سرمایه‌گذاری‌های صنعتی منطقه آزاد اروند در زمینه‌های توسعه صنایع خلاق

منطقه آزاد اروند از طریق ایجاد فرآیند‌های موثر برای افزایش سرمایه گذاری در منطقه توانسته کارنامه قابل قبولی را کسب کند به گونه‌ای که در 10 ماه سال جاری میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند به 2 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

به گزارش فرینا به نقل اقتصاد24، سازمان منطقه آزاد اروند از ابتدای زمستان برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد منطقه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است.  مزیت منطقه آزاد اروند دسترسی آسان به راه‌های ارتباطی واردات و صادرات و حمل و نقل به داخل کشور و دسترسی به بازار خارجی است که موجب شده تا سرمایه‌های بیشتری به منطقه آزاد اروند جذب شوند.

صنایع الکترونیک در منطقه آزاد اروند

سازمان منطقه آزاد اروند زمینه مناسب را برای واحد‌های فن آور و الکترونیک و ایجاد ارزش افزوده با نگاه حمایتی از تحقیق و توسعه در زمینه این صنایع فن آور فراهم کرده است.  از این رو منطقه آزاد اروند توانست در زمستان امسال چند کارخانه مهم تولیدی و صنعتی  را به بهره‌برداری برساند. این واحد‌های تولیدی شامل سه کارخانه تولید محصولات آرایش، تولید دستگاه کارت خوان و مونتاژ دوربین‌های مدار بسته در شهرک صنعتی آبادان هستند.

در این بین واحد صنعتی پایانه‌های فروش آنلاین بی‌سیم با سرمایه‌گذاری 788 میلیارد ریالی و اشتغالزایی 30 نفر مستقیم و 250 نفرغیرمستیم با تولید دستگاه کارت خوان در شهرک صنعتی آبادان؛ واحد صنعتی آرمان ایمن صبح اروند نیز با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی با خط تولید و توزیع سیستم امنیتی، دوربین مدار بسته، دزدگیر و درب اتوماتیک با ایجاد اشتغال 35 نفری به صورت مستقیم و همچنین واحد ارژنگ آرایش الوند در اروند نیز با سرمایه گذاری بیش از 100 میلیارد ریالی با تولید انواع لوازم آرایشی با ایجاد اشتغال 90 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم آغاز به کار کرده‌اند که نقش به سزایی در اقتصاد منطقه آزاد اروند خواهند داشت. بر این اساس برای این سه واحد تولیدی بیش از هزار و 88 میلیارد ریالی توانسته میزان خوبی از جذب سرمایه را محقق کند.  

در ادامه تلاش‌های سازمان منطقه آزاد اروند برای جذب سرمایه 2 کارخانه تولید محصولات پلی اتیلن در شهرک صنعتی آبادان به بهره برداری رسید. در اواخر بهمن ماه واحد صنعتی یکتا اتلین اروند با سرمایه گذاری 220 میلیارد ریال و اشتغالزایی 30 نفر مستقیم و 80 نفر غیرمستیم با تولید انواع لوله‌های پلی اتلین، لوله پروپیلن، انواع اتصالات پلیمری و لوله‌های خرطومی افتتاح شد و همچنین واحد دیگری تحت عنوان واحد صنعتی تعاونی مرزبان نیز با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد ریال با خط تولید انواع لوله‌های پلی اتلین، لوله پروپیلن، انواع اتصالات پلیمری و لوله‌های خرطومی و ایجاد اشتغال برای 110 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ظرفیت هزار و 500 تن تولید در سال نیز افتتاح شد.

بازگشایی مجدد واحد‌های غیر فعال

اقدامات تسهیلگرانه منطقه آزاد اروند برای توسعه صنایع در این منطقه فقط مربوط به افتتاح واحد‌های جدید نیست. بلکه یکی از سیاست‌های مهم در منطقه بازگشایی مجدد واحد‌هایی است که به علت مشکلات مالی و ... تعطیل شده بودند.

در این راستا در بهمن امسال 2 واحد تولیدی در شهرک صنعتی آبادان که سال‌ها متروکه و تعطیل بود با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بار دیگر به چرخه تولید و فعالیت بازگشتند که یکی از آن‌ها واحد صنعتی کامیاب پلاست اروند با سرمایه گذاری 430 میلیارد ریال و اشتغالزایی 102 نفر مستقیم و غیر مسقتیم بوده که انواع نایلون، نایلکس، سفره یک بار مصرف و پلاستیک فریزری تولید می‌کند و دیگری نیز که در همین حوزه فعالیت داشته، واحد صنعتی پیشگام صنعت شمس اروند با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریال بوده است. این واحد تولیدی با خط تولید دستگاه‌های نایلون و نایلکس برای 115 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

توسعه صنایع خلاق

از آنجا که یکی از ماموریت‌های مناطق آزاد تبدیل شدن به هاب صادراتی کل کشور است، برنامه‌ریزی‌ها در راستای ایجاد زمینه‌ها و تسهیلات لازم برای ایجاد صنایع متعدد و صنایع خلاق صورت گرفته است. در واقع تکامل صنایع خلاق و شکل گیری آن‌ها در مناطق آزاد می‌تواند این مناطق را به حلقه تمام کننده صادرات صنایع خلاق در کشور تبدیل کند.

بار‌ها مسئولان منطقه آزاد اروند تاکید کرده‌اند که صنایع خلاق در حوزه صنایع دستی، عروسک‌های غول پیکر، موزه‌ها، کار با صنایع چوبی و حوزه ساخت ساز‌های بومی به ویژه عود قابل رشد و توسعه هستند و باید بازار‌های صادراتی را نیز تقویت کرد. اخیراً نیز برگزاری سلسله وبینار‌های صنایع خلاق در هفته‌های پایانی سال در دستور کار قرار گرفته است.

طبق گفته صدیقه توکل، مدیر توسعه صنایع فرهنگی و خلاق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقصادی؛   منطقه آزاد اروند با توجه به نزدیکی به کشور عراق ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صنایع خلاق به ویژه در حوزه چاپ و نشر، فروش ساز‌های بومی منطقه، آموزش در حوزه‌های سینمایی و... دارد که برنامه اجرایی آن قرار است در تدوین سند زیست بوم صنایع خلاق منطقه مد نظر قرار گرفته و اجرایی شود.  
هر چه هست منطقه آزاد اروند از طریق ایجاد فرآیند‌های موثر برای افزایش سرمایه گذاری در منطقه توانسته کارنامه قابل قبولی را کسب کند. به گونه‌ای که در 10 ماه سال جاری میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 65 درصد رشد داشته است. حجم سرمایه گذاری داخلی در 10 ماهه سال جاری 2 هزارو 500 میلیارد تومان  است که خود نمایانگر اقدامات و سیاست‌های تسهیلگرانه در‌ای راستا بوده است. موضوعی که امروز بیش از هر چیز یک نیاز مهم کشور برشمرده می‌شود.  

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو