بازرگان آذربایجان‌غربی؛ مرزی ترانزیتی با ظرفیت ۲۶ میلیارد دلاری

مرز بازرگان که در شمال آذربایجان‌غربی و در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، سالیان متمادی دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپا به شمار می‌رود و نقش مهمی در ترانزیت سالانه ۲۶ میلیارد دلاری کالا ایفا می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مرز بازرگان از جمله مرزهای فعال کشور در طول دهه‌های مختلف تجارت ایران با کشورها و کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپا بوده که حدود ۹۵ سال از آغاز فعالیت آن در شمال غربی ترین منطقه کشور می‌گذرد.

جایگاه این مرز به حدی مهم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و همواره نیز در این مسیر پیشتاز بوده است.

تا زمانی که بیماری کرونا در دنیا و البته بین ۲ کشور ایران و ترکیه شیوع نیافته بود، مرز بازرگان نظیر همه سال های طولانی گذشته به فعالیت خود ادامه می‌داد، که البته با شیوع این بیماری، وقفه ای هرچند کوتاه در فعالیت آن ایجاد شد.

همه مسئولان و کارشناسان بر این باور هستند که این مرز همچنان با وجود شیوع بیماری کرونا، می‌تواند جایگاه خود را در تجارت بین المللی حفظ کرده و رو به صعود نیز حرکت کند.

ترانزیت ۲۶ میلیارد دلاری سالانه از مرز بازرگان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو هم با صحه گذاشتن بر این امر به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه از طریق مرز بازرگان بیش از ۲۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی صورت می‌گیرد و بازگشایی مجدد این مرز برای اقتصاد ملی و بین‌المللی و جامعه محلی امری ضروری بوده است.

محمدرضا عبدالرحیمی اظهار داشت: بعد از پیگیری‌های مکرر از مراجع ملی و دستور رییس جمهوری و همچنین تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و ترکیه، مرز بازرگان در نیمه دوم خرداد امسال بازگشایی شد که این امر اثر بسزایی در توسعه مبادلات بین المللی کشور دارد.

عبدالرحیمی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جغرافیایی و اقتصادی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور، استقرار مرز بازرگان است که اثرگذاری بسیار زیادی در تجارت و تردد مسافر دارد.

وی افزود: مردم و جامعه محلی که در خدمت اقتصاد ملی برای تسهیل‌گری تجارت در این منطقه نیز مشغول هستند، قطعا از این بازگشایی نفع خواهند برد و تاثیر مستقیم بر اقتصاد زندگی شان آنها نیز دارد.

فعالیت ۲۴ساعته مرز بازرگان

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به اینکه  این مرز شاهراه ارتباطی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی به شمار می رود به خبرنگار ایرنا گفت: با بازگشایی مجدد مرز بازگان، تردد کامیون از طریق این مرز روزانه  به ۳۴۳ دستگاه رسیده و کاهش این تردد به علت کنترل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا می‌باشد، در حالیکه مدت مشابه تردد روزانه ۸۴۲ دستگاه بود؛ البته ما مطمئن هستیم که با پایان همه گیری ویروس کرونا،  میزان تردد گذشته نیز بیشتر خواهد بود.

جابر اکبرپور افزود: تردد مسافران نیز به صورت مشروط از طریق این مرز حدود یکماه گذشته امکان پذیر شده است.

اکبرپور ادامه داد: تردد مسافران بصورت میانگین از ابتدای سال تاکنون ۴۳۳نفر رسیده و این در حالیکه است که در مدت مشابه سال قبل روزانه پنج هزار و ۳۳۱ نفر از این مرز تردد داشتند.

تحقق صادرات بیش از ۱۳۴میلیون دلاری کالا از مرز بازرگان

سرپرست اداره کل گمرک بازرگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از زمان بازگشایی مجدد مرز بازرگان تاکنون ۱۳۴ میلیون و ۶۷۸هزار دلار کالا از طریق این مرز صادر شده است که با این حال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش دارد.

مجتبی بازگیر ادامه داد: عمده محصولات صادراتی در زمینه پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیاء سرامیکی، شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی بود.

بازگیر ادامه داد: همچنین از ابتدای بازگشایی این مرز در خرداد ما امسال، صادارت سایر گمرکات از این مرز نیز یک میلیارد و ۹۳۸میلیون و ۵۰۲هزار دلار بوده که نسبت به مشابه سال قبل پنج درصد کاهش داشته است

وی گفت: رتبه صادراتی این گمرک در سطح استان آذربایجان عربی سوم می‌باشد و در سطح کشور رتبه ۵۴ را دارا است.

سرپرست اداره کل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این مدت ۱۵۱هزار و ۱۳۲ تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و ۵۳۲میلیون ریال  واردات کالا صورت گرفته است.

 به گفته بازگیر عمده کالاهای وارده وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها، ماشین آلات و دستگاه های برقی، مصنوعات از چدن آهن با فولاد، مواد پلاستیکی، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، پارچه، مصنوعات گلدوزی و قلاب‌دوزی و موارد دیگر بوده است.

 وی افزود: همچنین همه ۱۳ رویه تجاری گمرک از امروز در خدمت تجار و بازرگانان است.

بزرگترین مرز زمینی کشور بعد از حدود چهار ماه تعطیلی با حضور مدیران‌ کل گمرکات بازرگان و گوربولاغ ترکیه، نماینده مردم ماکو در خانه ملت، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نیمه دوم خرداد سال جاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرد.

گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.

این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد؛ سرو نیز پس از شیوع بیماری کرونا به طور کامل بسته شده ولی تردد محدود ریلی از مرز رازی در این مدت بین ۲ کشور ایران و ترکیه صورت گرفته است.

** گزارش از : حمید قاسمی

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو