارتیا سن است، افزود: در بخش اول این کتاب از بررسی فیلم های هندی نتیجه گیری شده که فرهنگ هندی در تضاد با فرهنگ غرب است و مطالعات شرق شناسی غربی ها هم در واقع به دنبال ضعیف نشان دادن فرهنگ شرقی هاست. 
اسلامی در تشریح  نقش فرهنگ در توسعه از قول این اقتصاددان گفت: ارتباط فرهنگ و توسعه، فرهنگ به عنوان بخش بنیادی توسعه، اقتصادی بودن فرهنگ، تاثیر فرهنگ بر رفتارهای اقتصادی و مشارکت سیاسی، رابطه فرهنگ و همبستگی اجتماعی، نقش میراث فرهنگی در شناسایی هویت انسان ها و تاثیر فرهنگ در شکل گیری ارزش ها از مهم ترین مباحث این کتاب در این خصوص بشمار می رود.
به گفته اسلامی موضوعات دیگر این کتاب به مواردی مانند یکپارچه سازی، متجانس و راکد نبودن فرهنگ، تعصب و از خودبیگانگی، جبرگرایی فرهنگی، وابستگی متقابل و جهانی شدن اشاره دارد.
این کارشناس پژوهش و مطالعات سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص جهانی شدن از قول نویسنده این کتاب با اذعان به اینکه جهان به سوی جهانی شدن پیش می رود تصریح کرد: فرهنگ های قوی فرهنگ های ضعیف را از بین می برد و برای حل نشدن در این مسیر، تنها راه باقیمانده این است که فرهنگ های بومی تقویت شود.
در آغاز این نشست ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم  و مبتکر ومجری طرح آشتی با کتاب با اشاره به نگاه های مکانیکی به مفهوم توسعه که صرفا سرمایه را عامل توسعه می دانست به تشریح نگاه های جدید به توسعه که بعد انسانی را مورد توجه قرار می داد، پرداخت. 
وی در این خصوص به مطالعات  آمارتیا سن اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعات شاخص های جدید توسعه انسانی  مطرح و اثرات آن در رتبه بندی کشورها لحاظ شد. 
به گفته ذاکری جا انداختن مفهوم توسعه انسانی در توسعه جوامع یکی از دلایل اعطای جایزه نوبل در رشته اقتصاد در سال 1998 به این اقتصاددان بزرگ هندی بود.
گفتنی است در ادامه این نشست، شرکت کنندگان و  حاضران دراین نشست نیز با طرح سئوالات و بیان نقطه نظرهای خود در خصوص مباحث این کتاب به صورت فعال در نقد و بررسی آن مشارکت کردند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.