با امضاء یک تفاهم نامه مشترک تأکید شد:

راه‌اندازی «دفتر همکاری‌های مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و دانشگاه صنعتی شریف»

مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دانشگاه صنعتی شریف با هدف توسعه همکاری‎های آموزشی و تحقیقاتی در حوزه‎های مورد نیاز شورایعالی و سازمان‌های مناطق آزاد کشور برگزار شد. 

به گزارش فرینا، در مراسم امضاء این تفاهم نامه که امروز (یکشنبه) با حضور «مرتضی بانک» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «محمود فتوحی فیروزآباد» رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد بر ایجاد و گسترش زمینه های همکاری در حوزه‏های علمی، آموزشی، پژوهشی و توسعه فناوری‏های پیشرفته و راه‌اندازی «دفتر همکاری‌های مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و دانشگاه صنعتی شریف» تاکید شد.  
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در این مراسم؛ این تفاهم نامه را یکی از محورها و برنامه های علمی و اجرایی بین بخش های اقتصادی و دانشگاهی دانست و گفت: همکاری مناطق آزاد با دانشگاه صنعتی شریف یکی از موضوعات مهم در سطح ملی است که باید از این ظرفیت در مناطق آزاد به خوبی بهره مند شویم.
او ادامه داد: این تفاهم نامه با همکاری معاونت پژوهشی و پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه می تواند زمینه لازم در بحث تحقیق و توسعه علمی جامع تری در مناطق آزاد کشور فراهم نماید.
او به توسعه خدمات گردشگری و حوزه های صنعت و تولید در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: برای اینکه این خدمات در مناطق آزاد کشور بتوانند همپای پیشرفت های روز جهانی قرار گیرند نیازمندند از منابع علمی هم تغذیه کنند که این منابع علمی پشتوانه فعالیت هایشان باشد.
مشاور رییس جمهور اظهار داشت: امیدواریم این تفاهم نامه گام کوچکی باشد برای رسیدن به اهداف و پروژه هایی در مناطق ایجاد شود که نتیجه تحقیق و بررسی علمی دانشجویان و نخبگان دانشگاهی کشور باشد.
مرتضی بانک ادامه داد: در حال حاضر 2 هزارو 200 واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال هستند. با توجه به حضور بخش زیادی از صنایع اصلی کشور همچون پتروشیمی‎ها، صنایع فولاد و صنایع خودروسازی، برای دانشگاه بستر خوبی است که با این مناطق همکاری بیشتری داشته باشند.
او با اشاره به سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و تکلیف مناطق آزاد در خصوص تسهیل تولید و انتقال فناوری های پیشرفته، به جذب 680 واحد فناور و نوآور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: حضور و افزایش این تعداد واحد فناور و نوآور می تواند علاوه بر کمک به مناطق آزاد در تطبیق با نیازهای روز، ارتباط ما با دانشگاه را نیز تقویت کند. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف نقش مهمی در جریانات علمی و فنی کشور دارد گفت: دانشگاه صنعتی شریف از دانشگاه های معتبر کشور است و در سطح ملی و بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر و با توجه به تحریم ها و کاهش ارتباطات بین المللی حرکت های گسترده ای در جهت ارتقای فضای صنعتی و تولیدی در کشور فراهم شده است و بسیاری از نیازهای صنعتی و تولیدی توسط فارغ التحصیلان و مخترعین دانشگاهی فراهم شده است.
مرتضی بانک راه اندازی سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از اقدامات مهم دبیرخانه شورایعالی در جهت انسجام بخشی و وحدت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دانست و افزود: تفاوت این پروژه با پروژه هایی که توسط سایر سازمان ها انجام می شود در یکپارچگی آن است؛ این سامانه تمام فرآیندها و فعالیت های مورد نیاز مخاطبین و ذی نفعان را به صورت یکپارچه فراهم می کند. 
مشاور رییس جمهور گفت: در حال حاضر 125 خدمت از طریق این سامانه ارائه می شود، که در نظر داریم این تعداد را به 200 خدمت تا پایان سال و تمامی سرویس ها را تا پایان دولت ارائه دهیم. 
مرتضی بانک افزود: برای پیشرفت و تداوم این حوزه و تحقق اهداف پنجره واحد خدمات الکترونیک، این تفاهم نامه می تواند فرصت جدیدی برای همکاری های بیشتر دو مجموعه را فراهم کند.

** سرآمدی در آموزش، پژوهش و فناوری از رسالت های دانشگاه صنعتی شریف تا سال 1414

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم به برنامه راهبری و راهبردی این دانشگاه تا سال 1414 اشاره کرد و گفت: سرآمدی در آموزش، پژوهش و فناوری از رسالت های این دانشگاه است که در نظر داریم تا سال 1414 این امر محقق شود. 
محمود فتوحی فیروزآباد افزود: از طریق تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. در حوزه پژوهش و فناوری، بخصوص در ارتباط با صنعت، دانشگاه تلاش خوبی داشته و از بُعد حجم قراردادهای صنعتی، دانشگاه شریف در میان دانشگاه های کشور در مقام نخست قرار دارد. 
او به پتانسیل علمی دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: تعداد 470 عضو هیات علمی و 12 هزار دانشجو که 50 درصد آن تحصیلات تکمیلی هستند در این دانشگاه فعالیت می کنند، اما با این وجود نیازمند ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت هستیم. 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: این تفاهم نامه یکی از اقدامات مهمی است که می تواند دانشگاه را در سطح بین المللی هم ارتقاء دهد. 
فتوحی فیروزآباد به پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش اشاره کرد و گفت:  پردیس بین المللی کیش، جزو اولین پردیس های بین المللی است که ارتباط تنگاتنگی با پردیس اصلی دارد و قطعا می توانیم از پتانسیل پردیس دانشگاه کیش در اجرای فرآیندها و اقدامات در این تفاهم نامه استفاده کنیم.
او افزود: با امضای این تفاهم نامه علاوه بر 13 دانشکده‎ای که می توانند مستقیم با این تفاهم نامه در ارتباط باشند، 16 پژوهشکده مختلف هم هستند که فعالیت های آنها در جهت تامین نیازهای دانشگاه ها است. پژوهشکده شهید رضایی اقدامات خوبی از بدو تاسیس در کشور انجام داده که به صورت مستقیم در ارتباط با این تفاهم نامه خواهد بود.
گفتنی است؛ همکاری در جهت اجرای قراردادهای مورد نیاز دبیرخانه و سازمان‎های مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی،  ارتقای سطح دانش،  ایجاد نوآوری در ساختارهای مدیریتی مناطق آزاد، کمک به ایجاد تیم‌های فناور بومی مناطق آزاد، همچنین  ایجاد کسب و کارهای جدید و مدل‌های نوین درآمدزایی در مناطق آزاد و همکاری در جهت بهبود فضای کسب و کار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دیگر محورهای این تفاهم نامه است.
همچنین در این مراسم «مجید صفدری» معاون توسعه مدیریت، «مصطفی خانزادی» معاون فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمد امین اله داد» مشاور فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک و دبیر کمیته راهبردی فناوری اطلاعات مناطق آزاد نیز حضور داشتند.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو