چگونگی اعمال حاکمیت ملی در همایش «ایران همکیش»

همایش دو روزه «ایران همکیش» با هدف بررسی چیستی و چگونگی اعمال حاکمیت ملی در جزیره کیش آغاز شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، در مراسم افتتاحیه این همایش، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدانی که جان خود را در راه وطن فدا کردند، این همایش را نقطه شروع مناسبی دانست و عنوان کرد: امیدواریم با استمرار این حرکت بتوانیم توجه همگان را به موضوع اساسی حاکمیت ملی جلب کنیم.

غلامحسین مظفری افزود: تمامیت کشور صرفا تمامیت ارضی نیست، بلکه باید این گستره عظیم تمدنی را در حوزه‌های مختلف عرفانی، ادبیات و فرهنگ گرامی‌ بداریم.
مظفری با اشاره به برگزاری این همایش در کیش خاطرنشان کرد: شان مردم ایران ایجاب می‌کند که گام‌های موثری برداریم و با استمرار این حرکت دین خود را به ایران عزیز ادا کنیم.
در این مراسم سید علی میرفتاح، روزنامه‌نگار، با اشاره به این که هر وقت از وطن حرف می‌زنیم بر آن اتفاق نظر نداریم، گفت: حاکمیت هم هر زمان از منافع ملی صحبت می‌کند، مورد پذیرش عموم قرار نمی‌گیرد و در سطح روشنفکران نیز به معارضه با حکومت برمی‌خیزند.
میرفتاح افزود: گرفتار نوعی سوء تفاهم زبانی و اذهانی در خصوص مفهوم وطن هستیم و نسبت به هم پیش فرض‌ و داوری داریم که مانع از توافق می‌شود و هرچه قدر هم حکومت متمرکزتر باشد،‌ بدبینی نیز بیشتر است.
سردبیر مجله کرگدن حضور پررنگ رسانه‌های فراگیر را در شکل‌گیری و سختتر شدن وضعیت امروز موثر دانست و افزود: ما امروز رسانه‌زده،‌ موبایل‌زده و ماهواره‌زده‌ایم و این‌ها باعث شده تا چشم‌مان ما بر واقعیت بسته شود. با مبالغه در نوستالژی از ما موجوداتی هپروتی و بی اعتنا به وطن امروز ساخته شده و هرچه قدر به ایران به  مفهوم تاریخی بیشتر دل می‌دهیم از ایران امروز و از هم‌عصران خود بیشتر می‌گریزیم.
 در ادامه این مراسم صحبت‌های ویدئویی دکتر محسن محبی،‌ حقوقدان و استاد دانشگاه و دکتر محمود دهقانی،‌ نویسنده،‌ مترجم و پژوهشگر در خصوص موضوع همایش پخش شد.
پخش مستندی در خصوص حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی و اجرای گروه‌های موسیقی شمال خراسان و گروه موسیقی کیش به سرپرستی محسن شریفیان از دیگر بخش‌های این همایش بود.
شمس لنگرودی، لیلی گلستان و ابوتراب خسروی از دیگر چهره‌های حاضر در این همایش هستند.
سعید رضادوست دبیری اجرایی این همایش را که در روزهای ۷ و ۸ بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود، بر عهده دارد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو