نقد و بررسی گزارش 2019 انکتاد درباره اقتصاد دیجیتال

یازدهمین نشست طرح انس با کتاب منطقه آزاد قشم با حضور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مرتضی شیخ زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، نریمان توکلی مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل و ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم با نقد و بررسی گزارش 2019 انکتاد سازمان ملل متحد ( (United Nations Conference on Trade and Development / UNCTADتحت عنوان اقتصاد دیجیتال توسط محمد بادسار مدرس دانشگاه و فعال اقتصادی این منطقه در مرکر بین المللی رشد قشم برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرآنلاين، محمد بادسار در نقد این گزارش مبنای تهیه آن را نشان دادن اختلاف طبقاتی بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته عنوان کرد و گفت: این گزارش روندهای اخیر در اقتصاد دیجیتال را درهفت بخش بلاکچین، تحلیل داده، هوش مصنوعی، پرینتر سه بعدی، اینترنت اشیا، «اتوماسیون و رباتیک» و پردازش ابری مورد بررسی قرار داده است.
وی این روند را در ترافیک پروتکل اینترنت جهانی نیز طبق این گزارش از 100گیگابایت در روز در سال 1992 میلادی تا 46هزار و 600گیگابایت در ثانیه در سال 2017 اعلام کرد و گفت: این میزان در سال 2022 میلادی طبق برآوردی که در این گزارش شده است به رقم 150هزار و 700گیگابایت در ثانیه خواهد رسید که نشان دهنده اوج سرعت ترافیک اینترنت جهانی است.
این مدرس دانشگاه اقتصاد دیجیتال را از نظر جغرافیایی به شدت در دو کشور چین و امریکا متمرکز دانست و افزود: 90درصد ارزش سرمایه 70پلاتفرم بزرگ دیجیتال در دنیا متعلق به این دو کشور است.
به گفته وی همچنین شکاف دیجیتال در دنیا در ابعاد مختلف گسترده است بطوری که هنوز نیمی از دنیا آفلاین و در کشورهای کمتر توسعه یافته از هر پنج نفر تنها یک نفر آنلاین هستند و در اقتصادهای فقیر دنیا نیز این شکاف در قالب شکاف جنسیتی هم بسیار بالاست.
محمد بادسار در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با ارائه توضیحاتی درباره اینترنت اشیا گفت: تعداد اشیایی که در سال 2018 میلادی به اینترنت وصل شدند بیشتر ازافراد متصل به اینترنت بودند و هفت کشور امریکا، چین، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، فرانسه و انگلستان صاحب 75درصد از میزان هزینه ها روی اینترنت اشیاء هستند که دو کشور اول 50درصد از کل تبادلات اینترنت اشیاء جهانی را در مالکیت خود دارند.
وی همچنین در سخنان خود در این نشست درصد استفاده از نسل های تکنولوژی مبایل در نواحی مختلف دنیا را عنوان کرد و با بیان اینکه این درصد در سال 2018 در نسل G4 در جهان 43درصد بوده است، کمترین این درصد را جنوب صحرای افریقا با 6درصد و  بیشترین آن را آمریکای شمالی با 69درصد اعلام  کرد.
این فعال اقتصادی در منطقه ازاد قشم با طرح ابعاد مختلف اقتصاد دیجیتال در این نشست از نقش و عملکرد شرکت های بزرگ فراملیتی در این عرصه با هدف کنترل رفتارهای انسان ها به تفصیل سخن گفت و نتیجه گرفت که هرچقدر زمان به جلو پیش می رود تعریف از دیجیتال هم پیچیده تر می شود و جامعه ای می تواند در مقابل این جریان از آسیب مصون بماند که با هوشمندی خودش را با آن هماهنگ و از دستاوردهای اقتصاد دیجیتال در راه توسعه و رفاه جامعه استفاده بهینه نماید.  
گفتنی است در این نشست مرتضی شیخ زاده معاون فرهنگی، اجتماعی  و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز با اشاره به اینکه فرصت ها در حوزه دیجیتال به سرعت درحال گذر است برضرورت توسعه تجارت الکترونیکی در قشم تاکید و از راه اندازی مجهزترین مرکز پزشکی دیجیتال تحت عنوان مرکز پایش سلامت الکترونیکی در قشم در آینده خبر داد.
همچنین ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم هم به عنوان مبتکر و مسئول اجرای طرح انس با کتاب منطقه آزاد قشم در این نشست طی سخنانی با اشاره به برخی دیدگاه های تاریخی درخصوص عملکرد سازمان های جهانی وابسته به سازمان ملل، سمت و سوی اتفاقات در حوزه های مختلف بخصوص اقتصاد دیجیتال را در جهان کنونی شگفت انگیز خواند و خواستار برخورد علمی و منطقی با آنها شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو