مدیر مرکز نوآوری کیش در گفتگو با اقتصاد 24 بررسی کرد:

ثبت بیش از 165 شرکت دانش بنیان، خلاق و فناورانه در منطقه آزاد کیش

مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: رویداد نیازسنجی تقاضای محصولات فناورانه منطقه آزاد کیش برای شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی برگزار می‌شود که احصاء نیاز فناورانه از معاونت‌های و شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی را شامل می‌شود.

مرکز نوآوری کیش چندی است با محوریت شهر هوشمند، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری، استارت آپی، اقتصاد دریا، محیط زیست دریا و گردشگری دریایی در شهریورماه امسال افتتاح شد. این اقدام سازمان منطقه آزاد کیش، یک گام بزرگ در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری بود. در واقع قرار بر این بود که با تدوین نظام نامه‌ها و دستورالعمل‌ها از همه بخش‌های این زنجیره اعم از فیزیکی، مالی و توسعه بازار حمایت شود.

از این رو درباره آخرین تحولات حوزه نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان از مسعود توفیقی، مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

** ایجاد مرکز نوآوری کیش بستری مطلوب برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان

توفیقی با اشاره به ضرورت و علت رفتن به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور اظهار داشت: با توجه به تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص ایجاد تحول بنیادی در جزیره کیش و توسعه اقتصاد دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری و توجه ویژه به اقتصاد مبتنی بر دریا و هوشمندسازی جزیره، موسسه علوم و فنون کیش با آماده سازی ساختمان مرکز نوآوری کیش در راستای حمایت از فعالیت‌­های نوآورانه و استارت‌­آپی، گام­ های موثر و ارزشمندی را برداشته است.

او ادامه داد: امیدواریم با حضور شرکت‌های دانش بنیان، خلاق صادراتی، استارت‌آپ­‌ها، شتاب­دهنده‌ها و صندوق‌های ریسک پذیر در این مرکز، جزیره کیش به عنوان نقطه اتصال ملی و بین­‌المللی و نقطه عطفی برای پایلوت در سایر مناطق آزاد و در سطح کشور معرفی شود.

مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه این اتفاق با همکاری و همراهی موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پی تفاهم نامه سه جانبه این معاونت و سازمان منطقه آزاد کیش و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته، تصریح کرد: موسسه علوم و فنون کیش به عنوان بازوی آموزشی، پژوهشی و فناوری سازمان منطقه آزاد کیش و هدایت کننده فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در راستای برطرف کردن نیاز‌های جزیره زیبای کیش ایفای نقش می‌کند و به نوعی ارتباط دهنده این شرکت‌های نوآور و خلاق با نیاز‌های سازمان منطقه آزاد کیش و جزیره زیبای کیش است.

** چارچوب راهبردی و چشم انداز مرکز نوآوری کیش

توفیقی با اشاره به ضرورت توسعه فناوری گفت: بر مبنای شرایط جغرافیایی جزیره زیبای کیش و مختصات و مشخصات اجتماعی و اقتصادی جزیره در جنوب ایران و با توجه به نظر دولت در توسعه نوار ساحلی جنوب و جزایر، شرکت‌هایی که دانش بنیان هستند و ایده‌ها و محصولات فناورانه در حوزه اقتصاد دریا، سواحل و جزایر دارند، مورد توجه جدی مرکز نوآوری کیش قرار می‌گیرند. به نحوی که چشم انداز مرکز در راستای توسعه فناوری جهت گسترش محصولات فناورانه در این حوزه تعریف شده است.

وی در خصوص محور فعالیت‌های مرکز نوآوری کیش اظهار داشت: موضوعاتی نظیر شهر هوشمند، اقتصاد دریا و سواحل، تفریحات دریایی، محیط زیست دریا و گردشگری دریایی همگی از موضوعات کلیدی جزیره کیش هستند که باید در مرکز نوآوری کیش به آن‌ها توجه ویژه شود.

مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در این راستا تاکنون مراکز نوآوری دانشگاه‌های امیر کبیر و علم و صنعت، شرکت‌های دانش بنیان، شتابدهنده‌ها و صندوق‌های پژوهش و ففناوری در مرکز نوآوری کیش استقرار یافته و خواهند یافت.

** استقرار شرکت‌های دانش بنیان

توفیقی با تشریح فعالیت‌های این مرکز تصریح کرد: از نیمه دوم سال 1398 بیش از 165 شرکت دانش بنیان، خلاق و فناورانه درخواست خود جهت استقرار در مرکز نوآوری کیش را از طریق وبسایت موسسه علوم و فنون کیش و طرق دیگر ثبت کرده‌اند و طی جلسات مصاحبه حضوری و آنلاین تاکنون نزدیک به 60 شرکت از آن‌ها در مرکز نوآوری کیش استقرار یافته‌اند و سایرین نیز در مرحله عقد قرارداد هستند.
وی با اشاره به اینکه تلاش شده که با ایجاد یک بسته حمایتی و ایجاد چتر حقوقی از شرکت‌ها در مرکز نوآوری کیش حمایت شود، گفت: لازمه این مهم این بوده که زنجیره تمام اقدامات و فعالیت‌هایی که باید اتفاق بیفتد تا شرکت موفق شود و به صورت نظام نامه‌ها و دستورالعمل‌ها آماده شود که این اتفاق هم اکنون در مرکز نوآوری کیش افتاده و با حمایت از همه بخش‌های این زنجیره اعم از فیزیکی، مالی و توسعه بازار تعریف شده است.

** توجه مرکز نوآوری کیش به موضوع گردشگری

مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص فعالیت‌های نوآورانه در حوزه گردشگری منطقه آزاد کیش گفت: مرکز نوآوری کیش در نظر دارد در خصوص موضوعات حائز اهمیت در جزیره کیش و در راستای هرچه فعال بودن این مرکز در رفع نیاز‌های جزیره کیش اقدام به برگزاری رویداد‌های مرتبط و جلب مشارکت صاحبان ایده کند.

توفیقی ادامه داد: در این خصوص تاکنون رویداد‌های متعددی نیز برگزار شده و یا در حال رای زنی جهت برگزاری است. به عنوان مثال رویداد جذب ایده تفریحات و بازی‌های دریایی اسفندماه 98 برگزار شد. در این رویداد که از سراسر کشور در آن مشارکت کردند صاحبان ایده‌های منتخب در حوزه گردشگری و بازی‌های دریایی در مرکز نوآوری کیش حضور یافته و ایده‌های خود را ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان رویداد جذب ایده برگزاری جشنواره‌های جزیره کیش با در نظر داشتن ملاحظات بهاشتی کرونا نیز بهار امسال اطلاع رسانی شد و ایده‌های ارسالی در مرحله ارزیابی قرار دارد. رویداد بعدی رویداد نیازسنجی تقاضای محصولات فناورانه منطقه آزاد کیش برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که احصاء نیاز فناورانه از معاونت‌های و شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی را شامل می‌شود.

مدیر مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش در پایان تصریح کرد: تمامی رویداد‌های برگزار شده و در حال برگزاری فرم الکترونیکی مدونی در وبسایت موسسه علوم و فنون کیش دارند و شرکت کنندگان با تکمیل آن در یک چارچوب منظم ایده خود را ثبت می‌کنند و پس از ارزیابی‌های لازم با هدف حمایت از ایده‌های برتر و قرارگرفتن آن‌ها در چرخه تبدیل شدن به محصول در روز مقرر ارائه نهایی انجام می‌گیرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو