مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

تفویض اختیارات وزارت صمت گره گشای تولید در منطقه آزاد ماکو است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: با تفویض اختیارات وزارت صمت به این سازمان به ویژه در حوزه معدن، رونق لازم در فعالیت‌های معدنی و صنعتی منطقه ایجاد و گره گشایی سریع تری صورت می گیرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محمدرضا عبدالرحیمی روز شنبه در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد ماکو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: اگر منطقه آزاد اختیارات کافی را داشته باشد، دیگر ضرورتی به مراجعه به اداره صمت استان نخواهد بود چرا که طبق قانون ماده 65 احکام دایمی که اختیارات دستگاه ها به سازمان منطقه آزاد تفویض شده است و با واگذاری این اختیارات، موضوعات شورای عالی معادن و استان در خصوص تامین مواد اولیه و درخواست های بخش خصوصی می تواند رفع شود.

عبدالرحیمی ادامه داد:‌ واحدهای صنعتی منطقه با چالش‌هایی مواجه هستند که می توان به مشکلات تامین مواد اولیه برخی از واحدهای صنعتی از جمله کارخانه سیمان و فرسازی اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل این مشکلات برخی واحدهای تولیدی از جمله لوازم خانگی در منطقه با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند که می توان این رقم را با توجه بیشتر به این بخش، افزایش قابل توجهی داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به رشد چشمگیر فعالیت‌های واحدهای تولیدی در منطقه آزاد ماکو و به تبع آن اشتغالزایی در منطقه افزود: در منطقه آزاد ماکو تعداد واحدهای فعال صنعتی از 35 واحد به 119 واحد و واحدهای معدنی از 11 واحد به 22 واحد افزایش پیدا کرده است.

عبدالرحیمی به مزیت‌های سرمایه گذاری در منطقه نیز اشاره کرد و اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو مزیت های منحصر بفرد در حوزه صنعت و معدن، ‌ کشاورزی و حمل و نقل دارد که  نیازمند معرفی به سرمایه گذاران است.

وی لجستیک را از دیگر کسب و کارهای مزیت دار و محوری منطقه معرفی کرده و اظهار داشت:  منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در  شاهراه تبادل ایران و اروپا و ترکیه از گذشته لجستیک را به کسب و کار محوری تبدیل کرده بطوری که هم اکنون 650 نمایندگی شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه مستقر است و 25 شرکت حمل و نقل بین الملی ثبت شده و 19 شرکت حمل و نقل داخلی در این منطقه فعالیت دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به کشاورزی که به عنوان سومین محور کسب و کار در منطقه اشاره کرد و اضافه کرد:  100 هزار هکتار اراضی دیمی و آبی در این منطقه موجود است و سرمایه گذاری دولت در سد ها،   بخش کشاورزی را به کسب و کار مزیت دار تبدیل کرده به طوری که 20 هزار جمعیت فعال در این زمینه فعالیت دارند.

عبدالرحیمی ادامه داد: صنعت نیز از دیگر بخش‌های کسب و کار محوری منطقه است. صنعت منطقه از صنایع ترکیه مزیت می گیرد و هم اکنون در واحدهای تولیدی پوشاک 380 نفر اشتغال دارند در حالی که با سرمایه گذاری در صنعت و زنجیره پوشاک در تعامل ارتباط با ترکیه می توان پاسخگوی بخش از2 میلیارد دلار واردات پوشاک از ترکیه بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در دومین روز سفر خود در بدو ورود به منطقه آزاد ماکو از بزرگترین گمرک زمینی کشور در این منطقه بازدید کرد.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور بوده و شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت را شامل می شود.

بازرگان، که مهمترین مرز زمینی کشور است در این منطقه فعال بوده و علاوه بر آن، مرز صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان در این منطقه فعالیت دارد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو