در گفتگو با اقتصاد۲۴ اعلام شد؛

ریل‌گذاری برای حضور برندهای مطرح جهانی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: فرودگاه امام خمینی(ره) باید جایگاهی برای برندهای برتر ایران و دنیا باشد، لذا باید آرایش فیزیکی فضای شهر فرودگاهی، خدمات، رویکرد ما در مذاکرات، سامانه‌ها و روش معامله را تغییر بدهیم و متناسب با این هدف تنظیم کنیم.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ که به بهره‌برداری رسید تا رسیدن به معیارهای یک شهر فرودگاهی مدرن و استقرار صنایع خلاق نیاز به تحولاتی جدی دارد که شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در حال پیگیری آن است. این روزها مطالعات گسترده ای در این خصوص انجام شده و گام‌های اولیه برای یک استرتژی بلند مدت انجام شده است.

گرشاسب خزائنی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از تنظیم استراتژی و راهبرد بلند مدت درآمدزایی بازرگانی و کسب و کار این فرودگاه برای تبدیل شدن به دروازه تجارت خارجی خبر داد.

وی در گفتگو با اقتصاد۲۴ با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان اولین شهر فرودگاهی، فرصت تاریخی در کشور فراهم کرده است که از طریق آن می‌توان تجارت و توسعه منطقه‌ای و خارجی را گسترش داد، گفت: برای تبدیل شدن به شهر فرودگاهی در استانداردهای بین المللی و رقابت با شهرهای فرودگاهی منطقه، نیاز به یک استراتژی مشخص برای جذب کسب و کارهای نوین و توسعه درآمدهای غیرفرودگاهی است. نبود یک استراتژی مشخص باعث شده است تلاش‌ها در حوزه بازرگانی همراستا نشده و فعالان تجاری در برخورد با شهر فرودگاهی سردرگم باشند، امری که منجر به از دست رفتن فرصت‌ها و بی اعتمادی سرمایه گذاران شده است.

خزائنی افزود: با نظر مدیرعامل شهر فرودگاهی اخیراً تلاش شده است که استراتژی بلندمدت برای توسعه بازرگانی مدون و با شرکای تجاری شهر فرودگاهی به اشتراک گذاشته شود. برای این منظور به این پرسش پاسخ دادیم که چطور می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه شهر فرودگاهی جایگاه تجاری فرودگاه حضرت امام را ارتقا داده و درآمدزایی این مجموعه را افزایش داد. سه رویکرد اصلی انتخاب شده است تا ضمن ارتقاء خدمات به کاربران فرودگاهی امام خمینی، تمایزهای استراتژیک نسبت به دیگر فرودگاه‌های کشور را ایجاد کنیم.

وی افزود: هدف این است که بتوان شهر فرودگاهی امام خمینی را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کرد تا به پایگاهی برای تجارت خارجی کشور تبدیل شود. تاکنون اقدامات اولیه در راستای این استراتژی انجام و مطالعاتی درباره نقاط قوت فرودگاه‌های دنیا انجام شده است. مطالعات مشاورین بین المللی که در احداث فرودگاه حضور داشتند از جمله شرکت ناکو فرانسه درباره کارکردها و مبانی اقتصادی احداث فرودگاهی امام خمینی، عملکردهای فیزیکی و سازماندهی فنی خاصی را پیشنهاد می دهد.

مسیر گسترش صنایع خلاق در شهر فرودگاهی امام خمینی 

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن به دروازه تجارت خارجی چند رویکرد مهم را باید در پیش گرفت، تصریح کرد: یکی از این مباحث تکنولوژی است. تاکنون در روند تولید، خدمات و عرضه از تکنولوژی استفاده بهینه‌ای انجام نداده‌ایم، درحالی‌که ابزارهایی مثل رزرو الکترونیک، خدمات، اطلاع‌رسانی و مارکتینگ با استفاده از فناوری های مدرن گام مهمی در راستای تبدیل شدن به دروازه تجارت خواهد بود.

خزائنی ادامه داد: تاکنون بسیاری از مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند درخواست همکاری داشتند که به علت نداشتن زمینه مناسب با ما همکاری نکردند و فرصت‌ها را از دست داده‌ایم. فناوری‌های جدید می‌تواند بستر خوبی برای ارتباطات بین‌المللی ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از همه‌گیری کرونا هرچه بیشتر ضرورت توسعه تکنولوژی را دریافتیم، گفت: دریافتیم که خیلی از ضعف‌ها را از همین طریق می‌توان پر کرد و خیلی جاها لازم نیست به صورت فیزیکی فضا ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) یکی از نمونه‌های استفاده از فناوری مدرن را تاکسیرانی الکترونیک خواند و گفت: ما با راه‌اندازی سامانه الکترونیک تاکسیرانی درصدد هستیم تا از ابزارهای جدید استفاده کنیم. تاکنون با سرمایه‌گذاران زیادی صحبت کرده‌ایم.

خزائنی افزود: در بحث تاکسیرانی الکترونیک می‌توانیم در مواردی از جمله رزرو، ارائه خدمات به مسافران و نوبت گرفتن مسافران، شناسایی تاکسی و نحوه پرداخت آن، خدمات و نظرسنجی مشتریان و نظارت بر رضایت مشتریان، ساماندهی تاکسی‌ها و غیره از فضای هوشمند استفاده کنیم. خیلی از این مراحل تاکنون به صورت حضوری انجام می‌شد اما از این پس می‌توانیم تمام فرآیند را مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی کنیم.

ضرورت‌های تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی به دروازه تجارت خارجی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دیگر ضرورت‌های تبدیل این شهر فرودگاهی به دروازه تجارت خارجی را بحث توسعه برندها عنوان کرد و گفت: در این زمینه توجه ویژه‌ای در هیئت مدیره شهر فرودگاهی وجود دارد. فرودگاه امام خمینی باید جایگاهی برای برندهای برتر ایران و دنیا باشد. امروز نیاز به ایجاد بسترهایی داریم که فضاهای تجاری ما توسط خوش نام‌ها و لیدرهای بازار پر شود. در واقع همان تابلوهایی را در شهر فرودگاهی امام خمینی باشیم که در کشورهای رقیب مانند ترکیه و دوبی نیز مشاهده می‌شود. آرایش فیزیکی فضای شهر فرودگاهی، خدمات، رویکرد ما در مذاکرات، سامانه‌ها و روش معامله را باید تغییر دهیم و متناسب با این هدف تنظیم کنیم.

خزائنی با اشاره به اینکه چند پروژه جدی برای رسیدن به این هدف تعریف کردیم، گفت: یکی از پروژه‌ها در حوزه مارکتینگ بود که فضاهای کنونی خودمان را با فضاهای تجاری دنیا مقایسه کردیم؛ آرایش فیزیکی فضاها، مدل‌های کسب و کار، مذاکره با شرکای کلیدی و .... به صورت جدی در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید شرکایی در صنایع داشته باشیم تا محصولاتشان را در دروازه تجاری‌مان معرفی کنند و بفروشند، گفت: فضای شهر فرودگاهی امام خمینی باید نمایشگاهی برای صنایع و خدمات تولیدی کشور فراهم کند. توسعه مفاهیم مدرن در حوزه نمایشگاهی و تبدیل شهر فرودگاهی به مرکز مذاکرات و معاملات تجاری بین بازرگان‌ها از کشورهای مختلف می‌تواند به تجارت کالاها و خدمات ایرانی رونق دهد و بستری برای توسعه ارتباطات بین‌المللی صنایع کشور ایجاد کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی در حوزه گردشگری سهم جدی ندارد، بیان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باید بتواند به عنوان دروازه ورود گردشگر به کشور، در زنجیره ارزش صنعت گردشگری نقش بیشتری ایفا کرده و علاوه بر توسعه خدمات گردشگری، به منبعی برای درآمدزایی تبدیل شود.

خزائنی افزود: شهر فرودگاهی می‌تواند جایگاه معرفی و هدایت گردشگران به مراکز و شرکت‌های این صنعت را داشته باشد. معرفی هتل‌ها و تورها، محصولات بومی و محصولات دیگر کشورها و برندهای مطرح جهان باید از دروازه فرودگاه‌ها صورت گیرد. نیازی نیست همه محصولات را هم عرضه کنیم، بلکه می‌توانیم نقش هدایت‌گر داشته باشیم و دست گردشگران را در دست شرکت‌های گردشگری بگذاریم.

تجارت، انگیزه و پیشرانه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است

وی خاطرنشان کرد: مفهوم شهر فرودگاهی توسعه مشاغل و کسب‌وکارها با استفاده از ظرفیت فرودگاه است. فضایی که فرودگاه‌ها برای محیط اقتصادی ایجاد می‌کند باید مورد استفاده قرار گیرد. تنها در این صورت است که شهر فرودگاهی می‌تواند مزیت‌های بازرگانی را به عنوان دروازه تجارت داشته باشد؛ در این میان استارت‌آپ‌ها نیز رونق خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در شهر فرودگاهی باید تمرکز بر این باشد که صنعتگران بتوانند از این دروازه با تجار بین‌المللی در ارتباط باشند و محصولاتشان را معرفی کنند.

خزائنی با اشاره به اینکه بر اساس این استراتژی ۱۸ برنامه اجرایی تعریف شده است، گفت: ما درصدد هستیم تا در افقی معین به این برنامه‌ها نزدیک شویم. انگیزه و پیشرانه ما تجارت است. صنایع خلاق پشتوانه تجارت هستند. اگر کالاها از دروازه شهر فرودگاهی بهتر بتوانند به فروش برسند، تولیدکننده خودش در کنار این فرآیند حاضر می‌شود. در حالی که اگر با صنعت کار را شروع کنیم، بسیاری از مباحث چون مواد اولیه، کارگر، دانش و غیره را باید برای ایجاد محیط بسترسازی کنیم. ما اعتقاد داریم که اگر انگیزه‌های فروش در بازار را به خوبی ایجاد کنیم تولیدکننده‌ها نیز جذب خواهند شد. هدف ما این است که بتوانیم به صنایع خلاق برسیم و برای بازرگان و تامین کننده خارجی دسترسی ایجاد کنیم و تولیدکننده نیز بتواند به قیمت بین المللی صادرات را انجام دهد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو