تصویب 2 طرح مرمت و احیا در شورای فنی میراث‌فرهنگی

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند از تصویب طرح مرمت و احیای مسجد رنگونی های آبادان و ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر، توسط شورای فنی میراث فرهنگی، خبر داد.

به گزارش فرینا، محسن قنبری تصویب این طرح ها را در راستای حفاظت از دو اثر تاریخی منطقه عنوان کرد و افزود: این دو طرح چندی پیش توسط مشاور ذیصلاح و دارای رتبه در زمینه مرمت و احیا بناهای تاریخی تهیه و بررسی اولیه آن در مدیریت میراث فرهنگی منطقه آزاد اروند انجام و سپس به کمیته و شورای فنی میراث فرهنگی ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه پس از بررسی های لازم و اعمال اصلاحات مد نظر شورای فنی میراث فرهنگی، این طرح مصوب شد؛ خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال آینده و پس از تأمین اعتبار و صدور مجوز مرمت از طرف پالایشگاه؛ با توجه به اینکه پالایشگاه مالک این دو بنا است و می بایست که طبق قانون هم در هزینه مرمت مشارکت کند و هم کارهای قانونی را انجام دهد؛ این دو طرح وارد فاز اجرایی شوند.

قنبری تصریح کرد: پس از پشت سر گذاشتن روال قانونی، این پروژه از طریق مناقصه به پیمانکار صاحب صلاحیت بومی واگذار می شود.

او در خصوص نحوه نظارت بر مرمت این دو اثر تاریخی، گفت: نظارت عالیه توسط شورای فنی میراث فرهنگی اعمال می شود و نظارت مقیم نیز توسط مشاور طرح انجام خواهد گرفت.

مدیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اذعان داشت: عمده مشکل مسجد رنگونی ها رطوب بسیار بالا، ترک و رانش است که بعد از مرمت با همکاری و مشارکت اداره کل استان که بهره برداری این اثر در اختیارش است، امکان بازدید در تمامی ساعات شبانه روز برای عموم بعنوان موزه فراهم خواهد شد؛ همچنین ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر نیز به منظور راه اندازی خانه صنایع دستی و محل استقرار اداره میراث فرهنگی خرمشهر، مورد بهره برداری قرا می گیرد.

گفتنی است این طرح چندی قبل با پیگیری های مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند توسط مشاورین متخصص و باسابقه  انجام گرفت. طرحی که پیش از آن به شکل مدون وجود نداشت و تمام اقدامات انجام شده به صورت موردی بوده است تا اینکه سرانجام امروز طرح مرمت و احیای مسجد رنگونی های آبادان و ساختمان کنسولگری انگلیس در خرمشهر به تصویب رسید.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو