مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مطرح کرد؛

200 پروژه آماده بهره‌برداری در مناطق ویژه اقتصادی طی 2 سال آینده

مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حدود 200 پروژه داریم که قرار است طی یک سال و نیم تا دو سال آینده در مناطق ویژه اقتصادی به بهره‌برداری برسد.

چندی پیش پروژه‌های متعددی با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری در مناطق آزاد قشم و انزلی و مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، سهلان، کاوه و سلفچگان با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی و 260 میلیون دلار و 13 میلیون یورویی افتتاح شد. این دومین مرحله از افتتاح متمرکز رئیس جمهوری از ابتدای سال جاری بود که اولین مرحله از آن نیز در شهریور ماه انجام شد که بیش 58 پروژه به بهره‌برداری رسید. مجموعاً طی دو افتتاحیه با حضور رئیس جمهوری 118 طرح و پروژه افتتاح شده است.
از اینرو از جواد عباسپور، مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره جزییات پروژه‌های افتتاح شده در مناطق ویژه اقتصادی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.
وی در گفتگو با اقتصاد24 با اشاره به دو مرحله پروژه‌های افتتاح شده از سوی ریس جمهوری در شهریور و دی ماه امسال، اظهار داشت: در دوره دوم افتتاحیه پروژه‌های تولیدی و صنعتی با حضور رئیس جمهوری در مناطق ویژه کاوه، انرژی پارس، سهلان و سلفچگان و پیام توانستیم پروژه‌های خوبی را افتتاح کنیم. همچنین در شهریور ماه نیز در مناطق ویژه اقتصادی سرخس و کاوه، ارگ جدید و شیراز پروژه‌هایی افتتاح شد. در واقع منطقه ویژه اقتصادی کاوه در هر دو دوره مشترک بوده است.
عباسپور ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در پروژه‌هایی که در اواخر دی ماه افتتاح شد، حدوداً 5 هزار میلیارد ریال در بخش ریالی و در بخش ارزی نیز 12.9 میلیون یورو بوده است. خوشبختانه از طریق این پروژه‌ها توانستیم برای 512 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنیم که در این نوع واحد‌های تولیدی غالباً 3 برابر اشتغال مستقیم، اشتغال غیرمستقیم نیز ایجاد می‌شود.
او خاطرنشان کرد: البته در بین پروژه‌هایی که قرار بود در دی ماه توسط رئیس جمهوری افتتاح شود، یک واحد بازیابی اتانول فاز 12 در منطقه ویژه انرژی پارس نیز داشتیم که وزارت نفت تصمیم گرفت آن را در مراسم جداگانه‌ای افتتاح کند و حجم سرمایه‌گذاری این پروژه در حد 3 هزار میلیارد تومان به علاوه 440 میلیون یورو بود. احتمالاً این واحد صنعتی نیز طی دو هفته آینده افتتاح خواهد شد.
مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌ها در دوره اول به نسبت بیشتر از دوره دوم بوده است، گفت: چندین پروژه در شهریور ماه با حجم سرمایه گذاری در بخش ریالی 12 هزار میلیارد ریال و در بخش ارزی 24 میلیون یورو افتتاح شده بود.
عباسپور تصریح کرد: طی این پروژه‌ها 1704 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد که بیشتر از دوره دوم افتتاحیه‌ها بود. عمده پروژه‌هایی که در دوره اول به بهره‌برداری رسید، صنایع کاربر بودند. واحد‌هایی همچون کاشی و سرامیک در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با 650 نفر اشتغال مستقیم و کارخانه لوازم خانگی ماد ایران در منطقه ویژه اقتصادی پیام با 370 نفر اشتغال مستقیم و ظرفیت رفع نیاز 25 درصد نیاز تولید لوازم خانگی کشور، کارخانه‌های لوازم آرایشی و کامیون سازی در شیراز و کارخانه تولید لامپ‌های ال‌ای‌دی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه در این دوره افتتاح شد. همچنین در حوزه صنایع بهداشتی، تولید ماسک و سوند‌ها و تهیه فرمولاسیون لوازم آرایشی و بهداشتی نیز کارخانه‌ها و واحد‌های متعددی افتتاح شدند.
او افزود: در دوره اول افتتاحیه‌های رئیس جمهوری صنایع کوچک و متوسط بیشتر در بین پروژه‌ها دیده می‌شد، اما در دوره دوم بیشتر شاهد افتتاح صنایع بزرگ بودیم که اگرچه اشتغال کمتری ایجاد کرد، اما حجم سرمایه‌گذاری‌ها در آن بالا بود.
مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه اخیراً واحد تولید کمپرسور‌های مورد نیاز صنعت نفت با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد، گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سهلان کارخانه تولید پوشک و لوازم بهداشتی بچه را داشتیم. به خاطر داریم که چندی پیش شاهد کمبود پوشک در کشور بودیم که افتتاح این واحد می‌تواند به رفع این کمبود کمک کند. همچنین در منطقه ویژه اقتصادی کاوه عمدتاً پروژه‌های زیرساختی داشتیم که ساخت انبار و سکو‌های تخلیه و بارگیری بالایی دارد که حجم سرمایه‌گذاری بالایی می‌طلبد، اما میزان اشتغال آن پایین است.
عباسپور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برنامه افتتاح مترکز وجود نداشته و امسال برای اولین بار این اتفاق افتاده است، گفت: ما پیگیری کردیم که سریعتر مشکلاتشان حل شود و واحد‌ها به نتیجه برسند تا در زمان مشخصی آن‌ها را افتتاح کنیم. در سال‌های گذشته هر منطقه‌ای به طور جداگانه این پیگیری‌ها را انجام می‌داد.
او با اشاره به مثبت بودن تجربه افتتاح‌های متمرکز گفت: قرار است که همین روند ادامه پیدا کند. حدود 200 پروژه داریم که قرار است طی یک سال و نیم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: وقتی کشور با مشکلات ارزی مواجه شد، خود به خود ورود کالا‌ها و محصولات آماده با محدودیت مواجه شد. کسانی که تاجر و بازرگان بودند و این کالا‌ها را وارد می‌کردند، رویکردشان را تغییر دادند و از تجارت به سراغ تولید آمدند. به همین دلیل است که الان هم واحد تولیدی در حال ساخت زیاد داریم که به زودی بهره‌برداری خواهند شد.
عباسپور با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی هر ساله چیزی حدود 45 تا 50 درصد از صادرات کالا‌های غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال چیزی حدود 4.55 میلیارد دلار صادرات در کشور داشتیم که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل که 6 میلیارد دلار بوده افت داشتیم. البته دلیل عمده آن شیوع کرونا و مشکلات ارزی بوده است. ما در 6 ماه نخست امسال در مناطق ویژه اقتصادی فقط یک میلیارد دلار واردات داشتیم که به نسبت کاهش یافته است. در حالی که در سال گذشته این رقم تقریباً دو برابر بوده است.
او افزود: عمده واردات کشور بیشتر در حوزه مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید است. در مناطق ویژه اقتصادی از سال 97 به بعد تقریباً واردات کالا‌ها به صفر رسیده و به جز مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید، واردات دیگری نداریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو