امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان‌های منطقه آزاد چابهار و شیلات ایران

به‌منظور هم‌افزایی و انجام فعالیت‌های مشترک شیلاتی در چابهار، با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های شیلاتی در حوزه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار و سازمان شیلات ایران در تاریخ 29 دی‌ماه سال جاری در سازمان شیلات منعقد شد.

به گزارش فرینا به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، این تفاهم‌نامه شامل همکاری در حوزه‌های مختلف ازجمله: توسعه فعالیت‌های صید و صیادی؛ احداث، تجهیز، مدیریت و نگهداری زیرساخت‌های بنادر صیادی؛ بازاریابی، فروش و صادرات محصولات شیلاتی؛ توسعه آبزی‌پروری؛ آموزش، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی شیلاتی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این جلسه اظهار داشت: با توجه به گزارش ارائه شده در ارتباط با ظرفیت‌های شیلاتی، روشن است که این شرایط و ظرفیت، فرصت بسیار خوبی است که در کشور فراهم است و ما می‌توانیم سهم مهمی در استفاده از آنها داشته باشیم.

عبدالرحیم کردی افزود: نسبت‌ها و اعداد و ارقامی که در خصوص تولید آبزیان و سهم سواحل مکران از جمع کل حوزه شیلات کشور وجود دارد و اتفاقات خوبی که در رشد مصرف و صادرات آبزیان رخ‌داده است نشان‌دهنده آن است که مسیر شیلات و اقتصاد مبتنی بر فعالیت‌های شیلاتی، رشد اقتصادی ارزشمندی برای ما در سواحل مکران به ارمغان می‌آورد.

کردی بیان داشت: اکنون بیش از نیمی از خانواده‌ها در سواحل مکران مشغول کار در دریا و به‌طور عمده در حوزه شیلات هستند، بنابراین هر اتفاقی در حوزه شیلات، حتماً اتفاق بزرگتری در سفره مردم در سطح عمومی منطقه را دربرخواهد داشت.

وی ضمن ابراز خرسندی از این که مجموعه مباحث و مذاکرات قبلی منجر به این تفاهم‌نامه شده است کفت: با حضور مهندس گلشنی به‌عنوان یک فرد مؤثر شیلاتی در شرکت سرمایه‌گذاری به‌عنوان مدیرعامل که بنیان آن هم شیلات بوده است وزن و اهمیت شیلات را بیشتر دیدیدم.

عملیاتی شدن پایانه صادراتی، بورس آبزیان، تنظیم بازار از طریق پشتیبانی‌ها، از دیگر موضوعات مورداشاره وی بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه و تقویت همکاری‌ها، می‌توانیم اثر خوبی در اقتصاد محلی و به‌تبع آن اقتصاد کشور داشته باشیم.

کردی گفت: ما می‌توانیم در اقتصاد محلی سواحل مکران هم فرصت‌های خوب شیلاتی و اثربخشی بر اقتصاد ملی را با توجه به امکان و پتانسیل‌هایی که منطقه دارد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی که شیلات داشته و با ظرفیت‌سازی که درنتیجه تعامل با بخش خصوصی و کار مشترک وجود دارد دنبال کنیم.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد چابهار با این رویکرد در کنار شیلات خواهد بود تا با هم‌افزایی و کار مشترکی که انجام می‌شود بتوانیم در قدم اول زندگی مردم آنجا را متأثر کنیم و آثارش را در اقتصاد ملی هم شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام و حرکت می‌تواند فصل جدیدی در برنامه‌های تخصصی حوزه شیلات در چابهار باشد تا با امکانات و فرصت‌های قانونی و مقرراتی بتوانیم یک پایلوت و طرح جدیدی را حاصل کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران ضمن اظهار خرسندی از به ثمر رسیدن مذاکرات و ایجاد این تفاهم‌نامه اظهار داشت: امیدواریم ظرفیت‌های موجود به‌خوبی مطابق با جزئیات جامه عمل بپوشد.

نبی اله خون میرزایی گفت: بسیار خوش‌بین هستم سازمان منطقه آزاد چابهار می‌تواند بسیاری از موانع و گره‌های امور شیلاتی در منطقه را برطرف کند و به روند اجرای کارها شتاب بدهد و وجود اختیارات قانونی و اراده قوی در سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان شیلات می‌تواند این ظرفیت را بیشتر کند.

خون میرزایی افزود: شیلات در سیستان‌وبلوچستان، دو سایت بزرگ بریس و دشت تنگ را در دستور کار توسعه پرورش میگو دارد که با توجه به استقبال پرورش‌دهندگان مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اما این منطقه درزمینهٔ پرورش آبزیان دریایی با عقب‌ماندگی مواجه است که انتظار داریم در این زمینه هم به سازمان شیلات و هم به توسعه منطقه در پرورش ماهی در دریا کمک و همکاری نمایید.

وی افزود: در حوزه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در کشور به‌طورکلی یک عقب‌ماندگی بسیار شدید داریم به‌ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان و نوار ساحلی جنوب این عقب‌ماندگی چشم‌گیرتر است.

رئیس سازمان شیلات در ادامه اظهار داشت: در این منطقه حداقل 8 پهنه مطالعه شده وجود دارد که حدود 45 هزار تن ظرفیت تولید دارد اما بااین‌وجود ما نتوانستیم در دریا کار چشمگیری که بتواند قابل ترویج در سایر مناطق باشد انجام دهیم.

خون میرزایی در پایان اشاره کرد: انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت‌های منطقه و مشارکت‌هایی که به هر شکلی می‌تواند با سرمایه‌گذاران در این زمینه صورت بگیرد تلاش شود کار بسیار مطمئن و تولید پایدار و اشتغال در منطقه عملیاتی گردد.

گفتنی است این تفاهم‌نامه در هفت ماده و یک تبصره تنظیم‌شده و به امضای روسای دو سازمان رسیده است و از تاریخ انعقاد لازم‌الاجرا خواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو