صادرات 324 میلیون دلاری ایران به ارمنستان در سال 2019

رئیس اتاق بازرگانی تبریز میزان واردات ارمنستان از کشورهای روسیه و چین را در سال 2019 به ترتیب 1477 و 742 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم برای جمهوری اسلامی ایران 324 میلیون دلار بوده است.

به گزارش فرینا، یونس ژائله در نشست فوق العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور سفیر ایران در ارمنستان برگزار شد، اظهار کرد: تنها راه ورود ایران به کشور ارمنستان و اتحادیه اوراسیا از استان آذربایجان‌شرقی است که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و روسیه محسوب می‌شود.
وی افزود: ارمنستان نقش پررنگ و تاثیرگذاری در پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر اوراسیا و توسعه روابط اقتصادی با اعضای این اتحادیه داشته است.
ژائله تصریح کرد: رشد فزآینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اروآسیا است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جنگ 44 روزه قره باغ خاطرنشان کرد: در جریان این جنگ که در فاصله 200 کیلومتری تبریز به وقوع پیوست، زمین‌های جمهوری آذربایجان آزاد شد که قدم بسیار مطلوبی برای صلح در منطقه بود به شمار می‌رود و امید است بین دو کشور صلح و دوستی برقرار باشد.
وی با اشاره به شیوع کرونا و سختی شرایط ارتباط حضوری بین تجار و بازرگانان از آمادگی فعالان اقتصادی بویژه شرکت‌های آذربایجانی برای حضور در کشور ارمنستان خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس و جلفا ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط و صادرات کالا دارند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به نقاط قوت و ضعف، همچنین تهدیدها و فرصت‌های روابط بین ایران و کشورهای همسایه از جمله ارمنستان گفت: یکی از مسائل تجار ایرانی در کشورهای آذربایجان و ارمنسان عدم همکاری بانک های ایرانی است؛ در حالی که وجود یک کانال امن برای انتقال سرمایه در چارچوب بین‌المللی ضروری است.
ژائله متذکر شد: عدم تداوم قوانین و نا آشنایی با قوانین و مقررات باعث شده سرمایه تجار ایرانی از بین برود؛ ما باید در چارچوب قوانین داخلی ارمنستان بتوانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اعلام کرد: دولت ارمنستان باید امنیت و بازگشت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را تضمین کند و دستورالعمل های لازم در این ارتباط باید ایجاد شود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو