وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت:

بازار سرمایه هم اکنون در ریل مناسب قرار گرفته است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار سرمایه هم اکنون در ریل مناسب قرار گرفته و از نظر عملکرد به مرحله‌ای رسیده که می‌شود به آن اطمینان کرد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند که در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با بیان‌ این مطلب افزود: هم اکنون نهاد سازی ها در بازار بورس، صورت گرفته و می‌توان گفت امروز تقریباً همه ناشران، "بازارگردان" دارند و این یکی از تحولات اساسی است.

دژپسند اضافه کرد: به جز متغیر‌های پیرامونی که در بازار سرمایه اثر می‌گذارد، اختلال خاصی در بازار نداریم.

وی گفت: گاهی سیاست‌گذاری‌هایی که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد بر بازار اثر می‌گذارد که این طبیعی است، مثلاً اگر قرار باشد برای یک گروه کالایی، کف قیمتی تعیین و سقف آزاد شود به نفع این گروه است، اما چون خبر آن بد منعکس می‌شود اثر معکوس می‌گذارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی در خصوص بازار ارز نیز گفت: تحلیل‌ها برای آینده، بر این موضوع تاکید دارد که نرخ ارز با ثبات و متمایل به کاهش است.

دژپسند همچنین درباره لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، کلیات بودجه را تصویب کرد و بر اساس جلسه‌ای که با حضور روسای دو قوه و دیگر مسئولان، در دفتر رئیس جمهور برگزار شد، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه ها‌ی مرتبط، حداکثر همکاری را خواهند داشت تا بودجه، به بهترین شکل، مراحل خود را طی کند.

وی با بیان اینکه، پنج دوازدهم بودجه ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم اجرا می‌شود، گفت: رئیس‌محترم جمهور تاکید دارد که بودجه سال آینده باید از ثبات، پایداری و قوام لازم برخوردار باشد و این دولت، نگاه ملی به بودجه دارد.

وزیر اقتصاد درباره تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مشارکت هم گفت: فروش اوراق به مردم یکی از بهترین راه‌های تامین مالی بودجه است که اگر این کار انجام نشود باید از بانک مرکزی استقراض کنیم که تبعات منفی زیادی دارد.

دژپسند تصریح کرد: تاکنون یک برگ از اوراق دولتی، حتی با یک ساعت تاخیر در تسویه نیز مواجه نشده است.

وی درباره واگذاری‌ها در بودجه سال آینده نیز گفت: برای سال آینده واگذاری ۹۵ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولتی پیش بینی شده است.

وزیر اقتصاد افزود: همچنان که امسال حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از اموال و سهام دولت در شرکت های دولتی را واگذار کرده‌ایم، سال آینده اگر شرایط مساعد باشد و حواشی مربوط به خصوصی سازی مدیریت شود، این موضوع بدون مشکل، قابل تحقق است.

دژپسند درباره مالیات نیز گفت: در این خصوص به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که برای مودیان خوش حساب یا شناسنامه‌دار و فعالان بخش خصوصی نگرانی ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سوالی در باره موضوع تورم با بیان اینکه، این موضوع از دغدغه‌های جدی مسئولان است، گفت: در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وقت زیادی برای کنترل تورم گذاشته می‌شود و این موضوع مورد تاکید رئیس‌جمهور است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: برای جلوگیری از رشد فزاینده قیمت‌ها، سیاست کنترل نقدینگی دنبال می‌شود تا تقاضا به صورت فزاینده افزایش پیدا نکند.

دژپسند با بیان اینکه، دو موضوع گرانی و گرانفروشی را باید از هم جدا کرد، گفت: گاهی هزینه تمام شده کالا با افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و قیمت ارز، افزایش می‌یابد، اما در برخی مواقع در شرایط بازار، افرادی سوء استفاده کرده و اقدام به گران فروشی می‌کنند.

وی افزود: باید از طریق نهاد‌های نظارتی، مقابله لازم با این قبیل افراد صورت گیرد و هم اکنون نیز وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی، برنامه‌هایی برای مقابله با گرانفروشی‌ها دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: برای گرانی‌های متاثر از نرخ ارز، باید منتظر باشیم که سیاست‌های ارزی جواب دهد تا نرخ ارز متعادل شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو