مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبر داد: 

آغاز عملیات احداث ۵ طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در آینده نزدیک

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: هم اینک مراحل قانونی برای مهیاسازی زیرساخت‌ها و راه‌اندازی پنج طرح صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حال انجام است.

به گزارش فرینا، فریدون فدایی دولت، در جمع اصحاب رسانه افزود: این پنج طرح‌ که شامل، کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک، کارخانه سیمان، کارخانه سنگبری با هدف صادرات سنگ‌های تزیینی، کارخانه اکسید منیزیم و همچنین ایجاد پایانه حمل و نقل برای تسهیل در ورود و خروج ماشین‌آلات و سرویس دهی به رانندگان است، عملیات ساخت آنها به زودی و ظرف چند ماه آینده در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز می‌شود.
فدایی دولت بیان کرد: همچنین احداث یک جایگاه سوخت یکی دیگر از طرح‌هایی است که مجوز راه ‌اندازی آن گرفته شده و امیدواریم این طرح هم نهایی و عملیات اجرایی آن در محدوده این مجموعه اقتصادی آغاز شود.
وی گفت: امکان سنجی اقتصادی و فنی 15 طرح سرمایه‌گذاری نیز در حوزه پایین دست آلومینیوم (لامرد) تدوین شده که به سرمایه‌گذاران متقاضی ارائه خواهد شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اضافه کرد: تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها و زیربناها، شناسایی و معرفی هرچه بیشتر فرصت‌های سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی به عنوان 2 راهبرد بنیادی برای اعتلای جایگاه منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که اکنون عمده این تلاش‌ها به ثمر نشسته است.
فدایی دولت، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد بیان داشت: جاده دسترسی پیرامونی سایت لامرد در محدوده این مجموعه صنعتی به طول 44 کیلومتر و مسیر پیرامونی در محدوده توسعه به طول 22 کیلومتر و جاده‌های شریانی و فرعی داخل این سایت به طول 30 کیلومتر احداث شد.
وی همچنین به برخی از اقدامات این مجموعه اقتصادی که هم اکنون با ظرفیت حدود 100 هزار تن در حال فعالیت است، پرداخت و گفت: افزایش ظرفیت گاز ورودی به این منطقه از 10 به 29 میلیون متر مکعب در ساعت با اجرای اتصال به شبکه گاز سراسری به پایان رسید.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد اضافه کرد: همچنین سیل بند ضلع غربی این مجموعه به طول هشت و نیم کیلومتر و با اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال با هدف حفاظت از صنایع، تکمیل شده و بهره برداری رسیده است.
فدایی دولت گفت: در دوران بهره‌برداری از این واحد صنعتی نیز یک خط برق 400 کیلوولت نیز با هدف تامین برق این مجموعه اجرا شد و خط دیگر این برق فشار قوی نیز در مراحل پایانی است و بخشی از دیگ‌های دیگر آلومینیوم این منطقه ویژه نیز به زودی وارد مدار می‌شوند.
وی ادامه داد: احداث پست 132 کیلوولت و نیروگاه 100 مگاواتی از دیگر طرح‌های حوزه تقویت برق در این منطقه ویژه است که مقرر شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تامین اعتبار و اجرا شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: نصب و اجرای 2 دستگاه آب شیرین‌کن برای شیرین سازی آب موردنیاز صنایع به ظرفیت 60 لیتر در ثانیه از دیگر اقدامات این مجموعه صنعتی است که هم اکنون با 20 لیتر در ثانیه در حال استفاده است و شرایط استفاده برای دیگر صنایع در حال استقرار فراهم است.
فدایی دولت، اظهار داشت: پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و معارضان ملکی، تکمیل ساختمان اداری موقت و کمپ تعمیرات در سایت و افتتاح شعب بانک تجارت و ملی در این منطقه، پیاده سازی و دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شامل استانداردهای مدیریتی ایزو 9001، 45001، 14001، و HSE-MS برای نخستین بار، تجهیز ناوگان حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی با افزایش خودروهای مورد نیاز، راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت پتروفرآیند کرخه، از جمله اقدامات انجام شده در این منطقه ویژه اقتصادی است.
وی، همچنین از استقرار و راه‌اندازی سایت بی.تی.اس (BTS)،اجرای دوربین های مداربسته حراستی، مرکز تلفن پیشرفته 256 شماره‌ای و توسعه شبکه فیبر نوری برای پوشش کامل مخابراتی و اینترنتی برای ارائه خدمات به صنایع، آغاز عملیات اجرایی ساختمان‌های درمانگاه و آتش نشانی، تامین زیرساخت‌های موردنیاز مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب برای راه ‌ندازی و همکاری مستمر در برگزاری کمیسیون ارزش افزوده به منظور صادرات محصولات شمش آلومینیوم را از دیگر اقدامات پیگیری شده عنوان کرد.
به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، احداث پنجره واحد گمرک برای استقرار واحدهای مختلف به منظور ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران از دیگر پروژه‌های زیربنایی است که برای اجرا و تامین اعتبار آن پیگیری شده است.

انعقاد چندین تفاهم‌نامه برای توسعه سرمایه‌گذاری

فدایی دولت همچنین بیان داشت: با انگیزه توسعه سرمایه‌گذاری در این منطقه ویژه، چندین تفاهم نامه منعقد شده است که از جمله آنها می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خریداران ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل به سرمایه‌گذاران در این مجموعه اقتصادی اشاره کرد.
وی افزود: امضای پیمان همکاری بین منطقه وبژه لامردو مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با هدف فعال کردن ظرفیت‌های منطقه ویژه از طریق بهره‌گیری از تعاملات بین‌المللی به منظور برقراری ارتباط موثر بین گیرندگان و دارندگان توانمندی‌ها و دانش‌های فنی مربوطه و تسهیل تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه یکی دیگر از این تفاهم نامه‌هاست.
انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه ویژه لامرد و شرکت تامین سرمایه امین با هدف تامین مالی و سرمایه طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همکاری با اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر برای توسعه سرمایه‌گذاری در این قطب اقتصادی و همچنین انعقاد تفاهم نامه‌ای با سندیکای آلومینیوم ایران برای دعوت از سرمایه‌گذاران فعال در حوزه آلومینیوم و معرفی بسته‌های تخصصی این صنعت پایه، از دیگر تفاهم نامه‌هایی است که این مدیر صنعتی از آنها نام برد.

انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت راه برای توسعه راه‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: در چارچوب اجرای تفاهم نامه ایمیدرو، اداره کل راه و شهرسازی لارستان و استانداری فارس با وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای راه‌های دسترسی به منطقه ویژه لامرد، روکش آسفالت و تعریض جاده (باند اول) از سایت منطقه ویژه تا ورودی شهر اجرا و تکمیل شد و احداث باند دوم این مسیر، اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی و خروجی و کمربندی لامرد تا آزادراه لامرد ـ پارسیان از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است که با مشارکت 50 درصدی طرفین انجام می‌شود.

تمایل 40 سرمایه‌گذار برای حضور در منطقه ویژه لامرد

فدایی دولت گفت: در مدت 20 ماه گذشته، 74 گروه سرمایه‌گذار از منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند و پس از تبیین ظرفیت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای آنها، از این تعداد حدود 30 تا 40 از آنان راغب به سرمایه‌گذاری در این منطقه بودند که با ارائه درخواست، روند واگذاری زمین به آنها آغاز شد و تعدادی شروع به فعالیت کردند و بخشی نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.
وی، در مورد سایر اقدامات مهم در حوزه جذب سرمایه‌گذار در این منطقه اقتصادی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، کارخانه تولید ورق آلومینیوم (شرکت کاوش فراز فارس) روبه روی کارخانه آلومینیوم جنوب، کارخانه تولید انواع سنگ (شهرداری چاهورز)، کارخانه‌های مونتاژ لوازم خانگی و ماشین‌آلات راهسازی (شرکت کوثر سپهر پارسیان) در دست راه‌اندازی است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، حدود 200 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: تا قبل از تصدی من بر این منطقه ویژه اقتصادی، حدود 300 هکتار زمین به سرمایه گذاران در این منطقه واگذار شده بود، اما در دوران مسوولیت من تا کنون 124 هکتار زمین به سرمایه‌گذران بخش خصوصی واگذار شده و حدود 100 هکتار هم در حال واگذاری است.
به گفته، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، هم اکنون افزون بر یک هزار نفر اشتغال مستقیم در این منطقه ویژه ایجاد شده و در افق نهایی، ظرفیت اشتغالزایی برای حدود 30 هزار نفر پیش بینی شده است.
به گفته مسئولان، در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لامرد، امکان تولید سالانه آلومینیوم با ظرفیت حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت 10میلیون تن، منیزیم با ظرفیت 60هزار تن، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی، پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، پالایشگاه میعانات گازی، زنجیره تولید بوتان، تولید پروپیلین از پروپان، صنایع پشتیبان و صنایع پایین دست فولاد، فراهم است.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارایه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد می شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
شهرستان لامرد در فاصله 365 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.