استاندار گیلان:

بازرگانان از تعرفه های ترجیحی اوراسیا بهره ببرند

استاندار گیلان گفت: بازرگانان ایرانی از ظرفیتهای استان برای صادرات محصولات و کالاهای داخلی با برخورداری از تعرفه های ترجیحی استفاده نمایند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، ارسلان زارع در «همایش یک روزه بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای» در منطقه آزاد انزلی با بیان این که بالابودن تعرفه های گمرکی همیشه مانع بزرگی برای توسعه صادرات در کشور ما بوده است خاطرنشان کرد: عضویت موقت ایران در این اتحادیه فرصت مغتنمی برای توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو با حذف قوانین مزاحم است.

زارع تاکید کرد: در شرایط کنونی، توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف بهترین روش تقابل با اثرات مخرب تحریم ها است و عضویت در اتحادیه ها و تشکل های منطقه ای و بهره مندی از مزایای آنها می تواند در افزایش مبادلات تجاری بسیار تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا، استان های مرزی در صادرات به کشورهای همسایه همواره پیشرو وفعال بوده اند و درعرصه ایجاد پیوند اقتصادی وتوسعه صادرات غیرنفتی وجذب سرمایه گذارهای خارجی نیزهمیشه نقش آفرین بوده و هستند.

استاندار گیلان اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با توجه به وجود معافیتهای گمرکی و مالیاتی و سایر تمهیدات قانونی می تواند در تقویت « اتحادیه اقتصادی اوراسیا » و در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه، نقش مؤثری داشته باشد و به عنوان کانون لجستیکی ارتباطات موضوع این تفاهم نامه عمل نماید.

زارع تصریح کرد: استان گیلان در این راستا فعالیت هایی را در خصوص بهره مندی از مزایای عضویت در این اتحادیه از جمله تشکیل «میز دبیرخانه اوراسیا» با عضویت ۱۳ نفر از مدیران دستگاه های مرتبط برای بررسی موضوعات مختلف و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در راستای کمک به چگونگی بهره مندی از این فرصت در استان گیلان انجام داده است.

وی یاداور شد: اسفندماه ۱۳۹۸ با وجود بسته بودن اکثر مرزهای کشور بخاطر پاندمی کرونا ویروس، مرزهای دریایی ما با  روسیه و مرز زمینی آستارا بطور شبانه روزی فعال بودند و در این شرایط سخت، نه تنها حجم تجارت ما با این کشورها کاهش نداشت، بلکه افزایش قابل توجهی نیز یافت.

استاندار گیلان با بیان این که بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان گیلان از زمان اجرای موافقتنامه اتحادیه اوراسیا، این اتاق بیش از ۲۸ هزار فرم «CT۳» صادر نموده است خاطرنشان کرد: این آماری بسیار خوب و مبین عملکرد موفق استان است و ثابت می کند تجار و بازرگانان استان گیلان بیشترین بهره مندی را داشته اند.

زارع با بیان این که  بازرگانان ایرانی که کالاهای خود را بوسیله راه آهن از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه صادر می نمایند به علت عدم وجود زیرساختارهای لازم نمی توانند از مزایای اتحادیه اوراسیا استفاده نمایند و کالاهای ایرانی به اسم کالای آذری به روسیه صادر می شوند خواستار حل سریع مشکلات موجود در این رابطه شد.

وی با تاکید بر این که  باید زیرساخت های لازم جهت نیل به اهداف تعیین شده ایجاد شود بیان کرد:  راه آهن رشت ـ بندر کاسپین ، راه آهن رشت ـ آستارا،  فعالیت کشتی های رو ـ رو و  بکارگیری کانتینرهای یخچال دار در دریای خزر می توانند به عنوان زیرساختارهای لازم، نقش بسیار مؤثری در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشند.  

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های آموزشی در خصوص توافقنامه اوراسیا برای کارکنان دولت، تجار و بازرگانان» و «تشکیل کارگروه مشترک با همتایان خارجی برای رفع موانع احتمالی» بسیار تأثیرگذار هستند.

زارع با اشاره به این که  استان گیلان با داشتن زیرساخت های لازم این ظرفیت را دارد که در عرصه گسترش مناسبات اقتصادی و از آن مهم تر، ارتقای تراز تجاری ایران در عرصه مبادلات بازرگانی نقش آفرین باشد ابراز امیدواری کرد،  با تقویت این تشکل منطقه¬ای،بتوان شرایط مطلوب را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف بوجود آورد.

برگزاری این همایش بین المللی در چنین شرایط سختی قابل قدردانی و نشانگر اهمیت «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» برای جمهوری اسلامی ایران در موضوع بهبود مناسبات اقتصادی است.

منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور در حال توسعه است و در آینده ۲۲ اسکله بندر کاسپین در این منطقه فعال خواهد بود.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو