جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در آستانه بهره برداری

پروژه احداث جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس یا همان کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که از آن به عنوان طرح اولویت دار آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس یاد می شود، با پیشرفت 90درصدی، در آستانه بهره برداری است.

به گزارش فرینا به نقل از آستان نیوز، کلید این پروژه اواخر سال 96 زده شد، بررسی ها در آن زمان حکایت از این داشت که باید جاده ای ترانزیتی برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سرخس به نقطه صفر مرزی احداث شود تا جهشی به سرعت انتقال کالاها در منطقه داده شود؛ پروژه ای که اهمیت آن باعث شده از عالی ترین سطوح آستان قدس رضوی تا شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، توان خود را برای تکمیل هر چه سریع تر آن به کار گیرند و با رویکرد استفاده حداکثری از توان شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان مجری طرح انتخاب شد.

بزرگ ترین کریدور ترانزیتی شرق کشور

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی می گوید: پروژه جاده ترانزیت سرخس بزرگ ترین کریدور ترانزیتی شرق کشور است که به طول 2/7 کیلومتر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در دست احداث است. محمد دلبری ادامه می دهد: این پروژه اکنون پیشرفت 90 درصدی دارد و پیش بینی می شود تا پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

یکی از مهم ترین پروژه های زیر ساختی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای خروج از بن بست و وضعیت فعلی، اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی است که با احداث کریدور ترانزیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، این کار مهم میسر خواهد شد. هادی علیپور، مدیر پروژه جاده ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس می گوید: شرکت مسکن و عمران در این پروژه، انجام تمام اقدامات احداث راه اتصال منطقه ویژه به نقطه صفر مرزی شامل عملیات خاکی، احداث ابنیه فنی، زیرسازی و روسازی، اجرای آسفالت و سایر عملیات تکمیلی از جمله نصب دیوار پیش ساخته و فنس کشی حریم راه، خط کشی، نصب تابلو و علایم، ایمن سازی و... را بر عهده دارد. با افزایش سرعت عملیات اجرایی در پروژه جاده ترانزیت سرخس، ضمن ایجاد اشتغال در دوران ساخت، پس از بهره برداری و افتتاح پروژه نیز امکان انتقال بار از کشور همسایه فراهم خواهد شد که این موضوع مهم، باعث ایجاد اشتغال و در نتیجه تحقق جهش تولید، توسعه صادرات و واردات می شود.دلبری می گوید: در روند احداث این جاده ترانزیتی به صورت مستقیم ماهانه حدود 120 نفر و غیر مستقیم ماهانه نزدیک به 500 نفر مشغول به کار هستند. وی ادامه می دهد:  شرکت مسکن و عمران قدس رضوی با رویکرد ایجاد اشتغال برای اهالی شهرستان سرخس، صد درصد کارگران مورد نیاز پروژه را از افراد بومی منطقه تامین کرده و فقط در بخش سرپرستان از تعدادی متخصص غیر بومی استفاده شده است.پس از احداث جاده ترانزیتی، سرمایه گذاران خارجی برای ورود به منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیاز به دریافت روادید ندارند و همچنین معافیت 20 درصدی تعرفه گمرکی کالا اجرا می شود که تمام این موارد در نهایت زمینه تحقق بیش از پیش جهش تولید در این منطقه را فراهم خواهد کرد.

تعامل مناسب با کشاورزان منطقه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این باره می گوید: با توجه به عبور پروژه از روی ریل راه آهن، باید تیرهای 50 متری بدون قطع کردن ارتباط و تردد راه آهن نصب می شد که برای اجرای آن، نیاز به دریافت مجوزهای مورد نیاز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران و انجام هماهنگی با نهاد های ذی ربط بود که تمام این موارد انجام شد.

احمد صادقی گلمکانی، ادامه می دهد: علاوه بر این، پروژه در بخشی از مسیر، با کانال انتقال آب سد دوستی متقاطع بود که به منظور اجرای این محدوده، نیاز به دریافت مجوز و تمهیدات ویژه بود، همچنین جاده ترانزیت در بخشی از مسیر، با فیبر نوری و لوله های آب کشاورزی برخورد می کرد که جابه جایی های لازم نیز در این خصوص صورت گرفت. گلمکانی مقوله تملک اراضی را یکی دیگر از دشواری های این پروژه اعلام و اضافه می کند: با توجه به وجود زمین های کشاورزی، تعامل با کشاورزان منطقه و کسب رضایت برای خرید زمین، کار بسیار سخت و زمان بری بود.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو