مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شیراز

منطقه ویژه اقتصادی شیراز به علت واقع شدن در مجاورت کلان شهر شیراز، استقرار اداره کل گمرکات استان فارس در محل منطقه و چندین مزیت دیگر بهترین موقعیت را برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی دارد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24،  منطقه ویژه اقتصادی شیراز، از جمله مناطق فعال صنعتی در کشور است که موقعیت ویژه و مزایای سرمایه‌گذاری در آن فعالان اقتصادی زیادی را به آن جذب کرده است. در جنوب شرقی این شهر در جاده شیراز - فسا، کیلومتر 4 جاده انحرافی نیروگاه سیکل ترکیبی واقع شده که فراهم بودن امکانات خرید یا واگذاری زمین برای ساخت و ساز و فعالیت‌های صنعتی، تجاری، اداری و خدماتی در منطقه، با تخفیفات و تسهیلات ویژه و ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحد‌های تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه مزیت ویژه‌ای به آن بخشیده است.
ویژگی فعالیت اقتصادی در منطقه ویژه شیرازمنطقه ویژه اقتصادی شیراز زیر نظر مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (تحت نظارت مستقیم ریاست جمهوری) در 1300 هکتار از اراضی دشت قره باغ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که به علت امکان صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازار‌های جهانی از طریق شعب ارزی بانک‌ها که به منظور ارائه تسهیلات لازم و گشایش اعتبارات بانکی و اسنادی برای واردات به بازار منطقه‌ای مورد توجه فعالان اقتصادی گرفته است.
معافیت از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور برای فعالیت در محدوده منطقه ویژه اقتصادی و وجود انبار‌های مسقف با پوشش بیمه‌ای مناسب جهت نگهداری کالا‌های تجار و بازرگانان از جمله 30 هزار متر مربع انبار مسقف، یک هکتار انبار کانتینری و 25 هکتار انبار رو باز به همراه ماشین آلات تخلیه و بارگیری به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در شرایط مساعدتری به فعالیت اقتصادی بپردازند. همین مزیت‌ها و فرصت‌هایی که در قالب منطقه ویژه به سرمایه‌گذاران ارائه شده، موجب شد تا از ابتدای شروع به کار دولت تاکنون 40 واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز راه اندازی شود.
مهم‌ترین واحدهای صنعتی و تولیدی در سال 99 چندین واحد تولیدی و صنعتی و زیرساختی و عمرانی از سوی بخش خصوصی در منطقه افتتاح شد. مهم‌ترین واحدهای صنعتی در منطقه ویژه شیراز در رویداد افتتاحیه پروژه‌ها صنعتی و تجاری در شهریور ماه صورت گرفت. در شهریور ماه امسال 58طرح عمرانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را با سرمایه گذاری 4 هزار و 800 میلیارد تومان، 434 میلیون یورو و 4 میلیون و 400 هزار دلار افتتاح شد و در عینحال یک تولید کننده انواع محصولات آرایشی و بهداشتی با نام آرای سان رونیکا با ظرفیت تولید 75 هزار تن در سال در 19 خط تولید با سرمایه گذاری بالغ بر 810 میلیارد تومان و یک واحد تولید کننده انواع پوشش‌های ضدحریق و عایق سرد با نام بهسازان توسعه آرمان با حجم سرمایه گذاری 200 میلیارد ریال داخلی و سرمایه گذاری ارزی5میلیون دلاری و ظرفیت تولید این واحد 11000 تُن پوشش ضد حریق و 45000 تن عایق سرد نیز به بهره برداری رسید.
صنایع ساخت کامیون و کامیونت نیز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز جایگاه ویژه‌ای دارند. 10 درصد از حجم ناوگان سنگین کشور متعلق به فارس است و این استان با دارا بودن تولید 34 هزار کامیون رتبه نخست را در این زمینه در کشور دارد. در ادامه سیاست‌های توسعه‌ای در این صنعت مهم کشور، در شهریور ماه خط تولید و مونتاژ کامیون شایان دیزل (کامیون‌های کِشنده دافران) جزو یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که نیمه سال 99 به بهره‌برداری رسید که ظرفیت تولید سالانه سه هزار دستگاه کِشنده را دارد.
اخیراً نیز طرح تولید سیانید سدیم به روش گاز آمونیاکی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز کلید خورده که با سرمایه گذاری بالغ بر 500 میلیارد تومان شروع به کار خواهد کرد و زمینه اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و 3000 نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کند. همچنین واحد دیگری تحت عنوان شرکت نانو سیز از جمله شرکت‌های دانش بنیان است که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است.
آنچه بیش از هرچیز اهمیت منطقه ویژه اقتصادی شیراز را مشخص می‌کند، نزدیکی به کلانشهر شیراز و واقع شدن در مجاورت فرودگاه بین المللی شیراز و خط راه آهن است. این مزیت نسبی موجب ارجحیت آن نسبت به دیگر استان‌ها و شهر‌های کشور می‌شود.
هرچه هست منطقه ویژه اقتصادی شیراز زیر ساخت‌های مناسبی برای بخش تجاری ایجاد کرده که موجب شده تا هر سال فعالان اقتصادی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌آیند.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.