با سرمایه‌گذاری در یک طرح اقتصادی صورت می‌گیرد؛

تولید روزانه هزار تن کود شیمیایی در یک واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه موانع طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در خصوص تولید کودهای شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها اتخاذ شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: واحد تولید کودهای شیمیایی از جمله طرح‌های بزرگ سرمایه گذاری استان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است که تاکنون اجرای کل طرح، 30 درصد و تامین و نصب ماشین آلات مورد نیاز آن حدود 60 درصد پیشرفت داشته است.
علی رسولیان افزود: تاکنون برای این طرح اقتصادی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده، 400 میلیارد ریال و پنج میلیون یورو هزینه شده که با اجرای کامل این طرح هزار تن کود شیمیایی در روز تولید می‌شود.
رسولیان ادامه داد: یکی از مشکلات این طرح در ارتباط با ترخیص ماشین آلات مورد نظر به میزان 20 تن ورق فولادی، کوئل و لوله در مجموع به ارزش 300 هزار یورو از گمرک است که در این ارتباط با مشکلاتی مواجه شده است.
وی گفت: مقرر شد به استناد "بند 3 ماده 20 قانون تنظیم بخش مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه"، ورود موقت مواد اولیه کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه تاسیس یا پروانه بهره برداری و بر مبنای ماده 51 حقوق گمرکی در زمره کالاهای مجاز تلقی شود و سرمایه‌گذار با پرداخت حقوق ورودی، ماشین آلات مورد نظر خود را از گمرک ترخیص کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در مقابل ترخیص ماشین آلات مورد نیاز این واحد تولیدی از گمرک، سرمایه گذار متعهد شد حقوق ورودی به میزان 23 میلیارد ریال را پرداخت و ظرف 6 ماه آینده طرح تولیدی کودهای شیمیایی خود را به طور کامل به اجرا برساند.
رسولیان تصریح کرد: مشکل دیگر سرمایه‌گذار این طرح دریافت ارز از طریق بانک مرکزی بود که مقرر شد طی رایزنی با بانک صنعت و معدن بتوان از طریق اتخاذ روش‌هایی ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه این واحد را تامین کرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته، به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.