معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی خبر داد:

گسترش همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با کشورهای عضو اکو

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از گسترش همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با کشورهای عضو اکو خبر داد.

به گزارش فرینا، احمد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با میزان همکاری‌های مناطق آزاد و کشورهای اکو به اجلاس پیش‌روی روسای مناطق آزاد و ویژه کشورهای عضو اکو و مناطق آزاد ایران که در هفتم ژانویه به میزبانی ایران برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: آنچه ما در این اجلاس آن را دنبال می‌کنیم تبادل نظر و افزایش میزان همکاری‌های بین کشورهای عضو است که محور اصلی آن بر پایه سرمایه گذاری، تجارت و زنجیره تولید قرار دارد. این در حال است که دبیرخانه اکو موضوع زنجیره تولید و شبکه‌ سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو را مورد تاکید قرار داده و در اجلاس پیش‌رو این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جمالی، در رابطه با چرایی اهمیت همکاری با کشورهای عضو اکو اظهار کرد: به هر صورت با توجه به گسترش مناطق آزاد و فعالیت‌های آنها در حوزه‌های تجارت، سرمایه گذاری و توریسم و همچنین زنجیره تامینی که بین مناطق آزاد به ایران وجود دارد می‌تواند  فرصت مناسبی برای مناطق آزاد باشد.

وی ادامه داد: جمعیت کشورهای عضو اکو به حدود ۵۰۰ میلیون نفر می رسد که این می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای را برای تبادل همکاری ایجاد کند. از سویی گزارش‌های رسمی نشان‌دهنده مبادلات تجاری ۵.۸ میلیارد دلاری ایران و  کشورهای عضو در هشت ماه گذشته بوده است که با افزایش همکاری ها مناطق آزاد می‌توانند نقش مناسبی در این تبادلات داشته باشند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره‌ میزان همکاری فعلی مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو نیز گفت: تاکنون عمده همکاری‌ها در سطح ملی بوده و موافقت‌نامه‌های حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری در سطح ملی اتفاق افتاده و این حوزه کمتر مورد توجه بوده است، در عین حال با توجه به خلاء شبکه سازی بین مناطق آزاد  کشورهای عضو  و یا نبود زنجیره تولید، این همکاری وجود نداشته است، اما امیدواریم بتوان با تبادل نظر این شکاف را پر کرد و ارتباط ایجاد شده کمکی در راستای توسعه باشد.

به گزارش ایسنا، اخیرا گمرک ایران اعلام کرد که تجارت خارجی ایران و مجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو طی هشت ماهه امسال به بیش از پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزارو ۷۲۷ تن کالا بوده است.

همچنین سهم صادرات ایران به کشورهای عضو اکو بالغ بر دو میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۹ دلار وبرابر با هفت میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۲۳ تن کالاست.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو